Hoppa till innehåll

Svenska (3 sp)

Kod: USS22IV03-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 06.09.2023

Tajmning

06.09.2023 - 01.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

0 - 50

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Marika Rask

Lärare

Marika Rask

Grupper

  • USS23F-Å
    Sjukskötare (YH), h23, flerformsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan kommunicera muntligt och skriftlig på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
- känner till processen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- kan söka information och rapportera enligt Novias skrivanvisningar

Innehåll

Mottagarvänligt skrivande genom att beakta språkråd och språkriktighet 

Olika språkstilar och vad som är/inte är vårdad svenska 

Muntlig kommunikation och muntliga presentationer 

Novias krav på vetenskapligt skrivande  

Novias skrivanvisningar

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Svenska skrivregler 2017 Svenska språknämnden. Fjärde upplagan. Stockholm: Liber
Sommardahl, Eivor (2012): Klarspråk i kommunen. Kommunförbundet
Största delen av det studiematerial som behövs för kursen hittas i Moodle.

Undervisningsmetoder

Kursmaterial i Moodle och på nätet
Individuella övningsuppgifter
Muntlig presentation
Kurstent

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen ska avläggas med godkänt vitsord senast 15.5.2024

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inlämningsuppgifter, muntligt anförande samt kurstent.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närstudier 12 h
Muntlig presentation 10 h
Självstudier 48 h
Kurstent 10 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms med vitsordet 0-5.
Kurstenten (del 1 och 2) utgör 80 % av kursvitsordet och bedöms med vitsordet 0-5. Kursvitsordet påverkas även av kursaktivitet och gjorda kursuppgifter samt av den muntliga presentationen.
Studerande som fått sin skolbildning (Grundskola åk 1-9 och/ eller gymnasium) på annat språk än svenska behöver (utöver kursvitsord i svenska) också få separata vitsord i både muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Kontakta kursansvarig ifråga om dessa.

Underkänd (0)

Den studerande är underkänd i kursen om:
- kurstenten är underkänd
- den studerande inte hållit den muntliga presentationen som hör till kursen
- språket i den studerandes inlämningsuppgifter är mycket svagt och språk- och skrivfel gör innehållet svårbegripligt.
- den studerande inte kan använda och hänvisa till källor enligt givna anvisningar
- den studerande enbart läser innantill vid muntlig presentation
- den studerandes arbetsinsats är obetydlig.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

För vitsordet 1-2 krävs att:
- kurstenten är godkänd med vitsordet 1 eller 2.
- språket i den studerandes inlämningsuppgifter är begripligt, även om språk- och skrivfel förekommer
- den studerande har använt källmaterial och kan hänvisa till detta enligt anvisningar
- den studerande inte läser innantill vid muntlig presentation och framförandet är nöjaktigt
- den studerandes egna arbetsinsats är liten.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

För vitsordet 3-4 krävs att:
- kurstenten är godkänd med vitsordet 3 eller 4
- kursuppgifter har lämnats in senast vid sista inlämningsdatum
- språket i inlämningsuppgifter är smidigt och gott, även om enstaka språkfel förekommer
- den studerande kan hänvisa till källor mångsidigt och väl
- den studerande har förberett den muntliga presentationen väl och framförandet är mycket gott
- den studerande är aktiv och kan fungera självständigt.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

För vitsordet 5 krävs att:
- vitsordet i kurstenten är minst 4,5.
- kursuppgifter har lämnats in senast vid sista inlämningsdatum
- språket i inlämningsuppgifter är nyanserat, smidigt och så gott som felfritt
- den studerande kan använda sig av olika källor på ett mångsidigt och korrekt sätt
- den studerande har förberett den muntliga presentationen väl och framförandet är mycket gott
- den studerande fungerar självständigt
- den studerande är aktiv, innovativ och samarbetar i god anda.

Förkunskapskrav

Inget