Hoppa till innehåll

Yrkesetik och professionell interaktion inom social- och hälsovård (4 sp)

Kod: USS22IV04-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 03.10.2023

Tajmning

04.10.2023 - 15.12.2023

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

25 % Kontaktundervisning, 75 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

0 - 30

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare

Lärare

  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Josephine Åberg

Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper

  • USS23F-Å
    Sjukskötare (YH), h23, flerformsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team
- kan bemöta klienter/patienter och närstående som sakkunniga på sitt eget liv
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter individuellt från olika kulturer
- förstår betydelsen av sjuk- och hälsovårdens etiska värdegrund
- förstår hållbarhet som etisk princip

Innehåll

Klientens/patientens ställning och rättigheter

Professionell interaktion och kommunikation, dialog

Etiska rekommendationer och principer

Klientens/patientens delaktighet, självbestämmanderätt och autonomi

Professionellt bemötande

Personcentrering som vårdvetenskaplig grund

Olika kulturer, och subkulturer

Olika religioner

Tid och plats

Hösttermin 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Holm, U. 2009. Det räcker inte att vara snäll. Om empati och professionellt bemötande i människovårdande yrke.
Fossum, B (red). 2010. Kommunikation samtal och bemötande i vården.
Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke.
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet.
Scherman, M.H, Runesson, U. (red) 2009. Den lärande patienten.
SHM https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster/lagstiftning.
Sandman L. & Kjellström S. 2018. Etik för vårdande yrken.
Wellman E. 2017. Eri kultturien tuntemus hoitotyössä.
Lorentz H. & Bergstedt B. 2017. Interkulturella perspektiv. Pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer.

Undervisningsmetoder

Självstudier
Inspelade föreläsningar och PP utan ljud
Workshop/övning
Examinationer

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell rapport, inlämning 25.11.2023
Seminarium 7.12.2023
Quiz 7.12.2023 kl 18 - 20

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier
Inspelade föreläsningar, PP
Workshop/övning
Examinationer

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursstart 2 h
Självstudier ink. Quiz 70 h
Föreläsningar och workshops 4 h
Individuell rapport 32 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Rapporten fyller inte kriterier för vitsordet 1. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.

Quiz bedöms i skalan uk - gk

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Rapporten svarar endast delvis eller ytligt på de ställda frågorna. Källorna har använts knappt. Rapporten har delvis relevant innehåll. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Rapporten svarar på de ställda frågorna med stöd av relevanta källor. Rapporten har relevant innehåll. Egna reflektioner beskrivs. Rapporten är är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Rapporten svarar mångsidigt och brett på frågeställningarna och baserar på relevanta källor. Egna reflektioner beskrivs väl. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Förkunskapskrav

Inget