Profilstudier 1 (3 sp)
Kod: SOV19TM04-3011
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 09.04.2023
Tajmning
10.04.2023 - 09.06.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Peter Edelsköld
- Pia Höglund-Ingo
Lärare
Pia Höglund-Ingo
Grupper
-
USO21D-VSocionom (YH), h21, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har grundläggande metodiska kunskaper och färdigheter i anslutning till valt profileringsalternativ.
Innehåll
Grunderna i teori och metodik inom aktuellt profileringsalternativ.
Tid och plats
Kursen riktar sej till SO21 D - Vasa
Föreläsningar sker på Alere
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Ungdomslagen 21.12.2016/1285 samt
Statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik 6.4.2017/211
Rungpo målprogram
Övriga artiklar och sidomaterial
Kursansvarige tillhandahåller det material som studerande behöver i kursen
Undervisningsmetoder
Obligatorisk schemalagd undervisning vid följande tillfällen:
- 3-4.5 kl. 8.00-16.15. De båda tillfällena kräver obligatorisk närvaro
Föreläsningstiderna sker helt och hållet i samarbete med familjearbetsprofileringen på så sätt att båda grupperna läser ungdomsarbete som tema inom kursen profilstudier 1.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Egna studiebesök i anslutning till djupstudiearbetet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen examineras genom egna djupstudiearbeten på teman med anknytning till något temaområde som omnämns i ungdomslag- och förordning
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Fördjupningsarbete eller validering
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar - 16 timmar
Eget arbete - 69 timmar
Periodisering av innehållet
Kursen förverkligas under maj - 2023.
Föreläsningstillfällena iscensätts av Pia Höglund-Ingo samt examineras av densamma
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen riktar sig till studerande i grupperna USO21 - D - Vasa; Ungdoms- och familjearbetsprofileringarna
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Djupstudiearbetet bedöms med 1-5 enligt kriterier och frånvaro vid något av de båda kurstillfällena kräver komplettering som görs inom därpåföljande kalendervecka.
Underkänd (0)
Studerande har inte beaktat instruktioner för uppgiften och visar en ytterst allmän och fragmentarisk förståelse av ämnet. Studerande använder inte sej av adekvata källhänvisningar i sitt djupstudiearbete. Studerande har inte deltagit i närstudietillfällena
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig och fragmentarisk förståelse. Kunskapen ytterst allmän.
Studerande förmår inte beskriva helheter och sammanhang
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en klar förståelse som kan relateras och kopplas till kursens källmaterial. Kan förklara helheter och sätta in olika fenomen i sitt rätta sammanhang
• Studerande kan göra egna reflektioner kring ämnet som ytterligare visar en djupare förståelse
Bedömningskriterier, berömliga (5)
• Studerande visar en ytterst djupgående förståelse för ämnet och de studerade fenomenen och kan göra egna självständiga kopplingar och reflektera kring dessa. Studerande kan aktivt motivera ståndpunkter och reflektera kritiskt. Visar insikter och mognad i sin kunskapsutveckling. Djupstudiearbetet är ambitiöst och gjort med tydligt engagemang
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav