Yrkesetik och professionell interaktion inom social- och hälsovård (4 sp)
Kod: USS22IV04-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 03.09.2023
Tajmning
04.09.2023 - 27.11.2023
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 30
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Josephine Åberg
- Jaana-Sofia Tengström
Lärare
Jaana-Sofia Tengström
Grupper
-
USS23D-ÅSjukskötare (YH), h23, dagstudier, Åbo
-
UHV23D-ÅHälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team
- kan bemöta klienter/patienter och närstående som sakkunniga på sitt eget liv
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter individuellt från olika kulturer
- förstår betydelsen av sjuk- och hälsovårdens etiska värdegrund
- förstår hållbarhet som etisk princip
Innehåll
Klientens/patientens ställning och rättigheter
Professionell interaktion och kommunikation, dialog
Etiska rekommendationer och principer
Klientens/patientens delaktighet, självbestämmanderätt och autonomi
Professionellt bemötande
Personcentrering som vårdvetenskaplig grund
Olika kulturer, och subkulturer
Olika religioner
Tid och plats
Hösten 2023/ Syksy 2023
Hela kursen görs som korsstudier med Turun amk. Närstudiedagar både på campus Novia och Turun amk enligt schema./ Koko kurssi toteutetaan ristiinopiskeluna. Lähipäivät sekä Novian campus että Turun amk campus lukujärjestyksen mukaan.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Lämplig material för kursen/ Sovelutuva kurssimateriaali:
Holm, U. 2009. Det räcker inte att vara snäll. Om empati och professionellt bemötande i människovårdande yrke.
Fossum, B (red). 2010. Kommunikation samtal och bemötande i vården.
Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke.
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet.
Scherman, M.H, Runesson, U. (red) 2009. Den lärande patienten.
SHM https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster/lagstiftning
Sandman L. & Kjellström S. 2018. Etik för vårdande yrken
Wellman E. 2017. Eri kultturien tuntemus hoitotyössä.
Artiklar och databaser/ Artikkelit ja internetsivut
Kursmaterial och litteratur ges på kursen
Undervisningsmetoder
Korsstudier med Turun amk/ Ristiinopiskelu Turun amk
Självstudier/ Itsenäistä opiskelua
Föreläsningar/ Luentoja
Övningar, grupparbeten, seminarium Obligatorisk närvaro/ harjoituksa, ryhmätöitä, seminaari - pakollinen läsnäolo
Interprofessionellt språkbadsamarbete sk. SotePlask (2 sp) mellan Åbo Yrkeshögskola (Turun ammattikorkeakoulu) och Yh Novia/ smågruppsarbeten. Skriftlig uppgift med seminarium. Obligatorisk närvaro./ SoTePlaskTurun amk ja Novia sairaanhoitajat, terveydenhoitajat, sosionomiopiskelijat. Kirjallinen työ ja seminaari. Pakollinen läsnäolo
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Seminarium del I/ Seminaari osa I: Yrkesetik- Ammattietiikka (2sp/ op) 25.9.2023
Seminarium SoTePlask (2 sp/ op) 9.11.2023
SoTePlask individuell refleksionsdokument inlämning senast 16.11 Moodle/ SoTePlask yksilötehtävä kirjallinen itsereflektio viimeistään 16.11 Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
SoTePlask/ Interprofessionellt samarbete med Turun ammattikorkeakoulu och socionomstuderande från Novia, SoTePlask 54 h. Ajankäyttö 54 h
Ammattietiikka/ Samarbete med Turun amk, korsstudier 54 h; Föreläsningar, övningar, grupparbeten och självstudier. Ajankäyttö 54 h luentoja, harjoituksia, ryhmätöitä ja istenäistä opiskelua
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen administreras från YH Novia, Moodle som arbetsbord.
Kurssin hallinointi Yh Novialla, Moodle oppismisalustana. Turun amk opiskelijat ilmoittautuvat Noviaan erillisen ohjeen mukaan.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Yrkesetik, korsstudier med Turku amk 2 sp. Osio ammattietiikka 2 op. Arviointi: Hyväksytty/ hylätty. Bedömningskala GK/UK.
Bedömningskriterier/ Arviointikiriteerit:
Hylätty/ Underkänt:
Prestationen är underkänd om något av följande uppfylls:
- Studerande (känner till grundvärderingar) identiefierar inte de grundläggande värderingarna inom social- och hälsovård, yrkesetiska principer eller lagstiftning
- Studerande fungerar inte som en ansvarsfull (bär inte sitt ansvar som) gruppmedlem
- Studerande deltar inte aktivt i uppgifter. Semianrium och introduktion oblaigatorisk närvaro, kompensationsuppgift ifall man är frånvarande.
Interprofessionellt samarbete SotePlask 2 sp. Bedömningskala GK/UK. Osio SoTePlask arviointi: Hyväksytty/ hylätty
Bedömningskriterier/ Arviointikriteerit::
Underkänt/ Hylätty:
Prestationen är underkänd om något av följande uppfylls:
- Studerande (känner till grundvärderingar) identiefierar inte de grundläggande värderingarna inom social- och hälsovård, yrkesetiska principer eller lagstiftning
- Studerande fungerar inte som en ansvarsfull gruppmedlem
- Studerande deltar inte aktivt i den interprofessionella kommunikationen under studieperioden
- Obligatorisk närvaro på introduktion och seminarium, kompensationsuppgift ifall frånvaro.
Godkänt (alla 3 kriterier uppfylls)/ HYväksytty (kaikki kriteerit täyttyvät):
- Studerande känner till de grundläggande värderingarna (grundvärderingar) inom social- och hälsovård och yrkesetiska principer (eller lagstiftning)
- Studerande bär sitt ansvar som gruppmedlem. Studerande kan ange branschens centrala lagstiftning
- Studerande arbetar ansvarsfullt och aktivt i den interprofessionell kommunikationen under studieperioden
- Studerande deltar i samarbete med Turun amk studerande
- Studerande deltar i grupparbete med rapport.
- Studerande bär sitt ansvar som gruppmedlem och gör sin del av uppgifterna.
- Studerande deltar i obligatoriska delar av kursen
- Studerande arbetar ansvarsfullt och aktivt i den interprofessionell kommunikationen under studieperioden
Förkunskapskrav
Inget