Modevisning (5 sp)
Kod: SKV22EV02-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 30.09.2023
Tajmning
01.08.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
- Jaana Ylimartimo-Nybäck
Lärare
Jaana Ylimartimo-Nybäck
Grupper
-
EST22D-VEstenom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
• Studerande känner till hur en modevisning förverkligas
• Studerande har kunskaper inom hår, makeup och styling för att förverkliga en modevisning
• Studerande har förmåga att skapa en stilhelhet för en eller flera modeller
• Studerande kan framställa en visuellt enhetlig modevisning i samarbete med varandra och andra samarbetspartners
• Studerande kan planera, utföra och utvärdera en modevisning som projekt
• Studerande kan sammanställa en projektrapport
• Studerande förstår marknadsföringens betydelse för projektet
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet genom projektets innehåll och i samarbete med partners
Innehåll
Modevisning som projekt
Frisyr, makeup och stil kompetenser
Stilhelheter på modeller
Visuell enhetlig modevisning
Samarbete med partners
Projektarbete och teamarbete
Projektrapport
Marknadsföring
Tid och plats
28.08-19.12.2023 Campus Alere. Modevisningen kan eventuellt förverkligas i november.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial på Moodle.
Everett, J. C., Swanson, K. K. & Blanco, J. F. (2019). Guide to producing a Fashion Show (4th edition).
Holmberg, P. (2022). A glimpse behind the scenes: en handbok om hur en modevisning skapas.
Eklund, S. (2011, 2009). Arbeta i projekt.
Dowson, R. & Bassett, D. (2015). Event Planning and Management.
Shone, A. & Parry, B. (2013). Successful Event Management.
Enligt föreläsarens anvisningar.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Undervisningsmetoder
Teamarbete, möten, workshops, research, mood boards, diskussioner, berättande undervisning och föreläsningar.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studerande och deras team ska samarbeta med arbetslivet. Sponsorer eftersöks.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Genomfört projekt- modevisning och inlämnad projektrapport. Deadline hösten 2023 och seminarium december 2023.
Vitsord (0-5) ges för följande delar:
1. Mood board! Teamen presenterar för gruppen en mood board inom specifikt tema vid tillfälle, 1sp, deadline: v.39, må 25.9.2023. Team feedback ges direkt vid tillfället.
2. Individuell projektrapport om modevisningen (planering, genomförande och utvärdering), 2sp, deadline och seminarium: 12.12.2023. Grupp feedback ges vid seminarium.
3. Aktivt deltagande i projektet under undervisning, genom teamarbete, egen roll och individuell insats, 2sp.
Instruktioner för examinationerna ges av lärare vid kursstart.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Godkänt projektarbete, godkänd projektrapport samt aktivitet. Studerandes aktivitet har en central roll för genomförande av projektet.
Feedback ges för team eller hela gruppen.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 40h
Självstudier: 95h
Totalt: 135h
Tilläggsuppgifter för studerande
Mer information ges vid kursintroduktion.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och team) samt för aktivitet. Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.
Underkänd (0)
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas.
Studerande har inte deltagit och har inte bidragit i processen för projektarbetet. Studerandes andel i projektet kan inte påvisas eller är kortfattad.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är tillfredsställande.
Studerande har delvis deltagit och har delvis bidragit i processen för projektarbetet. Studerandes andel i projektet är nöjaktigt.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit, tagit delvis ansvar och har bidragit till processen för projektarbetet. Studerandes andel i projektet är bra eller synnerligen bra. Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har tagit ansvar och har bidragit till att processen för projektarbetet framskrider. Studerandes andel i projektet är tydligt och utmärkt. Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Förkunskapskrav
SKV22MP01, SKV22HD02, SKV22SK01
Tilläggsuppgifter
-