Hoppa till innehåll

Interkulturellt arbete (5 sp)

Kod: SOKG04-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2022 - 26.01.2023

Tajmning

01.01.2023 - 31.05.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Luisa Tast
  • Lina Nybjörk

Lärare

Luisa Tast

Grupper

  • ÖH22YRKKYRKF-V
    Öppna YH, yrkesstudier i kyrkans fostran, 40 sp
  • ÖH22KOMPDIAK-V
    Öppna YH, kompletterande studier i diakoni, 90 sp
  • ÖH22YRKDIAK-V
    Öppna YH, yrkesstudier i diakoni, 40sp
  • ÖH22KOMPKYRKF-V
    Öppna YH, kompletterande studier i kyrkans fostran, 90sp

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera individuella och samhälleliga processer gällande invandring och migration
- känner till central invandringspolitik och - lagstiftning i Finland
- kan verka för att minska och förebygga rasism och segregering
- känner till grunderna och utgångspunkterna för internationell diakoni, mission och kyrkans interkulturella arbete och kan tillämpa dem i församlingsarbete
- utvecklar ett interprofessionellt och dialogiskt förhållningssätt som stöder delaktighet och mänskliga rättigheter lokalt och globalt

Innehåll

- interkulturalitet i samhället
- integrationsstödjande service
- kyrkan som fristad
- missionsverksamhte och missionsverksamhetens organisering
- missionsfostran
- integrations- och delaktighetsfrämjande verksamhet
- respektfull religions- och ekumenisk dialog

Tid och plats

Obligatoriska närstudier i Vasa och Åbo
27.01.2022 kl. 8.30-16
11.03.2022 kl. 8.30-16
15.04.2022 kl. 8.30-16

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Tips på litteratur
(närmare information ges vid första närstudietillfälle och på kursens Moodle-sida)

Morisy, A., Swensson, G. (2008). Vänd utåt : en ny strategi för mission och diakoni. Artos.

Eckerdal, J. (2017). Kyrka i mission: att gestalta kristen tro i en efterkristen tid. Verbum.

Kirk, A. (2003). Vad är mission? En teologisk undersökning. Libris 2003

Beskrivning av kärnkompetensen för ledare för missions- och internationellt arbete
Tjänste- och verksamhetsinstruktioner inom diakoni och mission

Länkar till aktuella dokument:

Öppna dörrar. Strategi för Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland fram till 2026
https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/4235

Öppna dörrar för enhet och gemenskap. Ekumenisk verksamhetspolicy för Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland till år 2026.
https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/4274

Ett gemensamt vittnesbörd. Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland – allmänna riktlinjer
för mission https://evl.fi/documents/1327140/38205829/Ett+gemensamt+vittnesb%C3%B6rd+Evangelisk-lutherska+kyrkan+i+Finland+-+allm%C3%A4nna+riktlinjer+f%C3%B6r+mission.pdf/3cdd6616-1109-9c0e-1c2f-992e84542f9b?t=1570599472000

I alla riktningar – kyrkans mission i dag. Missiologisk kunskap och kompetens i kyrkans arbete. https://evl.fi/documents/1327140/32925062/I+alla+riktningar.pdf/32584df2-aa1d-9934-09c4-9b6077963389?t=1572343052000

Riktlinjer för religionsmöten. Kyrkostyrelsen 2021.
https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/4264

För liv och rättvisa – Teologisk grund för Finska Missionssällskapets verksamhet och principer för samarbete
https://felm.suomenlahetysseura.fi/wp-content/uploads/2017/10/Teo_svenska_ONLINE.pdf

Övrig litteratur enligt kurslärares anvisningar.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Gäster från arbetslivet
Övningar och grupparbete
Litteraturstudier och självständigt arbete

Praktik- och arbetslivssamarbete

Kursen genomförs i samarbete med gästföreläsare från arbetslivet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tidtabell för examination finns på kursens Moodle-sida.
Slutgiltiga datum för examinationsuppgifterna enligt överenskommelse under första närstudietillfället.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen består av 5 sp vilket motsvarar 135 h arbete för en studerande.
24 h är närstudier och 111 h är självstudier. Upplägget för självstudierna finns på kursens Moodle-sida.

Obligatorisk närvaro. Frånvaro kompenseras.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Underkänd (0)

Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav