Hoppa till innehåll

Ekonomi och företagsamhet (5 sp)

Kod: FEK22AK01-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 28.08.2023

Tajmning

29.08.2023 - 17.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Cilla Salo

Grupper

  • FEK23D-V
    Tradenom (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- förstår innebörden i begreppet företagsamhet
- förstår betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en
drivkraft i företagsekonomin
- känner till etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland
- kan utforma en affärsidé och en affärsplan
- kan använda verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling
- kan sätta sig in i risker förknippade med företagande
- kan koppla hållbarhet till affärsutveckling

Innehåll

- affärsidé och affärsplan
- vision, mission och strategi
- företagande som yrke
- grunda företag
- företagets finansiering och administration
- stödtjänster vid etablering
- att välja bolagsform
- risker och möjligheter
- verktyg för affärsutveckling

Tid och plats

Hösten 2023, period 1+2 på Campus

Närstudier, grupparbeten, handledning och gästföreläsning som kommer att hållas på Campus.
Vi deltar också i Nordic Business Forum 2023 som streamas, 27-28.9.
Mera information om händelsen fås vid kursstarten.

Om några av momenten under kursens gång sker digitalt blir det via Webex.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Starta eget - guide för blivande företagare 2023, Nyföretagscentrum, 2023

Pihlsgård, Anders, Martinsson, Håkan, Ekonomi för yrkeshögskolan, Lund,
Studentlitteratur AB [2020] Upplaga 1.

Annat undervisningsmaterial enligt anvisningar på Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Gästföreläsning och Nordic Business Forum 2023 streamas
Projektarbete
Workshopar
Övningar

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare samt samarbete med lokalt näringsliv

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen preliminärt 13.12.2023 kl. 12.30-13.30
Omtentamina:
Fre 19.1.2024 kl. 12-13
Fre 9.2.2024 kl. 12-13

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Övningsarbeten
Projektarbete i grupp
Sluttentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

60 h närundervisning,Nordic Business Forum 2023 med föreläsningar och övningar
15 h förberedelser och övningar inför närundervisning
30 h inlämningsarbeten
30 h förberedelse för tentamen

Tot. 135h = 5sp

Periodisering av innehållet

Företagare som yrke
Personliga egenskaper hos en företagare och entreprenör
Grundande av ett företag - Företagets administration och var får man hjälp med att grunda ett företag?
Att välja bolagsform: Enskild näringsidkare, personbolag, aktiebolag eller andelslag
Affärsidé
Affärsplan
Risker och möjligheter
Affärsutveckling
Finansiering
Grunder i budgetering: resultatbudget och startup-budget

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen examineras via övningsarbeten, projektarbete och tentamen.
Projektarbetet är ett grupparbete i samarbete med kursen Grunder i marknadsföring.

Underkänd (0)

Studenten har inte uppnått bedömningskraven på minst nivån för tillfredställande på samtliga examinationsformer.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande förstår innebörden av begreppen företagsamhet, entreprenör och intraprenör
Studerande förstår betydelsen av en affärsidé och kan uppgöra enklare affärsplaner.
Studerande har en helhetsbild av hur man startar ett företag och hur man väljer bolagsform
Studerande vet vilka instanser som kan vara till hjälp vid grundandet av ett företag.
Studerande förstår grunderna i hur man finansierar ett företag.
Studerande har en helhetsbild av de risker som förknippas med företagande.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande förstår betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin.
Studerande kan bedöma affärsidéer och göra upp och utveckla enklare affärsplaner.
Studerande kan göra upp de dokument som behövs för att starta företag
Studerande förstår skillnaden mellan de olika bolagsformerna
Studerande förstår skillnaden mellan olika former av finansiering ett företag kan använda.
Studerande kan sätta sig in i de risker som hör ihop med företagande och förstår betydelsen av att implementera riskhantering i en affärsverksamhet.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kunskap om företagsamhet.
Studerande kan beskriva betydelsen av att förnya affärslivet både genom att grunda nya företag och genom att utveckla redan existerande företag.
Studerande kan formulera en affärsidé och kan självständigt uppgöra en affärsplan för sin affärsidé.
Studerande kan självständigt starta ett företag och kan på ett motiverat sätt välja bolagsform.
Studerande kan självständigt hitta finansieringsformer.
Studerande kan självständigt kartlägga företagandets risker och göra upp en konkret plan för hur man kan minimera dessa risker.

Förkunskapskrav

inga