Hoppa till innehåll

Yrkesetik och professionell interaktion (3 sp)

Kod: SO22SAP4-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 11.09.2023

Tajmning

11.09.2023 - 19.11.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Daniela Sundell

Lärare

Daniela Sundell

Grupper

  • USO23D-Å
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.

Innehåll

- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande

Tid och plats

11.9-19.11.2023 Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Etene 2011; Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33;
Talentia; Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området; https://talentia.e-julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=3
Blennberg, E. (2013). Bemötandes etik. Lund: Studentlitteratur
Kalliola, Tiina, Kurki, Arja, Salmi, Marjaana, Tamminen-Vesterbacka, Tutta 2010. Matkalla ohjaajuuten
Røkenes, Odd Harald 2016. Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor. Malmö: Gleerups Utbildning AB
Laaksonen H, Laitinen, H & Hiilamo, H (toim.). Sosiaali- ja terveyshuollon järjestelmä. Sanomapro
Raatikainen, E, Rahikka, A, Saarnio, T & Vepsä P. Ammattina Sosionomi. Sanomapro.

Fler länkar och tips finns på Moodle

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar och interaktiva övningar
Interprofessionellt grupparbete med seminarier

Praktik- och arbetslivssamarbete

Soteplask samarbetet (smågruppsarbete, skriftlig rapport och framförande) utgör ett interprofessionellt arbete med socionom- och sjukskötarstuderande från YH Novia och studerande från olika utbildningar inom hälsa och välfärd från Turun ammattikorkeakoulu

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1 Individuell inlärningsportfolio 19.11.2023 (1 sp)
2 Gruppexaminationer i Soteplask inlämningar 13.10.2023 och 3.11.2023 framförande den 9.11.2023 samt individuellt reflektionsdokument (2 sp).

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närstudier 18 h
Grupparbete ca 15 h
Självstudier ca 48 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1 Individuell inlärningsportfolio (bed. 0-5)
- professionellt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att knyta an teori och praktik
- förmåga till reflektion
Studerande får kort skriftlig feedback i Moodle för den individuella examinationen som inlämnats inom utsatt tid.

2 Gruppexamination (bed GK/UK)
bedömningskriterierna finns på Moodle

Underkänd (0)

Individuell inlärningsportfolio:
- uppgiften når inte kriterierna för vitsord 1

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Individuell inlärningsportfolio:
- Givna teman behandlas vagt och smalt
- Källan refereras, utan analys och motiveringar
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Individuell inlärningsportfolio:
- Givna teman behandlas
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Individuell inlärningsportfolio
- Givna teman behandlas uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är analytisk
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
- Berömlig teknisk utformning

Förkunskapskrav

Inga