Hoppa till innehåll

Marknadsanalys och statistik (5 sp)

Kod: FE21FLFO01-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 08.03.2023

Tajmning

27.03.2023 - 21.05.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

0 - 30

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Annemari Andrésen
  • Ray Pörn

Grupper

  • ÖH21FLEXFEK
    Öppna YH, Flexibelt till tradenom

Lärandemål

Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall

Innehåll

- marknadsanalys
- sannolikhetslära
- fördelningar
- skattningar och hypotesprövning
- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Bryman & Bell: Företagsekonomiska forskningsmetoder
Christensen m.fl: Marknadsundersökning - en handbok
Malhotra m. fl.: Marketing Research

Undervisningsmetoder

8 närtillfällen via Teams
Uppgifter enskilt eller i grupp

Praktik- och arbetslivssamarbete

Inom kursen görs en undersökning som kan ske på uppdrag av näringslivet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Deluppgifter mellan närtillfällena
Slutrapport deadline 31.5.2023

Studerandes tidsanvändning och belastning

Marknadsanalys 2,5 sp
Statistik 2,5 sp
8 närtillfällen a 2 h

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Frånvaro från närtillfällena
Oinlämnade uppgifter

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Låg närvaro och/eller aktivitet på närtillfällena. Låg kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämninguppgifter samt presentationer.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Närvarande och aktiv på närtillfällena. Bra kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Närvarande och mycket aktiv på närtillfällena. Hög kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.

Förkunskapskrav

Ekonomisk matematik 5 sp