Hoppa till innehåll

Marknadsanalys (5 sp)

Kod: FEKÅ19KM02-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 01.01.2023

Tajmning

09.01.2023 - 30.04.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Timo Kerke
  • Maria Westerlund
  • Rolf Gammals

Grupper

  • FEK21D-Å
    Tradenom (YH), h21, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys.
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys muntligt, skriftligt och visuellt.
- behärskar grunderna för marknadspositionering.
- kan fatta beslut på basen av en marknadsanalys.

Innehåll

Närmare uppgifter publiceras i själva förverkligandet. Innehållet kan variera från år till år.

Tid och plats

Campus Åbo, Vårtermin 2023
Kursen pågår januari-mars enligt schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteraturtips:
Christensen m.fl: Marknadsundersökning - en handbok
Malhotra m. fl.: Marketing Research

Undervisningsmetoder

Träningar
Föreläsningar,litteraturstudier och inlämnande av Key Learning Note inkl. källhänvisningar
Projektarbete / externt uppdrag eller en tillräckligt krävande marknadsanalys för teamets egna affärsidéer

Praktik- och arbetslivssamarbete

Företagsssamarbeten via projektarbete

Studerandes tidsanvändning och belastning

50 h projektarbete
40 h föreläsningar, litteraturstudier & inlämningsuppgift
40 h träningar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närmare uppgifter publiceras i själva förverkligandet. Innehållet kan variera från år till år.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Närmare uppgifter publiceras i själva förverkligandet. Innehållet kan variera från år till år.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Närmare uppgifter publiceras i själva förverkligandet. Innehållet kan variera från år till år.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Närmare uppgifter publiceras i själva förverkligandet. Innehållet kan variera från år till år.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

50% inlämningsuppgift
50% projektarbete

Underkänd (0)

Underkänd eller ogjord inlämningsuppgift
Ogjort eller underkänt projekt eller ogjord projektrapport
Stor frånvaro från verkstäder och träningar

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Godkänd inlämningsuppgift
Godkänt projekt och godkänd projektrapport
Tillräcklig närvaro och aktivitet på verkstäder och träningar

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Väl gjord inlämningsuppgift med tillräcklig teori och reflektion
Väl genomfört projekt och en bra projektrapportering
God aktivitet på verkstäder och träningar

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Utmärkt inlämingsuppgift med mångsidig teori och reflektion
Utmärkt genomfört projekt och en professionell projektrapportering
Mycket god aktivitet på verkstäder och träningar

Förkunskapskrav

Att leda kundrelationer

Tilläggsuppgifter

Närmare uppgifter publiceras i själva förverkligandet. Innehållet kan variera från år till år.