Hoppa till innehåll

Sjukskötarens och hälsovårdarens profession (6 sp)

Kod: HVV22GV01-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 10.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 29.10.2023

Antal studiepoäng

6 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Carina Gädda
  • Åsa Lågland
  • Anita Wikberg
  • Marie Hjortell

Lärare

Marie Hjortell

Grupper

  • UHV23D-V
    Hälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap om det egna yrkesområdet, vårdvetenskapens historia och utveckling
- har kunskap om och kan reflektera kring vårdvetenskapliga grundbegrepp  
- känner till de grundläggande kompetenskraven för den egna professionen
- förstår betydelsen av evidensbaserad vård
- kan redogöra för social- och hälsovårdens organisation i Finland och den lagstiftning som styr verksamheten
- har kunskap om servicesystem och patientens/klientens sociala förmåner
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
- förstår och kan reflektera kring etiska riktlinjer och yrkesspecifika etiska koder och kan i sitt kommande yrke verka utgående från dessa
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter från olika kulturer
- har kunskap om Agendan för hållbar utveckling 2030 och dess implementering vid Novia
- är medveten om vikten av inre hållbarhet utifrån de krav som ställs på professionen och kan upprätthålla en god hälsa

Innehåll

Vårdvetenskaplig kunskap och evidens som grund för vårdandet
Betydelsen av sjukskötar -och hälsovårdarprofessionen
Sjukskötarens och hälsovårdarens arbetsområden
Hälso- och sjukvård i Finland
Förvaltningsstrukturer, olika hållbara servicemiljöer och servicesystem
Allmänna lagar inom social- och hälsovården
Interprofessionellt arbete
Klientens/patientens ställning och rättigheter
Etiska riktlinjer och koder
Professionellt bemötande
Personcentrerad vård
Interkulturell vård
Inre hållbarhet i yrket

Tid och plats

Novia Vasa, Alere + online
Hösten 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

HÄLSOVÅRDARENS PROFESSION
länkar på moodle

VÅRDVETENSKAP
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 1-3, 5
Eriksson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R. & Sandström, B. 2016. Evidensbaserad omvårdnad en bro mellan forskning och klinisk verksamhet.

VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2013. Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 4.

INTERKULTURELL VÅRD
Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. 2009. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro.
Ahmadi, F. 2008. Kultur och hälsa. Lund: Studentlitteratur.
Hanssen, I. 2007. Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Herlitz, G. 2006. Kulturgrammatik - hur du ökar din förmåga att umgås över kulturgränserna. Malmö: Liber.
Hofstede, G., Hofstede, G.J. & Minkov, M. 2011. Organisationer och kulturer. Lund: Studentlitteratur.
Holland, K. & Hogg, C. 2010. Cultural awareness in nursing and health care: an introductory text. London: Hodder Arnold.
Kersey-Matusiak,G. 2015. Kulturkompetent omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Ritter, L.A. & Graham, D.H. 2017. Multicultural Health. Burlington, MA, USA: Jones & Bartlett Learning.
Sorajjakool, S., Carr, M.F. & Bursey, E. (Eds.) 2017. World religions for healthcare professionals. 2nd ed. Routledge: Oxon.
Wellman
länkar på Moodle

SOTE, Social och hälsovårdsorganisation och Social och hälsovårdsreformen,
lagar www.finlex.fi
länkar på Moodle

INRE HÅLLBARHET
länkar på moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner, övningar, självstudier, intervjuer, seminarier, virtuellt arbete

Praktik- och arbetslivssamarbete

intervjuer

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

6sp 6x27h=162h:

Vårdvetenskap och interkulturell vård: skriftlig uppgift+ seminarium

Case om hälsovårdsorganisation, Sote + lagar seminarium 26.10. Obligatorisk närvaro.

Vårdetiken 8 korta onlinetester

Deadline för vårdetikdelen 30.10.2023

Internationella kontakter

intervju

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Validering enligt Novias anvisningar

Studerandes tidsanvändning och belastning

6sp 6x27h=162h:

Vårdetik 2h introduktion, 25h egen läsning och genomförande av tester och uppgifter =27h

Interkulturell vård 10 h

Vårdvetenskap, evidensbaserad vård, SOTE och lagstiftning:
närstudier i klass 28 h
seminarium 4 +6 h
självstudier, skriftliga arbeten 53 h

Den egna professionen 9 h

Inre hållbarhet 25 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Innehåll hittar ni i Moodle på kursen BM22GV01 Sjukskötarens och barnmorskans profession.
Ni läser tillsammans allt med barnmorskegruppen utom den egna professionen ( Hälsovårdare)

Introduktioner till alla kursdelar och till seminarium har obligatoriska närvaro, närvaro vid alla andra lektioner rekommenderas.
Använd Novias skrivanvisningar i alla arbeten.
Om arbeten inte lämnas in, presenteras eller inte är godkänt kan 2 omtentamina göras.
Omtentamen på allmänna tentamensdagar
Anmälan i god tid krävs. Omtentamina är alltid kl 12.00-16.00.

Tentlitteratur:
Hanssen, I. 2007. Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
+ material på Moodle

Etikdelen kan inte tenteras om, eftersom den redan innehåller 3 omtagningar per test.
Allmän feedback på tenter och arbeten fås gemensamt för hela gruppen via Moodles meddelanden eller i klass.
Individuell feedback fås på begäran av läraren.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Hälsovårdarems profession bedöms som Godkänd/Underkänd i enlighet med närvaro och aktivitet

Vårdetiken bedöms Godkänd/Underkänd

Övningsarbetet om vårdvetenskap och interkulturell vård bedöms med vitsorden 0-5


Hälsovårdsorganisationen bedöms 0-5

Inre hållbarhet bedöms Godkänd/Underkänd i enlighet med närvaro och aktivitet

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav