Yrkesetik och professionell interaktion (3 sp)
Kod: SO22SAP4-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 01.09.2023
Tajmning
01.09.2023 - 08.12.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
Lärare
Daniela Sundell
Grupper
-
USO23F-ÅSocionom (YH), h23, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.
Innehåll
- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande
Tid och plats
Åbo och distans 1.9 - 8.12.2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Etene 2011; Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33;
Talentia; Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området; https://talentia.e-julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=3
Blennberg, E. (2013). Bemötandes etik. Lund: Studentlitteratur
Kalliola, Tiina, Kurki, Arja, Salmi, Marjaana, Tamminen-Vesterbacka, Tutta 2010. Matkalla ohjaajuuten
Røkenes, Odd Harald 2016. Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor. Malmö: Gleerups Utbildning AB
Laaksonen H, Laitinen, H & Hiilamo, H (toim.). Sosiaali- ja terveyshuollon järjestelmä. Sanomapro
Raatikainen, E, Rahikka, A, Saarnio, T & Vepsä P. Ammattina Sosionomi. Sanomapro.
Undervisningsmetoder
Distansstudier och workshops
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell inlärningsportfolio, deadline 31.10.2023 och närstudierna 1.9.2023 och 8.12.2023
Bedömning och kort skriftlig feedback för den individuella inlärningsportfolion ges senast 3 veckor efter inlämning på kursens Moodlesida
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Inlärningsportfolio + närvaro (3 sp) med givna uppgifter/teman. Instruktioner och material hittas på kursens moodlesida
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier 75 h
Närstudier 6 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Närmare instruktioner om kursens uppgifter och material finns på kursens Moodlesida. Handledning fås via kursens handledningsforum av kursansvarig i regel på måndagar under tiden då kursen är öppen.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell inlärningsportfolio (bed. 0-5)
- professionellt och etiskt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att sammanfatta relevant teori och knyta an till praktik
- förmåga till kritisk reflektion och analys
Underkänd (0)
Individuell inlärningsportfolio:
- kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Individuell inlärningsportfolio:
- de givna ämnena behandlas vagt och smalt
- Källorna refereras, utan analys och motiveringar
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Individuell inlärningsportfolio:
- De givna ämnena behandlas
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Individuell inlärningsportfolio
- De givna ämnena behandlas uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är analytisk
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
- berömlig teknisk utformning
Förkunskapskrav
Inga