Hoppa till innehåll

Grunder i socialt arbete (5 sp)

Kod: SO22SAP6-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 05.10.2023

Tajmning

05.10.2023 - 24.11.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Sofia Saloranta

Lärare

Eva Juslin

Grupper

  • USO23F-Å
    Socionom (YH), h23, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de teoretiska grunderna för socialt arbete, dess målgrupper och verksamhetsformer.
- utvecklar ett professionellt och klientcentrerat förhållningssätt till utsatta individer och grupper i samhället.

Innehåll

- mänskliga rättigheter och jämlikhet
- centrala definitioner och begrepp
- socialt arbete på individ-, familje-, grupp- och samhällsnivå
- det sociala arbetets målgrupper och verksamhetsformer
- klientprocessen
- delaktighet, maktfördelning och professionalitet i socialt arbete

Tid och plats

5.10-24.11.2023 Henriksgatan och Gripen

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteratur:
- Blennberger, E. 2005. Etik i socialpolitik och socialt arbete. Studentlitteratur.
- Blennberger, E. 2013. Bemötandets etik. Studentlitteratur.
- Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. 2017. Sosiaalityön käsikirja.
- Larsson, S. & Sohlberg, P. 2014. Socialpsykologi för socialt arbete. Studentlitteratur.
- Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. 2016. Socialt arbete. En grundbok.
- Meeuwisse, A. och Swärd, H. 2013. Perspektiv på sociala problem.
- Morén, S. 2015. Undran inför socialt arbete.

Publikationer:
- Akademikerförbundet SSR. Global definition av professionen socialt arbete. Tillgänglig här.
- Akademikerförbundet SSR. Etik i socialt arbete - Etisk kod för socialarbetare. Tillgänglig här.
- Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna. Tillgänglig här.
- Barn och ungdomsetik inom social- och hälsovården. ETENE-publikationer 42. Tillgänglig här.
- Den etiska grunden för social- och hälsovården. 2011. ETENE-publikationer 33. Tillgänglig här.
- Kvalitetsrekommendation för barnskyddet. Tillgänglig här.
- Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande. Tillgänglig här.
- Vardagen, värderingarna och etiken. Etiska riktlinjer för personen inom det sociala området. Talentia. Tillgänglig här.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Litteraturstudier
Gruppdiskussioner
Inlämningsuppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämningsuppgift 1: 23.10.2023
Inlämningsuppgift 2: 23.11.2023

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursexaminationer:
1. Närvaro: 0,5 sp (GK/UK)
2. Inlämningsuppgift 1: 2 sp (0–5)
3. Inlämningsuppgift 2: 2,5 sp (0-5)
___________________________________________________________________________
1. Obligatorisk närvaro på föreläsningar. (0,5 sp)

Vid eventuell frånvaro behöver frånvaron kompenseras med skriftlig inlämningsuppgift. Närmare info gällande kompensationsuppgift laddas upp på Moodle efter det missade närstudietillfället.

_________________________________________________________________________
Inlämningsuppgift 1: Begrepp och definitioner (2 sp)

Studerande läser in sig på, definierar och diskuterar följande begrepp:
A) Socialt problem: förekomst och förklaringsmodeller
B) Socialt arbete: bakgrund, principer och arbetsmetoder
D) Mänskliga rättigheter och socialt arbete
D) Klientcentrerat synsätt och bemötandets etik

Definiera och diskutera de olika begreppen utgående från litteraturen (se lista på Moodle
· Omfattning: ca 6 sidor A4, font 12 radavstånd 1,5. (Exklusive pärm, innehållsförteckning och källförteckning). I reflektionsuppgiften följs Novias allmänna skrivanvisningar.

__________________________________________________________________________
Inlämningsuppgift 2: Socialt arbete - analys och reflektion (2,5 sp)

Välj en film, tv-serie, podcast eller alternativt ett skönlitterärt verk där det förekommer ett socialt problem och någon form av socialt klientarbete. Analysera problemet, beskriv orsaker, lösningar och förhållningssätt med utgångspunkt i kurslitteraturen. Reflektera över hur du som professionellt inom soicalt arbete skulle hantera utmaningarna och hur du skulle stöda eller handleda klienter med liknande problematik.

· Omfattning: ca 6–8 sidor A4, font 12 radavstånd 1,5. (Exklusive pärm, innehållsförteckning och källförteckning. I reflektionsuppgiften följs Novias allmänna skrivanvisningar)

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h (1sp / 27h)

Kursexaminationer:
Föreläsningar 13h = 0,5 sp
Inlämningsuppgift 1 och självstudier 54h = 2 sp
Inlämningsuppgift 2 och självstudier 68h = 2,5 sp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursexaminationer:
1. Närvaro: 0,5 sp (GK/UK)
2. Inlämningsuppgift 1: 2 sp (0–5)
3.Inlämningsuppgift 2: 2,5 sp (0-5)

Avlagd kurs förutsätter att studerande är godkänd i kursens alla fyra delexaminationer.
___________________________________________________________________________
1. Obligatorisk närvaro på föreläsningar.

Bedömningskriterier:

Underkänd: Studerande har inte varit närvarande vid obligatoriska närstudietillfällen eller studerande har inte lämnat in tilldelad kompensationsuppgift eller arbetet följer inte uppgiftsbeskrivningen.

Godkänd: Studerande har närvarat vid varje närstudietillfälle alternativt lämnat in tilldelad kompensationsuppgift enligt anvisningar.
_______________________________________________________________________________
2. Inlämningsuppgift 1 och 2

Bedömningskriterier:

0:
Examination 1:
Studerande har inte uppnått godkänd nivå pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap.
Examination 2:
Studerande har i sin uppgift analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor.

1-2:
Examination 1: Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant sätt och har med hjälp av litteraturstudier förmått göra egna reflektioner.
Examination 2:Studerande har förmåga att sakligt och korrekt reflektera kring det valda temat utgående från litteraturen och/eller med relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner.

3-4:
Examination 1: Studerande har redogjort samt visat klarhet för de olika begreppen samt definitionerna inom området. Studerande visar på logik i uppbyggnad och kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.
Examination 2:
Studerande har diskuterat frågorna och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov och rättigheter i samhället. Studerande har kunnat tillämpa de skriftliga etiska riktlinjer och styrdokument som tillämpas inom sociala branschen.

5:
Examination 1: Studerande har redogjort för begreppen på ett relevant sätt. Studerande visar stark klarsynthet i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang.
Examination 2:
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov och rättigheter i samhället. Studerande har varierat och analytiskt kunnat tillämpa de skriftliga etiska riktlinjer och styrdokument som tillämpas inom sociala branschen.

Förkunskapskrav

Inga