Sjukskötarens profession (6 sp)
Kod: VÅV22GV01-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 10.09.2023
Tajmning
28.08.2023 - 26.11.2023
Antal studiepoäng
6 op
Andel virtuell undervisning
3 op
Prestationssätt
50 % Kontaktundervisning, 50 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 40
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Anita Ståhl-Levón
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
- Grupp 1 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
- Grupp 2 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
USS23D-VSjukskötare (YH), h23, dagstudier, Vasa
Smågrupper
- Grupp 1
- Grupp 2
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om det egna yrkesområdet, vårdvetenskapens historia och utveckling
- har kunskap om och kan reflektera kring vårdvetenskapliga grundbegrepp
- känner till de grundläggande kompetenskraven för den egna professionen
- förstår betydelsen av evidensbaserad vård
- kan redogöra för social- och hälsovårdens organisation i Finland och den lagstiftning som styr verksamheten
- har kunskap om servicesystem och patientens/klientens sociala förmåner
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
- förstår och kan reflektera kring etiska riktlinjer och yrkesspecifika etiska koder och kan i sitt kommande yrke verka utgående från dessa
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter från olika kulturer
- har kunskap om Agendan för hållbar utveckling 2030 och dess implementering vid Novia
- är medveten om vikten av inre hållbarhet utifrån de krav som ställs på professionen och kan upprätthålla en god hälsa
Innehåll
Vårdvetenskaplig kunskap och evidens som grund för vårdandet
Betydelsen av sjukskötarprofessionen
Sjukskötarens arbetsområden
Hälso- och sjukvård i Finland
Förvaltningsstrukturer, olika hållbara servicemiljöer och servicesystem
Allmänna lagar inom social- och hälsovården
Interprofessionellt arbete
Klientens/patientens ställning och rättigheter
Etiska riktlinjer och koder
Professionellt bemötande
Personcentrerad vård
Interkulturell vård
Inre hållbarhet i yrket
Tid och plats
Novia Vasa, Alere + online
Hösten 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
VÅRDVETENSKAP
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 1-3, 5
Erikssson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Hanssen, I. 2007. Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R. & Sandström, B. 2016. Evidensbaserad omvårdnad en bro mellan forskning och klinisk verksamhet.
VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2013. Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 4.
INTERKULTURELL VÅRD
Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. 2009. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro.
Ahmadi, F. 2008. Kultur och hälsa. Lund: Studentlitteratur.
Hanssen, I. 2007. Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Herlitz, G. 2006. Kulturgrammatik - hur du ökar din förmåga att umgås över kulturgränserna. Malmö: Liber.
Hofstede, G., Hofstede, G.J. & Minkov, M. 2011. Organisationer och kulturer. Lund: Studentlitteratur.
Holland, K. & Hogg, C. 2010. Cultural awareness in nursing and health care: an introductory text. London: Hodder Arnold.
Kersey-Matusiak,G. 2015. Kulturkompetent omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Ritter, L.A. & Graham, D.H. 2017. Multicultural Health. Burlington, MA, USA: Jones & Bartlett Learning.
Sorajjakool, S., Carr, M.F. & Bursey, E. (Eds.) 2017. World religions for healthcare professionals. 2nd ed. Routledge: Oxon.
+ länkar på Moodle
Social och hälsovårdsorganisation och Social och hälsovårdsreformen, lagar www.finlex.fi
länkar på Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, diskussioner, övningar, självstudier, intervjuer, seminarier, virtuellt arbete
Praktik- och arbetslivssamarbete
Intervjuer
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vårdetik: online tester deadline 11.11.2023
Vårdvetenskap + interkulturell vård: teamarbete och övningsuppgifter deadline 15.10.2023. Uppgiften kommer att användas även av Anita Kvist inom kursen VÅV22IN01-3008.
Sote -lagstiftning, vårdformer + lagar: deadline 5.11 för gruppuppgiften och deadline för feedback: 12.11.2023
Egen profession, eget arbete: deadline 12.11.2023
Tystnadsplikt
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Validering enligt Novias anvisningar.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Vårdetik 2h introduktion, 25h egen läsning och genomförande av tester =27h
Vårdvetenskap, interkulturell vård och evidensbaserad vård: 16h föreläsningar och grupp övningar och diskussioner + 30h eget arbete och teamarbete med övningsarbetet + 8h seminarium = 54h.
Hälsovårdsorganisationen och Sote föreläsningar och grupparbete 9h, egen läsning och genomförande av grupparbeten 41h + seminarium 4h= 54h
Den egna professionen, hållbarhet och interprofessionellt arbete föreläsning, gruppdiskussioner 4h 23h eget arbete= 27h
Periodisering av innehållet
--
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare: Minna Syrjäläinen-Lindberg.
Innehåll hittar ni i Moodle.
Introduktioner och seminarium har obligatoriska närvaro, närvaro vid alla andra lektioner rekommenderas.
Använd Novias skrivanvisningar i alla arbeten.
Allmän feedback på arbeten fås gemensamt för hela gruppen via Moodles meddelanden eller i klass.
Individuell feedback fås på begäran av läraren.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vårdetiken bedöms GK /UK. Då studerande fått minst 4/5 (80%) godkänt har studerande klarat testet.
Övningsarbete 1 bedöms med vitsorden 0-5
21-24=1
25-28=2
29-32=3
33-36=4
37-40=5
Kriterier för utvärdering (uppdaterat) Max poäng 40
Har valt ett relevant begrepp och beskrivit det 12
Refererat till en av de rekommenderade böckerna på vardera ämnet vårdvetenskaplig och interkulturell vård 4
Beskrivit kulturen, etniska gruppen 10
Refererat till en vetenskaplig artikel/studie (peer reviewed) om den valda kulturen och det valda begreppet t.ex. hälsa hos vietnameser.
Berättat om resultatet 3
Intervjuat en person från en annan kultur än den egna. Berättat om resultatet. Frågorna i bilaga. 2
Reflektion, inklusive evidensbaserad vård 4
Följt Novias anvisningar före examensarbete speciellt referenserna 2
9 sidor text om 3 stud., 5-6 om 2 stud. 1
Extra litteratur 1
Lämnat in på överenskommet datum 1
Sote reformen (lagstiftning) bedöms 0-5:
21-24=1
25-28=2
29-32=3
33-36=4
37-40=5
Kriterier för utvärdering (uppdaterat) Max poäng 40
Har valt ett relevant begrepp och beskrivit det 12
Refererat till en av de rekommenderade böckerna på vardera ämnet vårdvetenskaplig och interkulturell vård 4
Beskrivit kulturen, etniska gruppen 10
Refererat till en vetenskaplig artikel/studie (peer reviewed) om den valda kulturen och det valda begreppet t.ex. hälsa hos vietnameser.
Berättat om resultatet 3
Intervjuat en person från en annan kultur än den egna. Berättat om resultatet. Frågorna i bilaga. 2
Reflektion, inklusive evidensbaserad vård 4
Följt Novias anvisningar före examensarbete speciellt referenserna 2
9 sidor text om 3 stud., 5-6 om 2 stud. 1
Extra litteratur 1
Lämnat in på överenskommet datum 1
Eget arbete om professionen bedöms gk/uk
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav