Hoppa till innehåll

Introduktion till högskolestudier och kommunikation (4 sp)

Kod: VÅV22IN01-3009

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 17.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 22.10.2023

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

10 - 50

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Ellinor Granholm
  • Jannica Andtfolk

Lärare

Jannica Andtfolk

Grupper

  • USS23F-V
    Sjukskötare (YH), h23, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- känner till sin egen högskola, dess undervisningsmetoder och användning av olika plattformer
- reflekterar över studier och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- är förtrogen med litteratursökning samt har ett kritiskt tänkande
- kan använda olika vägar till att söka information och rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Innehåll

Studieinformation och informationssökning
Lärande i ett högskolesammanhang
Dataskydd och datasäkerhet
Kommunikation för sjukskötare/barnmorskor/hälsovårdare 3 sp:
Vetenskapligt skrivande på svenska samt litteratursökning manuellt och i databaser
Tillförlitligt källmaterial och källkritik
Muntlig och skriftlig framställning
Epost-hantering och användning av sociala medier i vårdarbetet

Tid och plats

29.8 Introduktion OBLIGATORISK NÄRVARO

Övriga dagar och tider bör ni kontrollera upp i ert schema (moodle och Tuudo)

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kommunikation
Novias anvisningar för examensarbete
Material påmoodle

Introduktion
Allt material finns på moodle

Undervisningsmetoder

Kommunikation: Svenska 3sp
-Föreläsningar om vetenskapligt skrivande
-Förelsäsningar om muntlig framställning
-Grupparbete i Vetenskpligt skrivande
-Övningar i muntlig presentation
-Muntlig presentation som videobandas och analyseras

Introduktion till högskolestudier 1 sp
Föreläsningar
Presentation
Online test

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kommunikation
Bedömt grupparbete
Bedömt muntlig prestation

Introduktion till högskolestudier
Närvaro den 29.8
Online test bör vara godkänt (3 försök)

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 studiepoäng motsvarar 27h arbete för studeranden.
Denna kurs är 4 studiepoäng vilket betyder 108 h arbete för denna kurs.

Kursen är uppdelad såhär:

1 sp introduktion (Jannica Andtfolk)
3 sp Kommunikation (Språklärare)

Periodisering av innehållet

Introduktion till högskolestudier 1sp:
Studieinformation och informationssökning
Lärande i ett högskolesammanhang
Dataskydd och datasäkerhet

Kommunikation för sjukskötare 3 sp:
Vetenskapligt skrivande på svenska samt litteratursökning manuellt och i databaser
Tillförlitligt källmaterial och källkritik
Muntlig och skriftlig framställning
Epost-hantering och användning av sociala medier i vårdarbetet

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat"