Människans fysiologi och anatomi (4 sp)
Kod: VÅV22GV03-3007
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 10.09.2023
Tajmning
04.09.2023 - 10.11.2023
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 46
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Camilla Ribacka
- Pia Nygårdas
Lärare
Pia Nygårdas
Grupper
-
USS23F-VSjukskötare (YH), h23, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- behärskar grundläggande principer, begrepp och terminologi inom anatomi och fysiologi
- känner till de olika vävnadstyperna, deras uppbyggnad och funktion samt hudens struktur och viktigaste uppgifter
- kan redogöra för nervsystemets uppbyggnad och förstår hur nervsystemet reglerar kroppens funktioner
- har kunskap om sinnesorganens uppbyggnad och funktion
- har kunskap om endokrina systemet och förstår hur olika hormoner kan reglera kroppens funktioner
- kan redogöra för fortplantningsorganen, deras struktur och funktion
- har kunskap om stödje- och rörelseapparatens struktur och funktion
- kan redogöra för blodet, hjärtat och blodcirkulationen, lymfsystemet samt andningssystemet, deras struktur och funktion
- kan redogöra för matspjälkningssystemets struktur och funktion
- har kunskap om njurarnas och urinvägarnas struktur och funktion samt förstår kroppens elektrolyt-, vätske- och syra-basreglering
Innehåll
Människokroppens fysiologi
Människokroppens anatomi
Tid och plats
Hösten 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kurslitteratur:
Gunnar Nicolaysen och Per Holck (red) Anatomi och fysiologi
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.
Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm
På Moodle given litteratur
Övrig valbar evidensbaserad litteratur som t.ex. Medibas, Terveysportti.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, samt Moodle-baserad undervisning i form av föreläsningsvideon, övningsuppgifter och självständiga studier.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Anatomi och fysiologi tenter.
Inlämningsuppgifter.
Tilläggsuppgifter för studerande
Mera information på kursens Moodle
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell tentamen i Anatomi och fysiologi, bedöms med vitsord 0-5 (2 st deltentamen)
Inlämningsuppgifter bedöms GK/UK
Underkänd (0)
Studerande kan inte beskriva människokroppens uppbyggnad och kan inte ange anatomiska strukturer på svenska och latin. Studerande kan inte förklara de olika organsystemens funktioner.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande kan på ett mycket ytligt plan beskriva människokroppens uppbyggnad och kan bara bristfälligt ange anatomiska strukturer på svenska och latin. Studerande förklarar endast ytligt de olika organsystemens funktioner och förstår inte hur de hänger samman.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan beskriva människokroppens uppbyggnad och kan ange anatomiska strukturer på svenska och latin. Studerande förstår i huvudsak organsystemens funktioner och förstår till en del hur de hänger samman.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande kan beskriva människokroppens uppbyggnad och kan ange anatomiska strukturer på svenska och på latin. Studerande förstår och kan förklara organsystemens funktioner, förstår helheter och hur de hänger samman. Studerande kan analysera hur olika system i människokroppen påverkar varandra
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav