Social- och hälsovårdens organisation och branschkännedom (5 sp)
Kod: SOV22SVS04-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.09.2022 - 31.12.2023
Tajmning
01.10.2022 - 31.05.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 38
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nadja Suomela
- Carita Blomström
Lärare
Carita Blomström
Grupper
-
ÖH22REGSMPED-VÖppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp
Lärandemål
Studerande:
-känner till social- och hälsovårdens uppbyggnad, styrning, övervakning och framtidsvisioner
-har en inblick i central lagstiftning och beslutsgången inom offentlig förvaltning och socialvård
-kan identifiera centrala myndigheter och förvaltningsnivåer samt deras ansvarsområden inom social- och hälsovården
-kan redogöra för grunderna i klientsäkerhet
-har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
-känner till de kvalifikationer och det yrkeskunnande som behövs inom social yrkesutövning
Innehåll
-grunddragen i social- och hälsovårdens förvaltningsstrukturer och servicesystem
-de rättsliga principerna för offentlig förvaltning
-socialrättens grunder
-klientsäkerhetens grunder
-interprofessionellt arbete
-centralt och aktuellt förändringsarbete inom social- och hälsovården
-socionomens verksamhetsområden
Tid och plats
25.11.2022 13.00 - 16.00 Sal 462 Carita Blomström
26.11.2022 12.00 - 16.00 Sal 462 Carita Blomström
12.01.2023 12.00 - 16.30 Sal 463 Carita Blomström
10.02.2023 12.00 - 16.00 Sal 462 Carita Blomström
11.02.2023 08.30 - 11.00 Sal 462 Carita Blomström Seminarium
24.03.2023 12.00 - 16.00 Sal 462 Nadja Suomela
25.05.2023 08.30 - 11.00 Sal 462 Nadja Suomela
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Raatikainen, E., Rahikka, A., Saarnio, T., & Vespä, P. (2020). Ammattina sosionimi. Helsingfors: Sanoma Pro Oy.
Social- och hälsovårdsministeriet. (2017). Tillämpningsguide för socialvårdslagen. Helsingfors.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/80392
Finlex: Förvaltningslagen och Socialvårdslagen.
Övrig litteratur enligt anvisningar under kursens gång
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, grupparbeten, seminariedag.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skriftliga examinationsuppgifter samt en muntlig presentation.
08-02-2023 Deadline för den skriftliga gruppuppgiften. Kursuppgiften utförs i mindre grupper.
10-02-2023 Seminariedag där kursuppgiften presenteras muntligt av kursens deltagare
04-03-2023 Deadline för individuell examinationsuppgift
Examinationsuppgifterna baserar sig på föreläsningarna och litteraturen.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng)
Studiepoängens innehåll består av föreläsningar, studiebesök, gruppuppgifter och individuell examinationsuppgift.
Tilläggsuppgifter för studerande
Moodleplattformen fungerar som inlämningsplats och innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
•Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Underkänd (0)
Underkänd examinationsuppgift och bristfällig insats i grupparbetet. Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Svag teoretisk kunskap i examinationsuppgiften.
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Aktivt deltagande i gruppuppgift och framförande.
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Teoretiskt stark examinationsuppgift som följer anvisningarna.
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav