Hoppa till innehåll

Social- och hälsovårdens organisation och branschkännedom (5 sp)

Kod: SOV22SVS04-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.09.2022 - 31.12.2023

Tajmning

01.10.2022 - 31.05.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

0 - 38

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Nadja Suomela
  • Carita Blomström

Lärare

Carita Blomström

Grupper

  • ÖH22REGSMPED-V
    Öppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp

Lärandemål

Studerande:
-känner till social- och hälsovårdens uppbyggnad, styrning, övervakning och framtidsvisioner
-har en inblick i central lagstiftning och beslutsgången inom offentlig förvaltning och socialvård
-kan identifiera centrala myndigheter och förvaltningsnivåer samt deras ansvarsområden inom social- och hälsovården
-kan redogöra för grunderna i klientsäkerhet
-har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
-känner till de kvalifikationer och det yrkeskunnande som behövs inom social yrkesutövning

Innehåll

-grunddragen i social- och hälsovårdens förvaltningsstrukturer och servicesystem
-de rättsliga principerna för offentlig förvaltning
-socialrättens grunder
-klientsäkerhetens grunder
-interprofessionellt arbete
-centralt och aktuellt förändringsarbete inom social- och hälsovården
-socionomens verksamhetsområden

Tid och plats

25.11.2022 13.00 - 16.00 Sal 462 Carita Blomström
26.11.2022 12.00 - 16.00 Sal 462 Carita Blomström
12.01.2023 12.00 - 16.30 Sal 463 Carita Blomström
10.02.2023 12.00 - 16.00 Sal 462 Carita Blomström
11.02.2023 08.30 - 11.00 Sal 462 Carita Blomström Seminarium
24.03.2023 12.00 - 16.00 Sal 462 Nadja Suomela
25.05.2023 08.30 - 11.00 Sal 462 Nadja Suomela

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Raatikainen, E., Rahikka, A., Saarnio, T., & Vespä, P. (2020). Ammattina sosionimi. Helsingfors: Sanoma Pro Oy.
Social- och hälsovårdsministeriet. (2017). Tillämpningsguide för socialvårdslagen. Helsingfors.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/80392
Finlex: Förvaltningslagen och Socialvårdslagen.

Övrig litteratur enligt anvisningar under kursens gång

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, grupparbeten, seminariedag.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftliga examinationsuppgifter samt en muntlig presentation.

08-02-2023 Deadline för den skriftliga gruppuppgiften. Kursuppgiften utförs i mindre grupper.
10-02-2023 Seminariedag där kursuppgiften presenteras muntligt av kursens deltagare
04-03-2023 Deadline för individuell examinationsuppgift
Examinationsuppgifterna baserar sig på föreläsningarna och litteraturen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng)

Studiepoängens innehåll består av föreläsningar, studiebesök, gruppuppgifter och individuell examinationsuppgift.

Tilläggsuppgifter för studerande

Moodleplattformen fungerar som inlämningsplats och innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
•Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Underkänd (0)

Underkänd examinationsuppgift och bristfällig insats i grupparbetet. Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Svag teoretisk kunskap i examinationsuppgiften.
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Aktivt deltagande i gruppuppgift och framförande.
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Teoretiskt stark examinationsuppgift som följer anvisningarna.
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav