Det sociala arbetets grunder (5 sp)
Kod: SOV22SVS01-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.09.2022 - 31.12.2023
Tajmning
01.10.2022 - 28.04.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Viktor Matintupa
Lärare
Viktor Matintupa
Grupper
-
ÖH22REGSMPED-VÖppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp
Lärandemål
Studerande:
- känner till de teoretiska grunderna för socialt arbete, dess målgrupper och verksamhetsformer
- utvecklar ett professionellt och klientcentrerat förhållningssätt till utsatta individer och grupper i samhället
-känner till och kan omfatta det sociala arbetets etiska grunder
Innehåll
- mänskliga rättigheter
- centrala definitioner och begrepp
-centrala teorier och metoder i socialt arbete
-klientens intresse, barnets intresse
- socialt arbete på individ-, familje-, grupp- och samhällsnivå
- det sociala arbetets målgrupper och verksamhetsformer
- klientprocessen
- delaktighet, maktfördelning, kritiskt tänkande och professionalitet i socialt arbete
- etik och etiska dilemman i socialt arbete
Tid och plats
Närundervisning:
29.10.2022 12.00 - 16.00
24.11.2022 12.30 - 16.00
13.01.2023 12.00 - 16.00
09.02.2023 12.00 - 16.00
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad kurslitteratur:
- Akademikerförbundet SSR. Global definition av socialt arbete
- Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia Rf - Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området
- Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. 2017. Sosiaalityön käsikirja.
- Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. 2016. Socialt arbete. En grundbok.
- Meeuwisse, A. och Swärd, H. 2013. Perspektiv på sociala problem.
- Morén, S. 2015. Undran inför socialt arbete.
- Payne, M. 2015. Modern teoribildning i socialt arbete. Stockholm: Natur & Kultur.
- Parrish, M., Sterner, Å. & Wigelius, E. (2012). Mänskligt beteende: Perspektiv inom socialt arbete.
- Trevithick, P. (2008). Socialt arbete: Teori och praktik.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Gruppdiskussioner
Blended learning
Litteraturstudier
Självstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
- Individuell inlämningsuppgift – Temastudie. Deadline: 19.2.2023
- Gruppresentation – Metoder inom socialt arbete 9.2.2023
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursexaminationer:
1. Närvaro (GK/UK)
2. Inlämningsuppgift - Temastudie (0–5)
3. Gruppresentation (GK/UK)
Avlagd kurs förutsätter att studerande är godkänd i kursens alla tre delexaminationer.
___________________________________________________________________________
1. Obligatorisk närvaro på föreläsningar.
Vid eventuell frånvaro behöver frånvaron kompenseras med skriftlig inlämningsuppgift. Närmare info gällande kompensationsuppgift laddas upp på Moodle efter det missade närstudietillfället.
___________________________________________________________________________
2. Inlämningsuppgift – Temastudie.
Uppgiftsbeskrivning:
Detta arbete kan göras i par eller individuellt. Temastudien består av två delar som båda inkluderas i ett och samma dokument. Omfattningen för hela arbetet bör vara 4–8 sidor (1,5 radavstånd, snitt 12).
A) Systemteori & Kognition och inlärningsteorietiskt perspektiv
Studerande bekantar sig med inskannat material, tillgängligt på Moodle, gällande systemteori samt Kognition och inlärningsteorietiskt perspektiv.
Studerande beskriver teorierna och deras förhållningssätt till social utsatthet. Studerande inkluderar även kort reflektion kring teoriernas relevans inom socialt arbete. Omfattning för uppgift A: ca 1–2 sidor A4 per teori (1,5 radavstånd, snitt 12)
B) Klientmötet
Studerande läser kapitel 5 i boken Socialt arbete: Teori och praktik samt Talentias publikation Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området. Materialet finns tillgängligt på Moodle! Utgående från ovanstående texter, beskriv vad som är viktigt att ta i beaktande när man som professionell bemöter klienter. Hur ska man agera? Vilka eventuella etiska ställningstaganden kan man som professionell hamna att överväga?
Omfattning för uppgift B: ca 2–4 sidor A4 (1,5 radavstånd, snitt 12)
I uppgiften följs Novias skrivanvisningar. Kom ihåg att hänvisa till källan när ni refererar till information ni tagit till er. Observera även att inlämningar på Moodle sänds automatiskt till Ouriginal för plagiatkontroll.
___________________________________________________________________________
3. Gruppresentation – Metoder inom socialt arbete.
Uppgiftsbeskrivning:
- Studerande delas in i grupper. Varje grupp tilldelas en metod inom socialt arbete. Gruppen förbereder muntlig presentation om tilldelad metod. I presentationen framkommer det centrala kring metoden, utgångspunkter samt tillvägagångssätt.
- Presentationerna sker vid sista närstudietillfället i kursen, vårterminen 2023
- Presentationens längd ca 15 minuter
- Alla gruppmedlemmarna ska vara aktiva under presentationerna
- Presentationen ska ha visuellt material som stöd
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135h (1sp / 27h)
Kursexaminationer:
Föreläsningar 16h = 0,5 sp
Temastudie och självstudier 81h = 3 sp
Gruppresentation och självstudier 38h = 1,5 sp
Tilläggsuppgifter för studerande
Studerande får kort skritflig feedback på Temastudien i anslutning till det inlämnade arbetet på Moodle-plattformen.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursexaminationer:
1. Närvaro (GK/UK)
2. Inlämningsuppgift - Temastudie (0–5)
3. Gruppresentation(GK/UK)
Avlagd kurs förutsätter att studerande är godkänd i kursens alla tredelexaminationer.
___________________________________________________________________________
1. Obligatorisk närvaro på föreläsningar.
Bedömningskriterier:
Underkänd: Studerande har inte varit närvarande vid obligatoriska närstudietillfällen eller studerande har inte lämnat in tilldelad kompensationsuppgift eller arbetet följer inte uppgiftsbeskrivningen.
Godkänd: Studerande har närvarat vid varje närstudietillfälle alternativt lämnat in tilldelad kompensationsuppgift enligt anvisningar.
___________________________________________________________________________
2. Inlämningsuppgift – Temastudie
Bedömningskriterier:
0: Studerande har inte lämnat in inlämningsuppgiften alternativt inte uppnått godkänd nivå i inlämningsuppgiften pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap.
1–2: Studerande har redogjort för teorin samt begreppen på ett relevant sätt och har med hjälp av litteraturstudier förmått göra egna reflektioner.
3–4: Studerande har redogjort för teorin, det klientcentrerade synsättet samt professionalismen på ett relevant sätt och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.
5: Studerande har redogjort för teorin samt begreppen på ett relevant sätt. Studerande visar stark klarsynthet i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten.
___________________________________________________________________________
3. Gruppresentation – Metoder inom socialt arbete.
Bedömningskriterier:
Underkänd: Presentationen genomförs inte eller presentationen följer inte uppgiftsbeskrivningen. Aktivt deltagande av samtliga gruppmedlemmar uteblir.
Godkänd: Presentationen utförs enligt uppgiftsbeskrivning och samtliga gruppmedlemmar deltar aktivt i presentationen.
___________________________________________________________________________
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav