Hoppa till innehåll

Perspektiv på mänsklig utveckling, beteende och lärande (5 sp)

Kod: SOV22SVS02-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 31.12.2023

Tajmning

01.01.2023 - 31.05.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Pia Höglund-Ingo
  • Johanna Sigfrids

Lärare

Pia Höglund-Ingo

Grupper

  • ÖH22REGSMPED-V
    Öppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp

Lärandemål

Studerande:
-har grundläggande kunskaper om centrala perspektiv inom beteendevetenskaper
-förstår teoriernas relevans för socialt pedagogiskt arbete
-kan ta värdemässig ställning, kritiskt granska och ifrågasätta beteendevetenskapliga teorier som grund för tillämpning av pedagogiska strategier
-har en förståelse för hur pedagogiska tillvägagångssätt kan påverka individer och grupper och deras upplevelser av pedagogisk verksamhet i olika former
-inser hur olika faktorer som arv, miljö, biologiska faktorer samt individens egna intentioner och motivation samspelar i mänskans livslånga utveckling
-kan analysera och förstå sin egen livslinje och se samband och samspel mellan olika faktorer mot bakgrund av befintlig teori kring livscykelperspektiv
-har kunskap och förmåga att reflektera kring eget lärande
-behärskar grundläggande informationssökning och källkritik

Innehåll

-teoriers relevans inom socialt arbete
-grundläggande beteendevetenskapliga teorier
-pedagogiska strategier i social verksamhet
-det livslånga lärandets idé
-strategier kring eget lärande

Tid och plats

Kursen förverkligas under veckorna 2-12 och temaområdena är som följer:
- Introduktion och diskussion kring kursen, beteendevetenskaper som förståelsegrund för socionomen
- Teori kring livslinjen ur ett utvecklingspsykologiskt perspektiv samt ett lärandeperspektiv
- Relevanta utvecklingspsykologiska utgångspunkter
- Relevanta lärandeteorier
- Ditt eget lärande; stilar, strategier och multipla intelligenser

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Hwang, P. & Nilsson, B. (2019)Utvecklingspsykologi. Natur och Kultur ELLER
Hwang, P. & Nilsson, B. (2011) Utvecklingspsykologi. Natur och Kultur
Parrish, M. (2012) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. Gleerups
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups.

En del av litteraturen lånas av studerande själv och en del av litteraturen fås vid det introducerande tillfället.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, simulationsövningar samt egna självstudiearbeten och hemtentamen som individuellt arbete. På moodle finns förutom allt material som används i kursen även detaljerade instruktioner för examinationsuppgifterna. På moodle finns även en översikt över tillfällena samt innehållet för de olika tillfällena. Kurstillfällena kräver obligatorisk närvaro

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationer sker enligt överenskommen tidtabell. Information på moodle

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Som grund för examination finns en hemtentamen som görs individuellt och som bedöms enligt skalan 0-5 samt ett individuellt självstudiearbete i Utvecklingspsykologidelen (Johanna Sigfrids) samt ett individuellt självstudiearbete i den Pedagogiska delen (Pia Höglund-Ingo). De individuella självstudiearbetena bedöms med GK/iGK men ett ambitiöst och engagerat arbete kan höja slutvitsordet för kursen. Om t.ex självarbetet inte kan anses vara godkänt så bör det kompletteras enligt anvisningar av ansvarig lärare. Om hemtentamen inte kan anses vara godkänd så kompletteras denna enligt anvisningar från kursansvarige

Studerandes tidsanvändning och belastning

12 timmar föreläsning
123 timmar eget arbete pararbete hemtentamen samt individuella självstudieuppgifter 2 st (Johannas del samt Pias del)

Periodisering av innehållet

vårterminen 2023

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen har reviderats på basen av tidigare förverkligande
Studerande får feedback på sina arbeten vid kommentatorsfältet vid inlämning på moodle

Vi försenad inlämning sjunker vitsordet ett steg.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Hemtentamen utvärderas enligt skalan 1-5 - vid försenad inlämning sjunker vitsordet 1 steg.
Självstudiearbete 1. (Pias del) utvärderas med GK/GK med komplettering
Självstudiearbete 2. (Johannas del)utvärderas också med GK/GK med komplettering
Ett ambitiöst och noggrant självstudiearbete kan höjda slutvitsordet för kursen om utvärderingen "ligger mellan" två vitsord.

Underkänd (0)

Studerandes förståelse och påvisade kunskap är ytterst ytlig och allmän och studerande har inte gjort källhänvisningar i texten och aktivt påvisat varifrån kunskapen är hämtad

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har genomfört en observation och analys och har med hjälp av litteraturstudier förmått göra egna tillämpande reflektioner. Studerande har klart besvarat frågan/frågorna. Framställningen är fortsättningsvis fragmentarisk och studerande förmår inte koppla till helheter.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har gneomfört en observation och analys och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande kan sätta in de olika fenomenen i en helhet och i ett sammanhang

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Insikterna visar på djup förståelse genom att studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående och grundligt sätt. Studerande har visat starkt engagemang och är ambitiös i sin uppgift

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav