Perspektiv på mänsklig utveckling, beteende och lärande (5 sp)
Kod: SOV22SVS02-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 31.12.2023
Tajmning
01.01.2023 - 31.05.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Pia Höglund-Ingo
- Johanna Sigfrids
Lärare
Pia Höglund-Ingo
Grupper
-
ÖH22REGSMPED-VÖppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp
Lärandemål
Studerande:
-har grundläggande kunskaper om centrala perspektiv inom beteendevetenskaper
-förstår teoriernas relevans för socialt pedagogiskt arbete
-kan ta värdemässig ställning, kritiskt granska och ifrågasätta beteendevetenskapliga teorier som grund för tillämpning av pedagogiska strategier
-har en förståelse för hur pedagogiska tillvägagångssätt kan påverka individer och grupper och deras upplevelser av pedagogisk verksamhet i olika former
-inser hur olika faktorer som arv, miljö, biologiska faktorer samt individens egna intentioner och motivation samspelar i mänskans livslånga utveckling
-kan analysera och förstå sin egen livslinje och se samband och samspel mellan olika faktorer mot bakgrund av befintlig teori kring livscykelperspektiv
-har kunskap och förmåga att reflektera kring eget lärande
-behärskar grundläggande informationssökning och källkritik
Innehåll
-teoriers relevans inom socialt arbete
-grundläggande beteendevetenskapliga teorier
-pedagogiska strategier i social verksamhet
-det livslånga lärandets idé
-strategier kring eget lärande
Tid och plats
Kursen förverkligas under veckorna 2-12 och temaområdena är som följer:
- Introduktion och diskussion kring kursen, beteendevetenskaper som förståelsegrund för socionomen
- Teori kring livslinjen ur ett utvecklingspsykologiskt perspektiv samt ett lärandeperspektiv
- Relevanta utvecklingspsykologiska utgångspunkter
- Relevanta lärandeteorier
- Ditt eget lärande; stilar, strategier och multipla intelligenser
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019)Utvecklingspsykologi. Natur och Kultur ELLER
Hwang, P. & Nilsson, B. (2011) Utvecklingspsykologi. Natur och Kultur
Parrish, M. (2012) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. Gleerups
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups.
En del av litteraturen lånas av studerande själv och en del av litteraturen fås vid det introducerande tillfället.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, simulationsövningar samt egna självstudiearbeten och hemtentamen som individuellt arbete. På moodle finns förutom allt material som används i kursen även detaljerade instruktioner för examinationsuppgifterna. På moodle finns även en översikt över tillfällena samt innehållet för de olika tillfällena. Kurstillfällena kräver obligatorisk närvaro
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examinationer sker enligt överenskommen tidtabell. Information på moodle
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Som grund för examination finns en hemtentamen som görs individuellt och som bedöms enligt skalan 0-5 samt ett individuellt självstudiearbete i Utvecklingspsykologidelen (Johanna Sigfrids) samt ett individuellt självstudiearbete i den Pedagogiska delen (Pia Höglund-Ingo). De individuella självstudiearbetena bedöms med GK/iGK men ett ambitiöst och engagerat arbete kan höja slutvitsordet för kursen. Om t.ex självarbetet inte kan anses vara godkänt så bör det kompletteras enligt anvisningar av ansvarig lärare. Om hemtentamen inte kan anses vara godkänd så kompletteras denna enligt anvisningar från kursansvarige
Studerandes tidsanvändning och belastning
12 timmar föreläsning
123 timmar eget arbete pararbete hemtentamen samt individuella självstudieuppgifter 2 st (Johannas del samt Pias del)
Periodisering av innehållet
vårterminen 2023
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen har reviderats på basen av tidigare förverkligande
Studerande får feedback på sina arbeten vid kommentatorsfältet vid inlämning på moodle
Vi försenad inlämning sjunker vitsordet ett steg.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Hemtentamen utvärderas enligt skalan 1-5 - vid försenad inlämning sjunker vitsordet 1 steg.
Självstudiearbete 1. (Pias del) utvärderas med GK/GK med komplettering
Självstudiearbete 2. (Johannas del)utvärderas också med GK/GK med komplettering
Ett ambitiöst och noggrant självstudiearbete kan höjda slutvitsordet för kursen om utvärderingen "ligger mellan" två vitsord.
Underkänd (0)
Studerandes förståelse och påvisade kunskap är ytterst ytlig och allmän och studerande har inte gjort källhänvisningar i texten och aktivt påvisat varifrån kunskapen är hämtad
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har genomfört en observation och analys och har med hjälp av litteraturstudier förmått göra egna tillämpande reflektioner. Studerande har klart besvarat frågan/frågorna. Framställningen är fortsättningsvis fragmentarisk och studerande förmår inte koppla till helheter.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har gneomfört en observation och analys och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande kan sätta in de olika fenomenen i en helhet och i ett sammanhang
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Insikterna visar på djup förståelse genom att studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående och grundligt sätt. Studerande har visat starkt engagemang och är ambitiös i sin uppgift
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav