Hoppa till innehåll

Socialpedagogikens grunder (3 sp)

Kod: SOV22SVS05-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 31.05.2023

Tajmning

01.03.2023 - 31.05.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Vasa Socionom
  • Pia Höglund-Ingo

Lärare

Pia Höglund-Ingo

Grupper

  • ÖH22REGSMPED-V
    Öppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp

Lärandemål

Studerande:
-känner till socialpedagogikens idé och värdegrund och förstår betydelsen av ett socialpedagogiskt förhållningssätt i mötet med individer i olika åldrar
-behärskar centrala socialpedagogiska begrepp och definitioner
-förstår socialpedagogikens förklaringsmodeller och teorier
-förstår hur socialpedagogiskt tänkande kan utgöra orienteringsgrund för social hållbarhet

Innehåll

-grundläggande socialpedagogiska perspektiv och värderingar
-socialpedagogiken som kunskapsområde
-pedagogikens betydelse i socialt arbete
-begrepp och definitioner

Tid och plats

Tidigare delen av vårterminen

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Cederlund, C. & Berglund, S-A. (2017) Socialpedagogik. Pedagogiskt socialt arbete. Upplaga 2. (s. 10-120) ELLER (!!)
Cederlund, C. & Berglund, S-A. (2015) Socialpedagogik - Pedagogiskt socialt arbete. Första upplagan. (s. 11-80)
Cederlund, C. (2020) I huvudet på en socialpedagog. En studie om yrkesverksamma välfärdsarbetare och deras föreställningar om socialpedagogik. Finns online
Nivala, E. & Ryynänen, S. (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. (Valda delar som fås av kursansvarige)

Undervisningsmetoder

Kursen förverkligas genom 8 timmar föreläsningar och övningar som ger välbehövlig bas för förståelsen av ämnet och självstudieuppgiften (pararbetet)

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närmare instruktioner finns på moodleplattformen. Kursansvarige kommer överens med gruppen när deadline infaller

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Om pararbetet inte kan godkännas så bör studerande komplettera, enligt kursansvariges instruktioner, så att pararbetet kan godkännas och studerande kan examineras

Studerandes tidsanvändning och belastning

8 timmar föreläsningar och övningar
73 timmar självstudiearbete (pararbete)

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen Socialpedagogikens grunder ordnas för första gången p.g.a ny läroplan för utbildningen. Vid kursens slut utvärderas kursen i vanlig ordning och möjliga revideringar görs på basen av den utvärderingen
Studerande får utvärdering för paruppgiften via mail

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms enligt skalan 1-5. Pararbetet består av två delar och där den första uppgiften (dialogen/diskussionen) bedöms enligt 1-5, medan uppgift två bedöms som GK/iGK.
Den av uppgifterna som bedöms enbart enligt GK/iGK kan ha en höjande effekt på slutvitsordet ifall vitsordet för de andra delarna "står och väger" mellan två vitsord.

Underkänd (0)

Studerande uppvisar en ytterst allmän och ytlig kunskap. Förmår inte reflektera kring frågorna. Studerande har inte hänvisat till litteratur genomgående i sina svar och hänvisar inte till vilken sida kunskapen är tagen ifrån.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har en något fragmentarisk men ändå grundläggande förståelse för ämnet och de fenomen som studeras. Framställningen saknar ett helhetsgrepp men innehåller ändå de mest centrala delarna. Studerande kan reflektera kring frågorna, men reflektionens koppling till det som studeras är svagt och allmänna

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan reflektera kring fenomen i anslutning till ämnet och kan aktivt göra egna kopplingar till det studerade
Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet och de fenomen som studeras. Studerande visar ett klart grepp kring helheten och kan beskriva sammanhangen för de studerade fenomenen

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar fördjupad förståelse för ämnet och har ett säkert grepp kring de fenomen som studeras samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande. Studerandes reflektioner visar även en fördjupad förståelse för det som studeras i kombination med mogenhet och insiktsfullhet. Uppgiften är gjord med gott engegemang och hög ambitionsnivå.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav