Socialpedagogikens grunder (3 sp)
Kod: SOV22SVS05-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 31.05.2023
Tajmning
01.03.2023 - 31.05.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Vasa Socionom
- Pia Höglund-Ingo
Lärare
Pia Höglund-Ingo
Grupper
-
ÖH22REGSMPED-VÖppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp
Lärandemål
Studerande:
-känner till socialpedagogikens idé och värdegrund och förstår betydelsen av ett socialpedagogiskt förhållningssätt i mötet med individer i olika åldrar
-behärskar centrala socialpedagogiska begrepp och definitioner
-förstår socialpedagogikens förklaringsmodeller och teorier
-förstår hur socialpedagogiskt tänkande kan utgöra orienteringsgrund för social hållbarhet
Innehåll
-grundläggande socialpedagogiska perspektiv och värderingar
-socialpedagogiken som kunskapsområde
-pedagogikens betydelse i socialt arbete
-begrepp och definitioner
Tid och plats
Tidigare delen av vårterminen
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Cederlund, C. & Berglund, S-A. (2017) Socialpedagogik. Pedagogiskt socialt arbete. Upplaga 2. (s. 10-120) ELLER (!!)
Cederlund, C. & Berglund, S-A. (2015) Socialpedagogik - Pedagogiskt socialt arbete. Första upplagan. (s. 11-80)
Cederlund, C. (2020) I huvudet på en socialpedagog. En studie om yrkesverksamma välfärdsarbetare och deras föreställningar om socialpedagogik. Finns online
Nivala, E. & Ryynänen, S. (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. (Valda delar som fås av kursansvarige)
Undervisningsmetoder
Kursen förverkligas genom 8 timmar föreläsningar och övningar som ger välbehövlig bas för förståelsen av ämnet och självstudieuppgiften (pararbetet)
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närmare instruktioner finns på moodleplattformen. Kursansvarige kommer överens med gruppen när deadline infaller
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Om pararbetet inte kan godkännas så bör studerande komplettera, enligt kursansvariges instruktioner, så att pararbetet kan godkännas och studerande kan examineras
Studerandes tidsanvändning och belastning
8 timmar föreläsningar och övningar
73 timmar självstudiearbete (pararbete)
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen Socialpedagogikens grunder ordnas för första gången p.g.a ny läroplan för utbildningen. Vid kursens slut utvärderas kursen i vanlig ordning och möjliga revideringar görs på basen av den utvärderingen
Studerande får utvärdering för paruppgiften via mail
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms enligt skalan 1-5. Pararbetet består av två delar och där den första uppgiften (dialogen/diskussionen) bedöms enligt 1-5, medan uppgift två bedöms som GK/iGK.
Den av uppgifterna som bedöms enbart enligt GK/iGK kan ha en höjande effekt på slutvitsordet ifall vitsordet för de andra delarna "står och väger" mellan två vitsord.
Underkänd (0)
Studerande uppvisar en ytterst allmän och ytlig kunskap. Förmår inte reflektera kring frågorna. Studerande har inte hänvisat till litteratur genomgående i sina svar och hänvisar inte till vilken sida kunskapen är tagen ifrån.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har en något fragmentarisk men ändå grundläggande förståelse för ämnet och de fenomen som studeras. Framställningen saknar ett helhetsgrepp men innehåller ändå de mest centrala delarna. Studerande kan reflektera kring frågorna, men reflektionens koppling till det som studeras är svagt och allmänna
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan reflektera kring fenomen i anslutning till ämnet och kan aktivt göra egna kopplingar till det studerade
Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet och de fenomen som studeras. Studerande visar ett klart grepp kring helheten och kan beskriva sammanhangen för de studerade fenomenen
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppvisar fördjupad förståelse för ämnet och har ett säkert grepp kring de fenomen som studeras samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande. Studerandes reflektioner visar även en fördjupad förståelse för det som studeras i kombination med mogenhet och insiktsfullhet. Uppgiften är gjord med gott engegemang och hög ambitionsnivå.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav