Hoppa till innehåll

Förebyggande socialt arbete och socialskydd (5 sp)

Kod: SOV22UVR101-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 30.09.2023

Tajmning

01.09.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Viktor Matintupa
  • Johanna Sigfrids

Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper

  • ÖH22REGSMPED-V
    Öppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp

Lärandemål

Studerande:
- är förtrogen med centrala metoder som används inom socialt arbete
- har beredskap att förebygga att individer och grupper marginaliseras i samhället
- kan analysera faktorer som leder till utsatthet
- kan kritiskt reflektera över olika professionella insatser inom det sociala området och bedöma följdverkningar ur såväl ett enskilt individperspektiv som ur ett större samfunds- och samhällsperspektiv
- har kunskap / förståelse för det finländska socialskyddets uppbyggnad / struktur
- kan handleda klienter i frågor relaterade till det finländska socialskyddets centrala förmåner

Innehåll

-service enligt socialvårdslagen
-stöd i barnets hemförhållanden och föräldraskapet
-familjecentermodellen
-metoder för att förebygga och förhindra marginalisering i ett livscykelperspektiv
-faktorer som leder till utsatthet
-användande av förebyggande stödåtgärder
-utkomststöd

Tid och plats

30.09.2023 08.30 - 11.00
30.09.2023 12.00 - 16.00
27.10.2023 12.00 - 16.00
23.11.2023 12.00 - 16.00
15.12.2023 08.30 - 11.00
15.12.2023 12.00 - 16.00

Obligatorisk närvaro vid föreläsningstillfällen. Vid eventuell frånvaron kan kompensationsuppgift göras.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lista på rekommenderad kurslitteratur laddas upp på Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Individuella/paruppgifter
Självstudier
Workshops och diskussioner

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Instruktioner gällande delexaminationer publiceras på kursens Moodle-sida

Förverkligandets alternativa prestationssätt

För avläggandet av kurs behöver studerande avlägga två examinationsuppgifter:

- Examinationsuppgift 1 – Förebyggande socialt arbete och riskfaktorer (0-5)
- Examinationsuppgift 2 – Logged in (GK/UK)

Studerande behöver även uppfylla närvarokravet.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h

Tilläggsuppgifter för studerande

Viktor Matintupa och Johanna Sigfrids fungerar som kurslärare.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms enligt skalan 0-5

Examinationsuppgift 1 bedöms enligt skalan 0-5
Bedömningskriterier

0: Studerande har inte utfört examinationsuppgift 1 alternativt delar av examinationsuppgiften saknas alternativt brister i omfattningen. Studerande använder sig inte av källor eller refererar bristfälligt till litteraturkällor i examinationsuppgiften. Studerande uppvisar i texten bristfälliga kunskaper i ämnet.

1–2: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna, alla delar är med och texten visar en grundläggande nivå av analys och förståelse för ämnet.

3–4: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna. Arbetet visar ett engagemang i reflektionerna. Texten påvisar förståelse för centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.

5: Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Arbetets omfattning är enligt instruktion samt källor är relevanta och tydligt angivna.


Examinationsuppgift 2 bedömns enligt skalan Underkänd / Godkänd.

Underkänd: Studerande har inte genomfört uppgiften och / eller rapporteringen är bristfällig / motsvarar ej uppgiftsbeskrivningen.

Godkänd: Studerande har genomfört uppgiften och lämnat in en rapportering som till innehåll och omfattning motsvarar uppgiftsbeskrivningen.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav