Hoppa till innehåll

Resursförstärkande socialpedagogiskt arbete med vuxna (5 sp)

Kod: SOV22UVR102-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2023 - 31.12.2023

Tajmning

01.01.2024 - 31.07.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Vasa Socionom
  • Luisa Tast
  • Pia Höglund-Ingo

Lärare

Pia Höglund-Ingo

Grupper

  • ÖH22REGSMPED-V
    Öppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp

Lärandemål

Studerande:
-förstår hur individen kan bevara och öka sin kompetens och beredskap att utvecklas med hjälp av resursförstärkande metoder
-kan redogöra för de bärande tankarna i individ- och gruppbaserade socialpedagogiska metoder
-förstår vad som kännetecknar den vuxne som lärande individ - -kan använda sej av dialogbaserade metoder i mötet med den vuxne
-förstår värdet av självstyrdhet som princip i mötet med den vuxne samt hur socionomen kan stöda självstyrdhetsprinciper i det socialpedagogiska arbetet
-har beredskap att leda och motivera personalteam
-kan utgående från Motiverande Samtal som samtalsmetod iscensätta ett samtal och dialog med den vuxne som individ samt med grupper
-behärskar centrala redskap inom samtalsmetoden
-har ett positivt förhållningssätt till egen och andras utvecklingspotential
-förstår sambandet mellan val av strategier och socialt hållbarhetstänkande

Innehåll

-vuxenårens särdrag ur ett lärandeperspektiv
-resursförstärkande metoder bland vuxna
-självstyrdhetens idé
-motiverande samtal med individer och grupper
-socialpedagogiskt arbete och socialt hållbarhetstänkande
-teamarbete

Tid och plats

Föreläsningar och övningar, Centrias utrymmen i Jakobstad

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Förverklingsdel 1: Resursförstärkande perspektiv och metoder. Föreläsaren ger behövligt material vid introducerande kurstillfälle.


Förverklingsdel 2: Motiverande samtal:
Holm Ivarsson, B., Ortiz, L. Wirbring, P. (2019) Motiverande samtal. Praktisk handbok för socialt arbete. Gothia
Rautalinko, E. (2015) Samtalsfärdigheter - stöd, vägledning och ledarskap. Liber (Valda delar som fås via kursansvariga)

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Övningar
Gäster från arbetslivet

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare Social tjänstehund
Gästföreläsare: Mentalisering som metod inom socialt arbete

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Detaljerade uppgifter finns på moodlesidan för kursen ifråga

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

1. Resursförstärkande perspektiv och metoder (3 sp). Obligatorisk närvaro. Ev. frånvaro kompenseras genom kompletterande uppgift. Förverklingsdelen utvärderas enligt bedömningsskala 0-5.
Ansvarsperson: Luisa Tast


2. Motiverande samtal (2 sp). Obligatorisk närvaro vid tillfällena. Ev. frånvaro kompenseras genom kompletterande uppgift. Förverklingsdelen utvärderas med GK/iGK
Ansvarsperson: Pia Höglund-Ingo

Studerandes tidsanvändning och belastning

5x27=135
24 timmar föreläsningar och övningar
Eget arbete 112 timmar

Periodisering av innehållet

Kursens förverklingsdelar:

1. Resursförstärkande perspektiv och metoder (3 sp) enligt bedömningsskala 0-5
2. Motiverande samtal - 2 sp - GK/iGK

Tilläggsuppgifter för studerande

Utvärdering, ges i form av återkopplingskommentar intill inlämning på Moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Aktivt deltagande vid övningar och föreläsningar i de olika tre delarna

Underkänd (0)

Studerande har inte deltagit aktivt kursens föreläsningar och övningstillfällen. Studerandes skriftliga prestation är på en alltför allmän nivå och generell nivå. Studerande har inte utfört kompensationsuppgift i samband med frånvaro.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har genomfört en observation och analys och har med hjälp av litteraturstudier förmått göra egna tillämpande reflektioner. Studerande har besvarat frågan/frågorna.
Studerande har deltagit aktivt och följt skrivanvisningar.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har genomfört en observation och analys och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Tentamenssvaret visar på en förmåga att beskriva en helhetsbild av det studerade fenomenet. Studerande har deltagit aktivt och följt skrivanvisningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i sin uppgift. Studerande har deltagit aktivt och följt skrivanvisningar.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav