Hoppa till innehåll

Särskilt stöd inom småbarnspedagogiken (5 sp)

Kod: VAL21031-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 06.09.2023

Tajmning

07.09.2023 - 03.11.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Lärare

  • Lena Storbacka-Järvinen

Lärare

Carita Blomström

Grupper

  • ÖH22REGSMPED-V
    Öppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera barnets styrkor och behov av stöd och kan arbeta för att stöda barnets resurser
- har beredskap att arbeta i interprofessionella nätverk och kan i samarbete med barnet och familjen planera, förverkliga och utvärdera stödåtgärder
- kan utgående från barnets behov planera och anpassa daghemsmiljön och verksamheten för att ge barnet med särskilda behov en trygg uppväxt- och lärandemiljö
- kan främja barnets färdigheter i kommunikation, samspelsfärdigheter och självreglering
- kan främja barnets inklusion och har ett resursförstärkande och sensitivt förhållningssätt

Innehåll

Innehåll:
- Allmänt, intensifierat och särskilt stöd inom småbarnspedagogiken
- Barn med kommunikativa, socio-emotionella, motoriska och kognitiva utmaningar
- Problemskapande beteende och uppmärksamhetsstörningar
- Aggression bland barn och aggressionens trappsteg
- Material som stöd för barnets sociala kompetens och samspels-och känslofärdigheter
- Miljö- och situationsfaktorers betydelse och strukturella arrangemang
- Samarbete med vårdnadshavare och aktörer inom social- och hälsovården
- Pedagogisk gruppsensitivitet och tillgänglighet
- Barnobservationer

Tid och plats

Kurstid 7.9-3.11.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Ahonen L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet - lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.

Davidsson S., & Storbacka-Järvinen L. (2022). Träna med Djurvännerna – Resursstarka barn inom småbarnspedagogiken och i barnets hem.

Fossum 2019. Samtal och bemötande i vården. (eller tidigare upplaga)

Forsberg & Wallmark 2021. Nätverksboken - om mötets möjligheter (eller tidigare upplaga)

Furu & Heikkilä 2021. Resiliens i förskolan: att stärka barns välmående, delaktighet och handlingskraft.

Hellberg Björklund A. 2021. Föräldrasamverkan i förskolan. (kapitel 7 skannas och sätts in på Moodle, boken beställd till biblioteket)

Hedström 2014. Barn som oroar - bemötande och metoder i förskolan och förskoleklass

Herz & Johansson 2019. Det professionella mötet (boken beställd till biblioteket)

Lundström 2019. Att förstå föräldrar - till barn med funktionsnedsättning

Olsson,B.& Olsson, K. 2013. Att se möjligheter i svårigheter. Barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter.

Olsson & Olsson 2021. Barn med utmanande beteende – tidiga insatser i förskola och skola (kap 10, 12 skannas, boken beställd till biblioteket)

Mothander-Risholm P; Broberg;A. 2018. Att möta små barn och deras föräldrar I vården: om anknytning, utveckling och samspel.

Nilsson Tapper 2021. Professionella samtal med barn

Nystedt Maria 2015. Att leva med långtidssjuka barn –det blir bra ändå.

Rintakorpi m.fl. 2023. Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi. Ur publikationen läses kapitel 2, Sosionomi varhaiskasvatuksen moniammatillisessa tiimissä. https://www.theseus.fi/handle/10024/792700

Ringborg 2020. Förändrade familjesamtal (boken beställd till biblioteket)

Sandberg A. 2021. Med sikte på förskolan - barn I behov av stöd. (kapitel 12 skannas)

Storbacka-Järvinen, L., Davidsson, S., Liljeroth, P. & Juslin, E. (2023). Resursstarka barn – Djurvännernas metodguide.

Talentia 2022. Sosionomit varhaiskasvatuksessa - opas työntekijöille ja työnantajalle. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/e3226696-9654-11ed-b7db-00155d64030a

THL 2017. Skapa förtroende . Skydda barnet.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136182/Skapa%20f%c3%b6rtroende%20-%20Skydda%20barnet_2019_10_09.pdf?sequence=4&isAllowed=y,

Utbildningsstyrelsen 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.

Undervisningsmetoder

Obligatorisk schemalagd undervisning, gruppuppgifter, individuell examination, självstudier
Eventuella studiebesök tillkommer ännu och tidpunkterna meddelas senare.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Närvaro i undervisning 1sp
2. Individuell examination 2,5sp, DL 3.11
3. Gruppuppgift 1,5 sp, DL 22.10

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Närvaro i undervisning 1sp, 1x27h = 27h
2. Individuell examination 2,5sp, 2 x27h =67,5h
3. Gruppuppgift 1,5sp, x27h =40,5h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Närvaro i undervisning 1sp, gk/uk

2. Individuell examination 2,5sp. Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd
- Förmåga att identifiera de behov som barn med särskilda behov har
- Förmåga att tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken
- Innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad struktur som följer anvisningarna för uppgiften
- Förmåga att knyta socionomens kompetenser till arbete med barn med behov av särskilt stöd
- Etiskt och professionellt förhållningssätt i koppling med barn i behov av särskilt stöd
Studerande får individuell skriftlig feedback på Moodle.

3. Gruppuppgift 1,5 sp. Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd
- innehållsmässig sakkunskap
- förmåga att sammanfatta teori
- förmåga att planera och handleda ett seminarium
- förmåga att motivera, inspirera och handleda de andra deltagarna
Studerande får muntlig feeback under seminariet.

Examinator i kursen Lena Storbacka-Järvinen

Underkänd (0)

1. Närvaro i undervisning 1sp. Studerande har inte varit närvarande i den obligatoriska undervisningen och inte heller gjort kompensationsuppgifterna enligt instruktioner på Moodle

2. Individuell examination 2,5sp
Studerande har inte lämnat in examinationen eller dess innehåll motsvarar inte bedömningskriterierna för vitsord 1.

3. Gruppuppgift 1,5 sp
Studerande har inte lämnat in rapporten eller gjort sin andel i rapporten. Studerande har inte deltagit i seminariet där rapportens praktiska del presenteras. Rapportens och/eller seminariets innehåll och/eller förverkligande motsvarar inte bedömningskriterierna för vitsord 1.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

2. Individuell examination 2,5sp
- förmåga att identifiera barn med särskilda behov är svagt. Exempel saknas eller de är inte lämpliga.
- förmåga att tillämpa resursförstärkande metoder i arbete med barn med särskilda behov är svagt. De metoder som beskrivs lämpar sig endast delvis för att stöda barnens behov eller metoden stöder inte de behov barnen har.
- innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer instruktionerna är på svag nivå. Innehållsmässigt finns det brister i den teoretiska kunskapen eller teorin beskrivs kortfattat. Förmågan att reflektera och analysera är svagt. Det finns brister i att tillämpa instruktionerna för uppgiften.
- förmåga att knyta an till socionomens kompetenser är svagt och exempel som ges är ytliga eller avgränsade
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är svagt och behöver ännu utvecklas.

3. Gruppuppgift 1,5 sp
- innehållsmässig sakkunskap och teori är på en svag nivå. Förmågan att reflektera och analysera är svagt.
- förmåga att sammanfatta teori är på en svag nivå. Innehållet är kort och ställvis bristfälligt eller det finns sakfel i texten.
- förmåga att planera och handleda ett seminarium är på en svag nivå. Studerande har brister i att handleda andra deltagare, har svårt att hålla den givna tiden eller tiden används till orelevanta saker. Det planerade innehållet förverkligas inte eller det finns brister i innehållet eller i strukturen för presentationen.
-Studerande har svaga förmågor att motivera, inspirera och handleda de andra deltagarna.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

2. Individuell examination 2,5sp
- förmåga att identifiera de behov som barn med särskilda behov har är gott. Studerande ger goda exempel i texten.
- förmåga att tillämpa resursförstärkande metoder i arbete med barn med särskilda behov är gott. De metoder som beskrivs är lämpliga för att stöda barnens behov och de beskrivs tydligt.
- innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer instruktionerna är på en god nivå. Innehållsmässigt är den teoretiska kunskapen på en god nivå och goda exempel beskrivs. Förmågan att reflektera och analysera är på en god nivå. Instruktionerna för uppgiften tillämpas på en god nivå.
-förmåga att knyta an till socionomens kompetenser är på en god nivå och flera exempel ges är goda och de motiveras väl.
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är gott och i texten beskrivs konkreta exempel som stärker det professionella och etiska förhållningssättet.

3. Gruppuppgift 1,5 sp
- innehållsmässig sakkunskap och teori är på en god nivå. Studerande har en förmågan att reflektera och analysera.
- förmåga att sammanfatta teori är på en god nivå. Innehållets längd och text är i balans med den givna uppgiften.
- förmåga att planera och handleda ett seminarium är på en god nivå. Studerande har goda förmågor i att handleda andra deltagare. Studerande håller den givna tiden och den används till relevanta saker. Det planerade innehållet förverkligas, innehållet är på en god nivå och i strukturen för presentationen är gott
-Studerande har goda förmågor att motivera, inspirera och handleda de andra deltagarna.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

2. Individuell examination 2,5sp
- förmåga att identifiera de behov som barn med särskilda behov har är mycket gott. Studerande ger mångsidigt mycket goda exempel i texten.
- förmåga att tillämpa resursförstärkande metoder i arbete med barn med särskilda behov är mycket gott. De metoder som beskrivs är utmärkta för att stöda barnens helhetsmässiga behov och de beskrivs utförligt.
- innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer instruktionerna är på en mycket god nivå. Innehållsmässigt är den teoretiska kunskapen på en mycket god nivå och utmärkta exempel beskrivs. Förmågan att reflektera och analysera är på en mycket god nivå. Instruktionerna för uppgiften tillämpas utförligt
-förmåga att knyta an till socionomens kompetenser är på en utmärkt nivå och ett stort antal exempel ges. Exemplen är mycket goda och de motiveras utförligt.
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är mycket gott och i texten beskrivs många konkreta exempel som stärker det professionella och etiska förhållningssättet.



3. Gruppuppgift 1,5 sp
- innehållsmässig sakkunskap och teori är på en utmärkt nivå. Studerande reflekterar och analyserar genomgående i rapporten och ger utvecklingsförslag.
- förmåga att sammanfatta teori är på en utmärkt nivå. Innehållet är utförligt och följer utmärkt de givna anvisningarna för uppgiften
- förmåga att planera och handleda ett seminarium är på utmärkt. Studerande handleder de andra deltagare på en utmärkt sätt. Studerande håller den givna tiden och den används relevant och på ett ypperligt sätt. Det planerade innehållet förverkligas på ett utmärkt sätt, innehållet är på en mycket god nivå och strukturen för presentationen är mycket gott.
- Studerande har mycket goda förmågor att motivera, inspirera och handleda de andra deltagarna.

Förkunskapskrav

Inga