Hoppa till innehåll

Markens växtnäringsförråd (3 sp)

Kod: BE22MA20-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 27.08.2023

Tajmning

28.08.2023 - 20.10.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Bioekonomi

Lärare

  • Paul Riesinger

Lärare

Paul Riesinger

Grupper

  • BE22DA-E
    Agrolog (YH), h22, Bioekonomi, dagstudier

Lärandemål

Den studerande
- känner till grödornas behov av växtnäring och hur behovet kan tillgodoses
- känner till makronäringsämnenas kretslopp, markens växtnäringsförråd samt näringsämnenas mobilisering och immobilisering
- förstår mykorrhizans betydelse för växternas näringsupptag
- kan utföra markkartering och ge råd utgående från markkarteringsresultat
- kan göra gödslingsberäkningar

Innehåll

Växternas behov av näringsämnen
Tillvägagångssätt vid beräkning av grödans växtnäringsbehov
Betydelse och upprätthållande av markens växtnäringsförråd
Markens biologiska och kemiska reaktionssystem
Fördjupning i begreppet katjonbyteskapacitet och de faktorer som avgör dess omfattning
Markkartering
Kväve, fosfor, kalium och svavel: kretslopp, markförråd och mobilisering
Mykorrhiza
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar

Tid och plats

Andra läsåret, period 1, Campus Raseborg.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Föreläsningsanteckningar, artiklar.
Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del II, Växtnäring. Eget förlag. Karis.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar från kursledarens och studerandenas sida samt diskussioner. Studiebesök (gårdsstudier). Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Provtagningsarbete i fält. Gårdsbesök.
Studiebesök och inbjudna arbetslivskontakter enligt möjlighet (tidsresurser) och behov.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen inom schemalagd kurstid.

Internationella kontakter

Enligt behov.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Enligt validering.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.

Periodisering av innehållet

- Växtnäringsämnen: behov och management
- Tillvägagångssätt vid beräkning av grödans växtnäringsbehov
- Betydelsen av markens växtnäringsförråd
- Markens biologiska och kemiska reaktionssystem
- Fördjupning i begreppet katjonbyteskapacitet och de faktorer som avgör dess omfattning
- Markkartering (teori och praktisk övning)
- Kväve, fosfor, kalium och svavel: kretslopp, markförråd och mobilisering
- Mykorrhiza

Tilläggsuppgifter för studerande

Vädertålig klädsel samt anteckningsmaterial vid fältarbete och studiebesök.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
Deltagande i fält och vid gårdsbesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.

Underkänd (0)

Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.