Hoppa till innehåll

Läkemedelsbehandling 1 (3 sp)

Kod: VÅV22GV05-3012

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 22.10.2023

Tajmning

23.10.2023 - 15.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

10 - 30

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Camilla Mattjus
  • Pia Nygårdas

Lärare

Pia Nygårdas

Grupper

  • SSK23F-2
    SSK23F-2
  • USS23F-V
    Sjukskötare (YH), h23, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap om och kan tillämpa lagstiftning och direktiv beträffande läkemedelsbehandling
- har grundläggande kunskap i farmakologi
- behärskar läkemedelsbehandlingens aseptik
- behärskar läkemedelsformer och deras administreringssätt
- innehar färdigheter i injektionsgivning
- kan observera läkemedelsbehandlingens verkningar hos patienten
- har insikt i receptlära
- behärskar patienthandledning och dokumentation i samband med läkemedelsbehandling
- har förståelse för läkemedelsbehandlingens betydelse inom patientsäkerheten
- behärskar läkemedelsräkning på grundläggande nivå

Innehåll

Lagstiftning
Farmakologi
Aseptik och administreringssätt
Receptlära
Patienthandledning och dokumentation
Läkemedelsräkning
Injektionsgivning

Tid och plats

Höstterminen 2023
YH Novia, Alere, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

STM 2020. Säker läkemedelsbehandling.
Social- och hälsovårdsministeriets publikationer https://stm.fi/sv/publikationer
Nurminen, M-L. 2008. ABC om läkemedelsbehandling. Utbildningsstyrelsen, Helsingfors.
Kivela, S-L. 2006. Me, ikääntyminen ja lääkkeet, WSOY, Helsinki eller Fastbom, J. 2006. Äldre och läkemedel. Liber, Stockholm.
Ernvall, S et al 2006. Läkemedelsräkning. Utbildningsstyrelsen, Helsingfors.
Molin, B. Therborn, M., Andersson, I.2016. Träna läkemedelsräkning. Liber AB, Stockholm.
+ material på moodle-sidan

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Grupparbeten, individuella uppgifter
Självstudier och virtuella uppgifter via moodle-sidan
Övningar i läkemedelsräkning med hjälp av case

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Webbaserade uppgifter
Virtuellt test i teori

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 sp = 81 h
Föreläsning i klass 20h + 4 timmar för examen
Tid för Webbaserade uppgifter,på egen hand, grupparbete och tentläsning + virtuellt test 50% rätt för godkänt

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Webbaserade uppgifter: UK
Virtuellt test i teori 80 % inte korrekt, vitsord UK
Tentamen i läkemedelsräkning inte godkänt om inte 100 % är korrekt

Tilläggsuppgifter för studerande

Läkemedelsräkning innehåll:
Grundmatematik
Enhetsomvandlingar ( microgram, milligram, gram, Internationella enheter , läkemedels styrka i %
Dosberäkningar av fasta och flytande läkemedel
Infusionshastighet
Utspädningar

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Webbaserade uppgifter: GK/UK
Virtuellt test i teori 50 % korrekt

Underkänd (0)

Webbaserade uppgifter: UK
Virtuellt test i teori 80 % inte korrekt, vitsord UK
Tentamen i läkemedelsräkning inte godkänt om inte 100 % är korrekt

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav