Palliativ vård och vård vid livets slutskede (2 sp)
Kod: VÅV22KV05-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 08.10.2023
Tajmning
09.10.2023 - 24.11.2023
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 50
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Marica Hinders
Lärare
Marica Hinders
Grupper
-
USS22D-VSjukskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan definiera som begrepp vårdlinjer, vårdbegränsningar och föregripande vårdplan för livets slutskede samt förstår deras betydelse vid genomförande av palliativ vård.
- känner till palliativa vårdens organiseringsnivåer och servicesystemet samt konsultationskanaler.
- kan göra upp en plan för palliativ vård och vård i livets slutskede tillsammans med patienten och hens anhöriga, den vårdande läkaren och det övriga interprofessionella teamet.
- kan identifierr etiska och juridiska aspekter som är förknippade med livets slutskede.
- kan identifiera vårdbehov och ge symtomstyrd och individuell palliativ vård och vård i livets slutskede.
- förstår närståendes betydelse och aktiva roll i behandlingen i det palliativa vårdarbetet.
- förstår vikten av att bemöta, stöda och vägleda patient och närstående med känsla och empati.
Innehåll
Grunderna i palliativ vård
Smärta och symtombehandling
Helhetsinriktat stöd till patient och närstående
Interaktion och bemötande
Vård vid livets slutskede
Vård av avliden
Etik och juridik
Interprofessionellt teamwork
Tid och plats
Hösten 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur i Moodle
Undervisningsmetoder
Inroduktions lektion - Obligatorisk
Workshop- Escape game - Obligatorisk
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Individuellt case
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp =27h
2 sp =54
Tilläggsuppgifter för studerande
Obligatorisk närvaro på lektionerna
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell case uppgift bedöms 0-5
Feedback på uppgifterna fås genom bedömnings kriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Underkänd (0)
För skriftliga uppgifter
Den studerande har inte följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten saknas. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
VÅV22GV01/BM22GV01/HVV22GV01 Sjukskötarens profession, Sjukskötarens och barnmorskans profession, Sjukskötarens och hälsovårdarens profession
VÅV22GV02 Vårdens grunder
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård