Forskningsmetodik (3 sp)
Kod: RBA22FU01-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 13.09.2024
Tajmning
09.09.2024 - 13.10.2024
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
8 - 30
Utbildning
- Utbildning till röntgenskötare
- Utbildning till bioanalytiker
Lärare
- Camilla Ribacka
Lärare
Camilla Ribacka
Grupper
-
UBA22D-VBioanalytiker (YH), h22, dagstudier, Vasa
-
URS22D-VRöntgenskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har grundläggande insikter i kunskapsteori och vetenskapsteori
- kan både manuellt och digitalt söka efter evidensbaserad kunskap och vetenskapliga artiklar
- kan i lärdomsprovsprocessen samt i projekt tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt
- förstår och kan beskriva kvalitativa och kvantitativa närmelsesätt och kunskapsintressen
- har beredskap att självständigt och under handledning genomföra examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i arbetet
- kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i arbetet
Innehåll
Vetenskapsteori och evidensbaserad kunskap
Forskningssätt
Forskningsprocess
Tid och plats
Hösten 2024 enligt schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kurslitteratur :
Henricson, M. (red.) (2023, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar gruppdiskussion och inlämningsuppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursexamination 01.10.2024
Omtentamen 25.10 och 13.12
Skriftliga inlämningsuppgifter enligt tidsplan
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen är 3 sp vilket motsvarar 81 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Mera information på kursens Moodle
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hon har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursvitsord enligt skalan 0-5 baserat på resultat i tentamen, samt de individuella skriftliga inlämningsuppgifterna. För godkänt vitsord i kursen krävs godkända vitsord i samtliga delar.
Underkänd (0)
Studenterna förstår inte och kan inte tillämpa metoderna för kvalitativ forskning
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Anmärkningsvärda svagheter finns i elevernas förståelse och tillämpning på forskningsmålen och frågorna eller datainsamlingsstadiet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studenten visar övervägande god förståelse och kan tillämpa kvalitativa begrepp i de olika forskningsfaserna
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studenterna visar en fullständig förståelse för kvalitativa forskningsbegrepp och gör endast obetydliga fel när de tillämpar och planerar forskning.
Förkunskapskrav
Inga