Ogräs (3 sp)
Kod: BE16FVB01-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
03.12.2022 - 01.01.2023
Tajmning
02.01.2023 - 24.02.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
ÅboRaseborg
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Paul Riesinger
Lärare
Paul Riesinger
Grupper
-
BE20DA-EAgrolog (YH), h20, Bioekonomi, dagstudier
-
BE19DA-EKAgrolog (YH), Bioekonomi h19
Lärandemål
Den studerande
- kan identifiera de ogräs som förekommer vid fältmässig växtodling i Finland och känner till
deras livscykler och spridningssätt
- kan vidta förebyggande åtgärder och bedöma tröskeln för direkta regleringsåtgärder
- kan planera och utföra fysikaliska och kemiska växtskyddsåtgärder
Innehåll
Pesticidresistens
Ogräskännedom
Förekomst av ogräs i Finland
Livscykler och spridningssätt
Förebyggande växtskydd
Bestämning av regleringsbehov
Verkningsmekanismer hos herbicider
Direkta växtskyddsåtgärder (strategier)
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen
Tid och plats
Tredje eller fjärde läsåret. YH Novia, Campus Raseborg.
2021 digitalt.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Aktuella artiklar.
Ansalehto A. et al. (2000). Balanserat växtskydd. Kasvinsuojeluseura. Helsingfors.
Branschföretagens handböcker.
Erkamo M. (2001). Rikkakasviopas. Kasvinsuojeluseuran julkaisu 94.
Fogelfors H et al. (2015). Vår mat. Studentlitteratur. S. 431-447, 469-477, 483-504.
Hammar O et al. (1990). Växtodling 1. Marken. S. 305-345 (växtskydd).
Hannukkala A et al. (2000). Växtskydd på ekogården. Forskning för framåt. SLF. Helsingfors. Borde ha skaffats i Grundkurs i växtskydd.
Jord- och skogsbruksministeriet (1996). Sprutförarhandboken. Delades ut i Grundkurs i växtskydd.
Kasvinsuojeluseura (1998). Aktuella växtskyddsanvisningar.
Peltonen S (2016). Växtskydd för åkergrödor. ProAgria. Svenska lantbrukssällskapens förbund.
Riesinger P (2006). Grunder för ekologisk växtodling, III. Jordbearbetning och ogräsreglering. S. 77-177.
Riesinger P (2010). Agronomic challenges for organic crop production. University of Helsinki. S. 29-40, 53-64.
Weidow B (1993). Ogräs. LTs förlag. Stockholm.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, diskussioner, laborationer (odling av ogräs), studiebesök. Studerandena utför litteraturstudier och seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök och inbjudna arbetslivskontakter enligt möjlighet (tidsresurser) och behov.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inom ramen för kursschemat.
Schemalagda omtentamenstillfällen.
Internationella kontakter
Enligt behov och möjligheter.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Enligt validering.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
Periodisering av innehållet
- Ogräsens roll
- Klassificering av ogräsarterna
- Ogräsens förekomst i Finland
- Ogräsbiologi
- Konkurrensbiologi
- Förebyggande ogräsreglering
- Skadetröskel och bekämpningströskel
- Fysikalisk bekämpning av annuella ogräs
- Kemisk bekämpning av annuella ogräs
- Bekämpningen av flyghavre
- Mekanisk och kemisk bekämpning av perenna ogräsarter
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen.
Tilläggsuppgifter för studerande
Förkunskapskrav motsvarande kurserna:
Praktiska grunder
Odlingsjordar och jordbearbetning
Marklära och markvård
Genetik och växtförädling
Grunder i växtskydd
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närvaro under minst 80 % av föreläsningstillfällena
Vitsordsskala 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå
Se även tilläggsinformation om bedömningen i kursens plan för förverkligande och på kursens moodlesida
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
Deltagande i fält och vid gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
2021 GK/U enligt bidrag i den digitala undervisningen.
Underkänd (0)
Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Tilläggsuppgifter
Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida