Hoppa till innehåll

Växtsjukdomar (3 sp)

Kod: NM13VP07-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

03.12.2022 - 01.01.2023

Tajmning

02.01.2023 - 24.02.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

ÅboRaseborg

Undervisningsspråk

  • Svenska

Lärare

  • Paul Riesinger

Lärare

Paul Riesinger

Grupper

  • BE20DA-E
    Agrolog (YH), h20, Bioekonomi, dagstudier
  • BE19DA-EK
    Agrolog (YH), Bioekonomi h19

Lärandemål

Den studerande
- kan identifiera de växtsjukdomar som förekommer på lantbruksgrödor i Finland och känner
till deras livscykler och spridningssätt
- kan vidta förebyggande åtgärder och bedöma tröskeln för direkta regleringsåtgärder
- kan planera och utföra direkta växtskyddsåtgärder
- känner till och kan använda tillväxtreglerande preparat

Innehåll

Växtsjukdomar i Finland
Karantänskadegörare
Livscykler och spridningssätt
Förebyggande växtskydd
Bestämning av regleringsbehov
Verkningsmekanismer hos fungicider
Direkta växtskyddsåtgärder (strategier)
Tillväxtreglering och tillväxtregulatorer

Hållbar utveckling inom lantbruk (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen

Tid och plats

Tredje eller fjärde läsåret. YH Novia, Campus Raseborg.

2021 digitalt.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Aktuella artiklar.
Ansalehto, A., et al., 2000. Balanserat växtskydd. Kasvinsuojeluseura. Helsingfors.
Branschföretagens handböcker.
Fogelfors H et al. (2015). Vår mat. Studentlitteratur. S. 431-433, 448-504.
Hammar O et al. (1990). Växtodling 1. Marken. S. 305-345 (växtskydd).
Hannukkala A et al. (2000). Växtskydd på ekogården. Forskning för framåt. SLF. Helsingfors. Borde ha skaffats i Grundkurs i växtskydd.
Hedene, K.-A. & Olofsson, B., 1994. Skadegörare på lantbruksgrödor. LTs förlag. Stockholm.
Jord- och skogsbruksministeriet (1996). Sprutförarhandboken. Delades ut i Grundkurs i växtskydd.
Kasvinsuojeluseura (1998). Aktuella växtskyddsanvisningar.
Nielsen G.C. & Jensen, J.P., 2001. Markens sygdomme og skadedyr. Dalum Landbrugsskoles Forlag.
Peltonen S (2016). Växtskydd för åkergrödor. ProAgria. Svenska lantbrukssällskapens förbund.
SLU. Faktablad om växtskydd. Uppsala.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner, laborationer (t.ex. odling av klumprotsjuka), studiebesök. Studerandena utför litteraturstudier och seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök och inbjudna arbetslivskontakter enligt möjlighet (tidsresurser) och behov.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inom ramen för kursschemat.
Schemalagda omtentamenstillfällen.

Internationella kontakter

Enligt behov och möjligheter.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Enligt validering.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.

Periodisering av innehållet

- Abiotiska sjukdomar
- Bakterier och urdjur
- Skadesvamparnas angreppsstrategier
- Förebyggande åtgärder
- Verkningsmekanismer hos fungicider
- Bekämpningsstrategier mot svampsjukdomar
- Tillväxtregulatorer

Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen.

Tilläggsuppgifter för studerande

Förkunskapskrav:
Praktiska grunder
Odlingsjordar och jordbearbetning
Marklära och markvård
Genetik och växtförädling
Grunder i växtskydd
Ogräs

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under minst 80 % av föreläsningstillfällena
Vitsordsskala 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå

Se även tilläggsinformation om bedömningen i kursens plan för förverkligande och på kursens moodlesida

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
Deltagande i fält och vid gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.


2021 GK/U enligt bidrag i den digitala undervisningen.

Underkänd (0)

Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida