Hoppa till innehåll

Resursförstärkande metoder inom småbarnspedagogik (5 sp)

Kod: VAL21046-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 26.01.2023

Tajmning

27.01.2023 - 21.04.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Susanne Davidsson

Lärare

Susanne Davidsson

Lärandemål

Studerande:
- kan planera, genomföra och utvärdera meningsfulla och positiva lek- och lärandesituationer och kan använda resursförstärkande metoder i syfte att stöda barns utveckling, lärande och välbefinnande
- kan stöda barnets känslo- och samspelsfärdigheter
- har kunskaper i barns språkliga medvetenhet och små barns matematiska lärande
- kan stöda barnet i att använda sig av olika uttryckssätt och att omfatta hälsosamma levnadsvanor
- kan situationsanpassa resursförstärkande metoder på individ- och gruppnivå och har en positiv syn på barnet och dess resurser

Innehåll

- stöd av den språkliga utvecklingen, språkstimulerande metoder och material
- språkbadsverksamhet
- små barns matematiska lärande och matematiklaborationer
- stimulerande lekmiljöer och handledning i lek och samspel
- multilitteracitet och digital kompetens
- digitala lärmiljöer, verktyg, applikationer och spel
- mediefostran
- matfostran
- resursförstärkande metoder och material

Tid och plats

Undervisningen förverkligas 27.1-15.4.2023 i Åbo, Vasa samt online enligt uppgifterna i schemat och tidtabellen i Moodle

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Referenslitteratur och tips på material för examination 1: Skriftlig temarapport med workshop i grupp och individuell skriftlig sammanfattning av temarapporter 2 sp hittas på kursens moodlesida.
.
Obligatorisk litteratur för examinationsdel 2 Elektronisk inlärningsportfolio 3 sp
Direktänkar till materialet finns också på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns i mappen obligatorisk kurslitteratur.
.
Björklund, C.2017. Vad gör yngre barn med matte? Sidorna 120-138. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
.
Gammelgård. L. 2020. Tänk språk! Språkstrategi för dagvården. Reviderad upplaga. Sydkustens landskapsförbund. https://www.sydkusten.fi/Site/Data/2866/Files/Material/TankSprak_2020_web.pdf
.
Holmberg, K, Lagergren, A, Hjartarson, T & Bøen, E. (Red.). 2019. Lek och lärande med digitala verktyg i nordiska förskolor. Erfarenheter från två Nordplus-projekt 2015-2019. Ur verket läses kapitel 1 Barn och förskollärare i digitala aktiviteter, sidorna 15-32 och kapitel 2 ”Det här händer på riktigt, det här händer nu” – videosamtal i daghem och förskola, sidorna 35-47. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1358757/FULLTEXT01.pdf
.
Neitola, M, Aerila, J-A, Kauppinen, M. (Toim.). 2020. Rinnalla. Taide, kerronta ja sosiaalisemotionaalinen oppiminen varhaiskasvatuksessa. Painotalo Grano Oy. (e-bok). Ur verket läses kapitlen OSA I Sosiaalisemotionaalinen oppiminen ja taidelähtöisyys oppimisessa. Länk till e-boken: https://sites.utu.fi/rinnalla/wp-content/uploads/sites/56/2021/01/rinnalla_e-kirja.pdf
.
Nilsen, M. 2017. Datorplattor och de yngsta barnen i förskolan. Stöttande samspel genom pedagogisk struktur och lyhörd interaktion. Sidorna 191-206. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
.
Storbacka-Järvinen, L. 2021. Faktorer som bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns
sociala och emotionella färdigheter. Yrkeshögskolan Novia; serie A: Artiklar 1/2021. https://www.theseus.fi/handle/10024/498031
.
Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Grunderna_for_planen_for_smabarnspedagogik_2022.pdf

Undervisningsmetoder

Undervisning(se mer info på kursens moodlesida), föreläsningar, övningar, självstudier, workshops. Undervisningen är obligatorisk och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsning från Sykustens ordkonstskola: https://www.ordkonst.fi/sv/start/ online den 10.3 kl.15.15-16.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftlig temarapport med workshop i grupp och individuell skriftlig sammanfattning av temarapporter 2 sp
Gruppen får en metod eller ett material att fördjupa sig i. Studerande skriver först en rapport om metoden/materialet och dess teoretiska och forskningsmässiga förankring. Rapporten ska innehålla relevant teori om det presenterade temat (metoden, materialet) samt idéer, praktiska råd och tips på hur man kan arbeta i praktiken med temat inom småbarnspedagogiken. I rapporten ska ingå relevanta källor, internetsidor mm som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. I rapporten bör användas minst två vetenskapliga artiklar som har relevans för temat. Syftet med temarapporten är att den ska fungera som ett verktyg i arbetslivet för kursdeltagarna. Raportens längd: ca 15 sidor (exklusive pärmblad, innehållsförteckning och källor). Rapporten inlämnas i angivet forum på Moodle, så att alla kursdeltagare har tillgång till materialet. Rapporten inlämnas i forumet i Moodle senast den 6.4.2023.

Studerande förbereder sedan en workshop som hålls online den 15.4.2023 där deltagarna handleds så att de får möjlighet att testa och prova på metoden/ materialet i praktiken. De studerande som leder workshopen övar sina färdigheter i pedagogisk planering och handledning av en grupp. Tidtabellen för workshoparna sätts in på kursens Moodlesida där öven tiden för workshopen anges. Gruppen skriver sedan en gemensam självutvärderande del utgående från examinationens bedömningskriterier. Varje studerandes bedömning av sin insats ska också framgå i gruppens självutvärdering. Gruppens självutvärdering inlämnas på angiven plats i Moodle senast två dagar efter tillfället.

Varje studerande läser de andra gruppernas temarapporter. Studerande sammanfattar dem skriftligt och kommenterar rapporterna utgående från examinationens bedömningskriterier.
Inlämning senast den 18.4.2023.
Examinator: Sussy Davidsson

2. Elektronisk inlärningsportfolio och deltagande i undervisningen 3 sp
Studerande utgår från kursens läärandemål och gör en portfolio kring följande temaområden:
Barns sociala och emotionella färdigheter och stöd av dem
Barns språk och språkstödjande aktiviteter
Små barns matematiska lärande och matematikaktiviteter och aktiviteter med surfplatta/applikationer
.
De behandlade temana kopplas till Läroplanen Grunderna för planen för småbarnspedagoik 2018. Studeranden läser den angivna obligatoriska litteraturen och skriver kommenterade referat av dem. Referaten inkluderas i portfolion. Anvisningar och mer info finns på kursens moodlesida. Inlämnas i moodle 3.3.2023 eller 10.3.2023.
Examinator: Sussy Davidsson

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Skriftlig temarapport med workshop i grupp och individuell skriftlig sammanfattning av temarapporter 2 sp 54 h
2. Elektronisk inlärningsportfolio och deltagande i undervisningen 3 sp 81 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Kursen ingår i de behörighetsgivande studierna i småbarnspedagogik.
Kursen är öppen för socionomstuderande som ska ha tilläggsbehörighet i småbarnspedagogik. (USO21D-Å, USO22D-V, USO22F-V).
Kursens moodlesida uppdateras fram till kursstart

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Skriftlig temarapport med workshop i grupp och individuell skriftlig sammanfattning av temarapporter 2 sp
- förmåga att planera, handleda en grupp och utvärdera
- förmåga att motivera, inspirera och handleda seminariedeltagarna
- innehållsmässig sakkunskap
- förmåga att sammanfatta teori
Bedömning enligt skala 0-5.
Kort skrifltig feedback sänds till studerande per e-post.
.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och deltagande i undervisningen 3 sp
- portfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- förmåga att tillämpa och anpassa teori till praxis
- förmåga till självutvärdering och analys
- aktivt deltagande i undervisningen och workshops
Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback ges på moodle.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd

Förkunskapskrav

Inga