Hoppa till innehåll

Läkemedelsbehandling 1 (3 sp)

Kod: VÅV22GV05-3013

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 05.11.2023

Tajmning

06.11.2023 - 15.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

0 - 32

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Yvonne Sjöberg-Ehn
  • Pia Nygårdas

Lärare

Pia Nygårdas

Grupper

  • UHV23D-V
    Hälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Vasa
  • UBM23D-V
    Barnmorska (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap om och kan tillämpa lagstiftning och direktiv beträffande läkemedelsbehandling
- har grundläggande kunskap i farmakologi
- behärskar läkemedelsbehandlingens aseptik
- behärskar läkemedelsformer och deras administreringssätt
- innehar färdigheter i injektionsgivning
- kan observera läkemedelsbehandlingens verkningar hos patienten
- har insikt i receptlära
- behärskar patienthandledning och dokumentation i samband med läkemedelsbehandling
- har förståelse för läkemedelsbehandlingens betydelse inom patientsäkerheten
- behärskar läkemedelsräkning på grundläggande nivå

Innehåll

Lagstiftning
Farmakologi
Aseptik och administreringssätt
Receptlära
Patienthandledning och dokumentation
Läkemedelsräkning
Injektionsgivning

Studiematerial och rekommenderad litteratur

SHM 2021 Säker läkemedelsbehandling : Handbok för upprättande av plan för läkemedelsbehandling https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162848
Taam-Ukkonen, M. & Saano S. 2012. Lääkehoidon käsikirja. (Del 1 kap. 1-14) eller
Nordeng, H, et.al. 2014. Farmakologi och läkemedelsandvändning (Del 1 kap. 1-6)
WHO.2010. WHO best praxis for injections and related proceduces toolkit. http://whqlibdoc.who.int/publications/2010/9789241599252_eng.pdf valda delar

Lääketietokanta, Lääkkeet ja hinnat och lääkeinteraktiot, finns tillänglig på Terveysportti eller
FASS Vårdpersonal http://www.fass.se/LIF/startpage?userType=0
Molin et al 2016. Träna Läkemedelsberäkning Liber, Stockholm eller
Björkman E. & Hagberg M. 2014 (eller äldre). Läkemedelsräkning för sjuksköterskor. eller
Ernvall S.mfl. 2014 (eller äldre). Läkemedelsräkning.

Rekommenderad litteratur:
Iivanainen och Syväoja.2012. Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro. Helsingfors
Björkman, A-M. 2009. Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. Studentlitteratur, Lund.
Aktuella artiklar och material enligt föreläsarens anvisningar på finska /engelska

Undervisningsmetoder

Kontaktstudier på i form av föreläsningar och workshops i läkemedelsräkning i klass
Seminarier/gruppuppgifter, forumdiskussion
Självstudier i form av individuella uppgifter och gruppuppgifter, flipped learning (studerande läser in material innan räkneworkshops).
Uppgifterna utförs online i moodle
Kliniska oblikatoriska simuleringsövningar med tillhörande förhandsuppgifter.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Uppgifter och virtuellt teoritest enligt instruktioner vid kursstart.
Räknetent efter utförda räkneworkshops och test.
Klinisk examination i injektioner i samband med övningar enligt schema

Studerandes tidsanvändning och belastning

kursens omfattning 3x27h= 81h

föreläsningar + tenter 7h

moodleuppgifter + självstudier 61h

simuleringar 13h

Tilläggsuppgifter för studerande

Läkemedlesräkning innehåll:
Grundmatematik
Enhetsomvandlingar ( microgram, milligram, gram Internationella enheter , läkemedels styrka i %
Dosberäkningar av fasta och flytande läkemedel
Infusionshastighet
Utspädningar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Individuell tent i Läkemedelsmatematik I (gk/uk) kräver 100% rätt

2. Individuell tent i Lkm behandling I (5/uk)

3. Simulering (gk/uk)

4. Moodleuppgifter (gk/uk)

Kursvitsordet är en helhet av de 4 ovannämda delarna.

Underkänd (0)

Fyller inte kraven på en gk prestation

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Nöjaktig nivå:

Studerandes svara är på en ytlig nivå. Studerande kan beskriva läkemedelsbehandlingsprocess men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar på grundläggande nivå sjukskötarens ansvar och rättigheter i läkemedelsprocessen, egna reflektioner fattas.

Studerande känner svagt till läkemedlens skeden i organismen

Studerande känner svagt till olika läkemedelsformer och administrationssätt

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

God-synnerligen god nivå:

Studerandes svar är på god nivå i alla tentens frågor. Studerande kan beskriva läkemedelsbehandlingsprocessen och relatera de olika delarna av processsen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar sjukskötarens ansvar och rättigheter i läkemedelsprocessen och kan göra egna reflektioner.

Studerande kan läkemedlets skeden i organismen.

Studerande kan olika läkemedelsformer och administrationssätt

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Berömlig nivå:

Studerandes svar är på djupgående nivå i alla tentens frågor. Studerande kan beskriva läkemedelsbehandlingsprocessen och relatera de olika delarna av processsen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt sjukskötarens ansvar och rättigheter i läkemedelsprocessen och kan göra egna mångsidiga reflektioner.

Studerande kan läkemedlets skeden i organismen.

Studerande kan olika läkemedelsformer och administrationssätt
På engelska

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav