Läkemedelsbehandling 1 (3 sp)
Kod: VÅV22GV05-3013
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 05.11.2023
Tajmning
06.11.2023 - 15.12.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 32
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Yvonne Sjöberg-Ehn
- Pia Nygårdas
Lärare
Pia Nygårdas
Grupper
-
UHV23D-VHälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Vasa
-
UBM23D-VBarnmorska (YH), h23, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om och kan tillämpa lagstiftning och direktiv beträffande läkemedelsbehandling
- har grundläggande kunskap i farmakologi
- behärskar läkemedelsbehandlingens aseptik
- behärskar läkemedelsformer och deras administreringssätt
- innehar färdigheter i injektionsgivning
- kan observera läkemedelsbehandlingens verkningar hos patienten
- har insikt i receptlära
- behärskar patienthandledning och dokumentation i samband med läkemedelsbehandling
- har förståelse för läkemedelsbehandlingens betydelse inom patientsäkerheten
- behärskar läkemedelsräkning på grundläggande nivå
Innehåll
Lagstiftning
Farmakologi
Aseptik och administreringssätt
Receptlära
Patienthandledning och dokumentation
Läkemedelsräkning
Injektionsgivning
Studiematerial och rekommenderad litteratur
SHM 2021 Säker läkemedelsbehandling : Handbok för upprättande av plan för läkemedelsbehandling https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162848
Taam-Ukkonen, M. & Saano S. 2012. Lääkehoidon käsikirja. (Del 1 kap. 1-14) eller
Nordeng, H, et.al. 2014. Farmakologi och läkemedelsandvändning (Del 1 kap. 1-6)
WHO.2010. WHO best praxis for injections and related proceduces toolkit. http://whqlibdoc.who.int/publications/2010/9789241599252_eng.pdf valda delar
Lääketietokanta, Lääkkeet ja hinnat och lääkeinteraktiot, finns tillänglig på Terveysportti eller
FASS Vårdpersonal http://www.fass.se/LIF/startpage?userType=0
Molin et al 2016. Träna Läkemedelsberäkning Liber, Stockholm eller
Björkman E. & Hagberg M. 2014 (eller äldre). Läkemedelsräkning för sjuksköterskor. eller
Ernvall S.mfl. 2014 (eller äldre). Läkemedelsräkning.
Rekommenderad litteratur:
Iivanainen och Syväoja.2012. Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro. Helsingfors
Björkman, A-M. 2009. Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. Studentlitteratur, Lund.
Aktuella artiklar och material enligt föreläsarens anvisningar på finska /engelska
Undervisningsmetoder
Kontaktstudier på i form av föreläsningar och workshops i läkemedelsräkning i klass
Seminarier/gruppuppgifter, forumdiskussion
Självstudier i form av individuella uppgifter och gruppuppgifter, flipped learning (studerande läser in material innan räkneworkshops).
Uppgifterna utförs online i moodle
Kliniska oblikatoriska simuleringsövningar med tillhörande förhandsuppgifter.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Uppgifter och virtuellt teoritest enligt instruktioner vid kursstart.
Räknetent efter utförda räkneworkshops och test.
Klinisk examination i injektioner i samband med övningar enligt schema
Studerandes tidsanvändning och belastning
kursens omfattning 3x27h= 81h
föreläsningar + tenter 7h
moodleuppgifter + självstudier 61h
simuleringar 13h
Tilläggsuppgifter för studerande
Läkemedlesräkning innehåll:
Grundmatematik
Enhetsomvandlingar ( microgram, milligram, gram Internationella enheter , läkemedels styrka i %
Dosberäkningar av fasta och flytande läkemedel
Infusionshastighet
Utspädningar
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Individuell tent i Läkemedelsmatematik I (gk/uk) kräver 100% rätt
2. Individuell tent i Lkm behandling I (5/uk)
3. Simulering (gk/uk)
4. Moodleuppgifter (gk/uk)
Kursvitsordet är en helhet av de 4 ovannämda delarna.
Underkänd (0)
Fyller inte kraven på en gk prestation
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Nöjaktig nivå:
Studerandes svara är på en ytlig nivå. Studerande kan beskriva läkemedelsbehandlingsprocess men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar på grundläggande nivå sjukskötarens ansvar och rättigheter i läkemedelsprocessen, egna reflektioner fattas.
Studerande känner svagt till läkemedlens skeden i organismen
Studerande känner svagt till olika läkemedelsformer och administrationssätt
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
God-synnerligen god nivå:
Studerandes svar är på god nivå i alla tentens frågor. Studerande kan beskriva läkemedelsbehandlingsprocessen och relatera de olika delarna av processsen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar sjukskötarens ansvar och rättigheter i läkemedelsprocessen och kan göra egna reflektioner.
Studerande kan läkemedlets skeden i organismen.
Studerande kan olika läkemedelsformer och administrationssätt
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Berömlig nivå:
Studerandes svar är på djupgående nivå i alla tentens frågor. Studerande kan beskriva läkemedelsbehandlingsprocessen och relatera de olika delarna av processsen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt sjukskötarens ansvar och rättigheter i läkemedelsprocessen och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande kan läkemedlets skeden i organismen.
Studerande kan olika läkemedelsformer och administrationssätt
På engelska
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav