Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på specialgrupper: Undervisningsövning 2 (5 sp)
Kod: DI17PD11-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 12.03.2023
Tajmning
13.03.2023 - 26.05.2023
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
80 % Kontaktundervisning, 20 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för konst och kultur
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
8 - 30
Utbildning
- Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
- Gabriele Alisch
- Ida-Maria Rak
- Scenkonst Virtuell
Grupper
-
UMS19DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht19, dagstudier
Lärandemål
Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse:
- kunna förklara en stor repertoar av dramakonventioner
- ha förståelse för vikten av dramaverksamhet i samhället
- kunna förklara olika former av tillämpad teater
- kunna kommunicera och reflektera kring undervisningsprocessen och konsekvenserna av olika handlingsalternativ
- ha ytterligare kunskap om principer för ledarskap och gruppdynamik
Färdighet och förmåga:
- kunna försvara drama- och teaterpedagogikens roll i samhället
- kunna självständigt leda en grupp
- kunna självständigt planera teater- och dramaverksamhet enligt uppdragsgivarens önskemål
- kunna adaptera sig till olika arbetsplatser
- kunna försvara sitt personliga arbetssätt
- kunna använda olika metoder av dramaverksamhet och tillämpad teater
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- ha en ökad förståelse för lärarskapets etiska och sociala dimensioner
- vara medveten om att åldern av deltagarna i drama och teater har mindre betydelse än i de flesta andra ämnen
Innehåll
Repetition av dramakonventioner
Forumteater
Playback teater
Biografisk teater
Praktik i samhället med en specialgrupp
Didaktik i diskussionen
Tid och plats
13.3.-26.5.2023, Jakobstad(introduktion), valfri plats för eget arbete med gruppen
Studiematerial och rekommenderad litteratur
-K. Haggren, E.Larsson; L.Nordwall, G.Widing (2008) Deltagarkultur, Göteborg, Korpen
-M. Larsson, S.Lindén, M.Lothigius (2008) Titta jag flyger över himlen! - Danslek och sagogestaltning för barn med funktionsnedsättning, Lund: Teater Sagohuset
-Valfri litteratur enligt gruppens behov
Undervisningsmetoder
-Föreläsningar
-Workshops
-eget arbete med en specialgrupp eller special uppdrag
-handledning
-portfolio metoden
Praktik- och arbetslivssamarbete
Efter intro praktisk dramapedagogiskt arbete i samhället
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
maj 2021
Studerandes tidsanvändning och belastning
135 timmar
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Tilläggsuppgifter för studerande
Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse:
- kunna förklara en stor repertoar av dramakonventioner
- ha förståelse för vikten av dramaverksamhet i samhället
- kunna förklara och genomföra olika former av tillämpad teater som Play back teater och biografisk teater
- kunna kommunicera och reflektera kring undervisningsprocessen och konsekvenserna av olika handlingsalternativ
- ha ytterligare kunskap om principer för ledarskap och gruppdynamik
Färdighet och förmåga:
- kunna försvara drama- och teaterpedagogikens roll i samhället
- kunna självständigt leda en grupp
- kunna självständigt planera teater- och dramaverksamhet enligt uppdragsgivarens önskemål
- kunna adaptera sig till olika arbetsplatser
- kunna försvara sitt personliga arbetssätt
- kunna använda olika metoder av dramaverksamhet och tillämpad teater
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- ha en ökad förståelse för lärarskapets etiska och sociala dimensioner
- vara medveten om att åldern av deltagarna i drama och teater har mindre betydelse än i de flesta andra ämnen
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Praktiska prestationer under planeringen av verksamheten och ledningen av gruppen
Underkänd (0)
-deltar inte aktivt i undervisningen
-returnerar inte givna uppgifter
-behärskar inte studieavsnittets innehåll
- har stora problem att leda gruppen självständigt
Förkunskapskrav
Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på drama
Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på barn och unga