Inremedicinsk och kirurgisk vård 1 (4 sp)
Kod: VÅV22KV01-3006
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 29.01.2023
Tajmning
30.01.2023 - 12.03.2023
Antal studiepoäng
4 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
75 % Kontaktundervisning, 25 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Jannica Andtfolk
- Marice Nedergård
- Rika Levy-Malmberg
Lärare
Jannica Andtfolk
Grupper
- Grupp 1 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
- Grupp 2 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
UHV22D-VHälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Vasa
-
UBM22D-VBarnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa
Smågrupper
- Grupp 1
- Grupp 2
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om, kan redogöra för och kan bedöma de vanligaste kardiovaskulära, respiratoriska och endokrinologiska sjukdomstillstånd och deras bakomliggande patofysiologi, samt vård och behandling
- kan redogöra för kardiovaskulär, respiratorisk och endokrinologisk anatomi och fysiologi
- har kunskap och kan redogöra för den medicinska terminologin och läkemedelsbehandlingen vid kardiovaskulära, respiratoriska och endokrinologiska sjukdomstillstånd
- kan tillämpa vårdvetenskap, evidensbaserad kunskap och utveckla kritiskt tänkande som grund för vårdarbete och vårdande i klinisk praxis
- har förmåga att bedöma vårdbehovet hos patienter och kan genom adekvata kliniska bedömningar, klassificera vårdbehov samt kan prioritera och dokumentera dessa enligt nationella klassificeringssystem
- kan förstå betydelsen av och integrera hälsofrämjande (promotion) och förebyggande (prevention) vård och rehabilitering samt tillämpa patientcentrerad vård
Innehåll
Vård vid kardiovaskulär ohälsa
Vård respiratorisk ohälsa
Vård vid endokrinologisk ohälsa
Tid och plats
Våren 2023
YH Novia, Alere, Vasa
Vänligen se se ert schema om tid och plats samt på moodle. .
Studiematerial och rekommenderad litteratur
ENDOCRINOLOGIST
Almås, H., Stubberud, D-G., Grönseth, R. (red) (2018). Klinisk omvårdnad, del 2. Kap 17 och 18. Liber AB, Stockholm.
Ericson, T. & Lind, M. (red) 2020. Medicinska sjukdomar. Kap. 11 och 12. Studentlitteratur AB, Lund.
RESPIRATORISK OHÄLSA
Almås, H., Stubberud, D-G., Gronseth, R. (2016). Klinisk Omvårdnad 1. 2ed Liber Stockholm.
Kapitel 4 omvårdnad vid lungsjukdomar.
Cox, C. (red) 2015. Klinisk undersökningsmetodik för sjuksköterskor. Kap. 4
Ericson, E., & Ericson, E. Medicinska sjukdomar. Studentlitteratur. Lund. Sid. 319-365
(vård vid lungsjukdomar)
Föreläsningsmaterialet på moodle
Motsvarande material hittar ni från:
Sairaanhoitajan käsikirja, Terveysportti (Här kan ni söka material om allt som vi gått igenom på lektionerna) t.e.x. Astma
KARDIOVASKULÄR OHÄLSA
Stubberud, D-G., Gronseth, R., Almås, H. (red). 2020. Klinisk Omvårdnad 1. Tredje upplagan. Liber AB, Stockholm. Kapitel 7 och 8.
Andersson, R. Regnér, S., Rogmark, C. 2021. Kirurgiska sjukdomar. Studentlitteratur AB, Lund.
Kapitel. 8.
Ericson, T. & Lind, M. (red.) 2020. Medicinska Sjukdomar. Femte upplagan. Studentlitteratur AB, Lund.
Kapitel 1, 2 och 3.
Ambu: 2012. Handbok i de vanligaste arytmierna. Tolkning och behandling.
Föreläsningssmaterial på moodle
Referenslitteratur:
www.terveysportti.fi Sairanhoitajan käsikirja: Sydän- ja verisuonitauti potilaan hoito
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Individuella arbeten
Grupparbeten
Sim-man övningar OBLIGATORISKA
Diskussion
Case
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skriftlig tentamen, se datum på schemat och moodle
Tent 1:
Omtentamen 1:
Omtentamen 2:
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp/ 27h denna kurs är 4sp 108h
Endokrinologi 3/4 sp = 6 h teori
Respiratorisk ohälsa
Teori 12h
Praktiska 8 h x 2 gånger (indelade i två grupper, alltså 8 h per grupp ;))
Kardiologiska sjukdomar och hjärtrytmer 1 sp
12h teori
2 x 4 h SimMan övningar
Hjärtarytmitest 1 h
Sammanlagt
30h teori
12h praktisk övning
3h tent
63 h för sammanställning av uppgifter och tent läsning.
Tilläggsuppgifter för studerande
Obligatorisk närvaro vid kursens introduktionstillfälle
Obligatorisk närvaro vid introduktion till SimMan samt vid SimMan övningarna.
Vårdkläder och inneskor vid SimMan övningar.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Godkänd hjärtarytmitest
Godkända övningsuppgifter som utförs under kursens gång.
Praktisk övningar bedöms GK/UK
Obligatorisk närvaro vid SimMan övningar
Skriftlig tentamen bedöms 0-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Förkunskapskrav
VÅV22GV02 Vårdens grunder