Hoppa till innehåll

Inremedicinsk och kirurgisk vård 3 (5 sp)

Kod: VÅV22KV03-3006

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 27.08.2023

Tajmning

28.08.2023 - 15.10.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Jannica Andtfolk
  • Marice Nedergård
  • Maria Berg
  • Rika Levy-Malmberg

Lärare

Jannica Andtfolk

Grupper

  • Grupp 1 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
  • Grupp 2 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)

Grupper

  • UHV22D-V
    Hälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Vasa
  • UBM22D-V
    Barnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa

Smågrupper

  • Grupp 1
  • Grupp 2

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap om de vanligaste muskeloskeletala-, neurologiska- , hematologiska- och sinnesorganens sjukdomstillstånd samt deras bakomliggande patofysiologi och behandling
- kan redogöra för rörelseapparatens, nervsystemets och sinnesorganens anatomi och fysiologi
- har evidensbaserad kunskap om den medicinska- och kirurgiska patientens särdrag
- kan vid muskeloskeletala, neurologiska, hematologiska, samt sinnesorganens sjukdomstillstånd tillämpa evidensbaserad klinisk praxis och kritiskt tänkande
- kan enligt nationella direktiv utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation
- har förmåga att bedöma vårdbehovet hos patienter genom adekvata kliniska och fysiologiska bedömningar, samt kan prioritera och dokumentera dessa enligt nationella klassificeringssystem
- förstår betydelsen av hälsofrämjande (promotion) och förebyggande (prevention) vård, samt rehabilitering i relation till muskeloskeletal, neurologisk, hematologisk, samt sinnesorganens ohälsa
- kan integrera hälsofrämjande vård vid muskeloskeletala, neurologiska, hematologiska, samt sinnesorganens sjukdomstillstånd, samt stödja och handleda patienten och närstående i egenvård

Innehåll

Vård vid muskuloskeletal ohälsa
Vård vid neurologisk ohälsa
Vård vid hematologisk ohälsa
Vård vid sinnesorganens sjukdomstillstånd

Tid och plats

Novia, Vasa Alere.
Hösten 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

MUSKELOSKELETALA SJUKDOMSTILLSTÅND:
Andersson R., Regnér, S., Rogmark, C. (red) 2021. Kirurgiska sjukdomar. Kap 10. Allmän ortopedi. Studentlitteratur AB, Lund.
Ericson, T. & Lind, M. 2020. Medicinska sjukdomar. Kap. 15. Vård vid reumatiska sjukdomar. Studentlitteratur AB, Lund.
Kumlien, C. & Rystedt, J. (red) 2022. Omvårdnad &kirurgi. Kap.28. Ortopedi. Studentlitteratur AB, Lund.
Föreläsningar på moodle

NEUROLOGISKA SJUKDOMSTILLSTÅND
Andersson R., Regnér, S., Rogmark, C. (red) 2021. Kirurgiska sjukdomar. Kap 12. Neurokirurgi - skallskada och ryggmärgsskada. Studentlitteratur AB, Lund.
Ericson, T. & Lind, M. 2020. Medicinska sjukdomar. Kap. 5. Vård vid cerebrovaskulära sjukdomar. Kap. 6. Vård vid neurologiska sjukdomar. Studentlitteratur AB, Lund.
Stubberud, D-G., Gronseth, R., Almås, H., (red). 2020. Tredje upplagan. Klinisk Omvårdnad 2. Kap 23 och 24. Liber AB, Stockholm.
Föreläsningar på moodle

HEMATOLOGISKA SJUKDOMSTILLSTÅND
Ericson, T. & Lind, M. 2020. Medicinska sjukdomar. Kap. 4. Vård vid blodsjukdomar. Studentlitteratur AB, Lund.
Stubberud, D-G., Gronseth, R., Almås, H., (red). 2020. Tredje upplagan. Klinisk Omvårdnad 1. Liber AB, Stockholm.
Almås H., Stubberud, D-G., Gronseth, R.(red). 2011.Klinisk omvårdnad 2. Andra upplagan. Kap. 34. Omvårdnad vid blodsjukdomar. Liber AB, Stockholm.
Föreläsningar på moodle.

SINNESORGANENS SJUKDOMSTILLSTÅND
Föreläsningsmaterial på moodle.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, grupparbeten, självstudier, instuderingsfrågor, workshops
SimMan övningar, obligatorisk närvaro

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Gemensam skriftlig och moodletent för muskeloskeltala-, neurologiska-, hematologiska-, och sinnesorganens sjukdomstillstånd
Första tenten på kursens sista lektion
Två omtentamenstillfällen på allmänna omtentamenstillfällen

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Validering enligt Novias allmänna instruktioner

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp = 27 h. 5 sp= 135 h.
Kursen innehåller fyra delar:
- Muskeloskeletala sjukdomstillstånd, 1,75 sp
- Neurologiska sjukdomstillsstånd, 1,75 sp
- Hematologiska sjukdomstillstånd 0,75 sp
- Sinnesorganens sjukdomstillstånd, 0,75 sp

Tilläggsuppgifter för studerande

Obligatorisk närvaro vid introduktionsföreläsningen
Obligatorisk närvaro vid praktiska övningar och SimMan övningarna.
Vårdkläder och inneskor vid övningarna.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Godkända övningsuppgifter som utförs under kursens gång.
Obligatorisk närvaro vid praktisk övningar och SimMan övningar och bedöms GK/UK
Godkänd test i hematologi
Skriftlig tentamen bedöms 0-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Förkunskapskrav

VÅV22GV02 Vårdens grunder