Hoppa till innehåll

Vård av personer med specialbehov, psykisk ohälsa och missbruk (6 sp)

Kod: VÅV21KV14-3006

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 19.11.2023

Tajmning

20.11.2023 - 04.02.2024

Antal studiepoäng

6 op

Andel virtuell undervisning

2 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

0 - 32

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Viktor Matintupa
  • Marlene Gädda

Lärare

Marlene Gädda

Grupper

  • UBM21D-V
    Barnmorska (YH), h21, dagstudier, Vasa
  • UHV21D-V
    Hälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan vid psykisk ohälsa tillämpa evidensbaserad klinisk praxis och kritiskt tänkande
- har kunskap om psykisk hälsa och olika former av psykisk ohälsa, ss. depression, ångestsyndrom, psykoser, personlighetsstörningar
- känner till områdets centrala lagstiftning och mentalvårdsstrategier och kan tillämpa dem i yrkesutövning
- känner till mentalvårdens olika service- och vårdformer
- har kunskap om den medicinska terminologin och läkemedelsbehandlingen vid psykisk ohälsa
- har förmåga att bedöma vårdbehovet hos patienter i behov av akut psykiatrisk vård, samt stödja dem och deras närstående
- förstår betydelsen av hälsofrämjande, förebyggande vård, mentalhygien och rehabilitering i relation till psykisk ohälsa
- kan integrera hälsofrämjande vård vid psykisk ohälsa, samt stödja och handleda patienten i egenvård
- känner till lagstiftningen och har en grundläggande beredskap att handla i situationer där barn far illa
- Kan tillämpa psykisk första hjälp
- Har beredskap att ge psykisk första hjälp
- kan identifiera missbruk och har handlingsberedskap i vården av missbrukare
- har kunskap om olika former av missbruk, främst missbruk av alkohol, narkotika och läkemedel
- kan informera, råda och handleda i missbruksfrågor
- känner till områdets centrala lagstiftning och rusmedelsstrategier och kan tillämpa dem i sin yrkesutövning
- känner till olika former av behandling, terapi och vård och kan tillämpa dem med beaktande av individuella faktorer vid vård av patient med missbruksproblem
- förstår betydelsen av hälsofrämjande, förebyggande vård, mentalhygien och rehabilitering i relation till missbruk
- kan bemöta personer med specialbehov

Innehåll

Psykisk ohälsa
Missbruk och beroende
Specialbehov och funktionsnedsättning

Tid och plats

Hösten 2023, våren 2024
Alere

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Andersson Höglund. I. & Hedman Ahlström. B. 2014. Psykiatri 2, Sanoma Utbildning AB, Stockholm
Skärsäter, I.&Wiklund Gustin, L. (red.) 2019. Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundläggande nivå, Studentlitteratur AB, Lund
Brenner, E., Rydell, P. & Skoog, I. 2016. Akut psykiatri. Studentlitteratur, Lund
Glant Helene. 2010. Ny i psykiatrin. Gothia förlag, Stockholm
Herlofson, J., Ekselius, L., Lundin, A., Mårtensson, B. & Åsberg, M. 2016. Psykiatri. Studentlitteratur, Lund
Allgulander, C. 2014. Klinisk Psykiatri, Studentlitteratur, Lund
Johansson, R., Johansson, S. & Skärgren, L. 2016. Samhällsbaserad psykiatri. Liber, Malmö.
Hietaharju, P. & Nuuttila, M. 2016. Käytännön mielenterveystyö, Tammi, Helsinki
Lagstiftning
Aktuell forskning
M.m. enl lärarens anvisningar

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Självstudier; individuellt och grupp
Workshop
Studiebesök?
Erfarenhetsexpert

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök?

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Presenteras på moodle

Förverkligandets alternativa prestationssätt

självstudieuppgifter
grupparbete
moodletest

Studerandes tidsanvändning och belastning

27h/sp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Underkänd (0)

För skriftliga uppgifter:
Den studerande har inte följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten saknas. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga

För tentamen:
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga.
För skriftliga uppgifter
Den studerande har inte följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten saknas. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

För skriftliga uppgifter:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga

För tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
För skriftliga uppgifter:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

För skriftliga uppgifter:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

För tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
För skriftliga uppgifter:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

För skriftliga uppgifter:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

För tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
För skriftliga uppgifter:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

Inga förkunskaper