Hoppa till innehåll

Stöd till barn och familjer i utmanande livssituationer inom småbarnspedagogiken (5 sp)

Kod: VAL21047-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 16.01.2023

Tajmning

17.01.2023 - 25.05.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Lena Storbacka-Järvinen

Lärare

Susanne Davidsson

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera riskfaktorer hos barn och familjer i utmanande livssituationer och vid barn- och familjerelaterade kriser
- kan stöda utsatta barns och familjers resurser och välmående
- kan använda resursförstärkande metoder som stöder barnets psykosociala välbefinnande inom småbarnspedagogiken
- omfattar ett respektfullt barn- och familjecentrerat interprofessionellt arbetssätt

Innehåll

- metoder som stöd för barns psykosociala välbefinnande och personliga integritet
- kropps-, känslo-, och trygghetsfostran
- tidigt ingripande
- familjestöd och samarbete med vårdnadshavare
- stöd för barn på daghemmet som upplevt sorg, kriser, trauma, sjukdom, mental ohälsa, våld och fattigdom
- interprofessionellt samarbete

Tid och plats

Kurstid 10.1-25.5.2023
Kursen går för studerande i grupperna USO21F-Å och USO20D-Å som ska ha tilläggsbehörighet i småbarnspedagogik.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk kurslitteratur:

Almqvist m.fl. 2019. Barn, unga och trauma.

Barn som anhöriga. Stöd till barn i förskola och skola som har svårigheter hemma. 2017. Socialstyrelsen. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2014-5-10.pdf

Barn som anhöriga. Konsekvenser och behov när föräldrar har allvarliga svårigheter, eller avlider. 2017. Socialstyrelsen. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2013-6-6.pdf

Dyregrov, A & Hordvik, E. 2000. Barns sorg några råd till familj och vänner. Rädda Barnen. https://www.mah.se/pages/50684/Barnssorg_rb.pdf

Child development and trauma. Best interests case practice model. Specialist practice resource. 2012.

Davidsson S. & Juslin E. (2021). Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Du hittar läromedlet här https://www.novia.fi/forskning/novias-publikationsserie/serie-l-laromedel

Eriksson, E. & Arnkil, T.E. (2006): Ta upp oron. En handbok i tidiga dialoger. Opas 64. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus (Stakes). eller Eriksson, E. ja Arnkil, T. E. 2012. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. Stakesin tutkimuksia. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90845/URN_ISBN_978-951-33-1792-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Familjeskolans handbok – praktisk handledning för föräldrar. Barnavårdsföreningen (materialet uppladdat på moodle)

Föra barnen på tal. Loggbok för småbarnspedagogiken https://mieli.fi/sites/default/files/materials_files/fbt_loggbok_smabarnspedagogiken_2019.pdf

Nätverket för familjers diversitet (monimuotoiset perheet) https://monimuotoisetperheet.fi/pa-svenska/

När det värsta händer – om krishantering i förskola och skola. Myndigheten för skolutveckling. Ur verket läses kapitlet "Våga vara medmänniska", "Den läkande leken".https://www.skolverket.se/publikationsserier/stodmaterial/2006/nar-det-varsta-hander

Roine, M & Magnusson, M. 2010. Lapsi ja vanhempien alkoholinkäyttö - Opas varhaiskasvatuksen työntekijöille. A-klinikkasäätiö. Helsinki. Multiprint Oy. https://lasinenlapsuus.fi/sites/default/files/pdf/lapsi_ja_vanhempien_alkoholinkaytto_-_opas_varhaiskasvatuksen_tyontekijoille.pdf

Röst Riben, A., & Nordenhed, C. (2021). Kris och potentiellt trauma - förstå och stötta utsatta barn i förskolan

+ Annat material och annan litteratur som laddas upp på Moodle

Undervisningsmetoder

Obligatorisk schemalagd undervisning, gruppuppgifter, individuell inlämningsuppgift, självstudier, pop-up presentation på avslutningen för projektet Resursstarka barn.
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt med kompensationsuppgifter.
Eventuella studiebesök tillkommer ännu och tidpunkterna meddelas senare.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare och eventuella studiebesök, avslutning för projektet Resursstarka barn.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Individuell inlämningsuppgift 2 sp
Inlämning: 29.4.2023 eller 22.5.2023.
2. Pararbete/grupparbete 2 sp
Inlämning: 24.2
3. Pop-up presentation på avslutningen för projektet Resursstarka barn och närvaro i undervisningen 1 sp.

Studerandes tidsanvändning och belastning

- individuell inlämningsuppgift 2 sp (2 x 27 h = 54 h)
- pararbete/grupparbete + seminarier 2 sp (2 x 27 h = 54 h)
- pop-up presentation på avslutningen för projektet Resursstarka barn och närvaro 1 sp (27 h)

Tilläggsuppgifter för studerande

Eventuella studiebesök tillkommer ännu och tidpunkterna meddelas senare.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Individuell inlämningsuppgift 2sp
- förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande situationer
- innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella
- aktivt deltagande i kursens aktiviteter

Bedömning enligt skala 0-5. Studerande får kort skriftlig feedback på Moodle.
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.

2. Pararbete/grupparbete + seminarier 2 sp
Bedömningen görs utgående från den presentation som görs under seminariet den 27.2.2023.
Här beaktas den muntliga presentationen och allt det material som presenteras under seminariet!
- Innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori i materialet/produkten
- Materialets struktur och visuella upplägg
- Förmåga till utvecklingsinriktat arbete, innovativitet och kreativitet inom det småbarnspedagogiska området

Bedömning enligt skala 0-5.Studerande får kort muntlig feedback under seminariet.
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.

3. Pop-up presentation på avslutningen för projektet Resursstarka barn och närvaro i undervisningen 1 sp
-aktivt deltagande och utförda uppgifter under Pop-up presentation på avslutningen för projektet Resursstarka barn
- närvaro i all undervisning. Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningarna på Moodle.
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen
Bedömning: gk/uk

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsord 1:

- förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande livssituationer är på en ytlig nivå

- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken är på en ytlig nivå

- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är på en ytlig nivå

- förmåga att tillämpa Novias skrivanvisningar i skriftliga arbeten är på en ytlig nivå

Vitsord 2:

- förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande livssituationer är på en allmän nivå

- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken är på en allmän nivå

- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är på en allmän nivå

- förmåga att tillämpa Novias skrivanvisningar i skriftliga arbeten är på en allmän nivå

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

På svenska
Vitsord 3:

- förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande livssituationer är på en god nivå

- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken är på en god nivå

- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är på en god nivå

- förmåga att tillämpa Novias skrivanvisningar i skriftliga arbeten är på en god nivå

Vitsord 4:

- förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande livssituationer är på en mycket god nivå

- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken är på en mycket god nivå

- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är på en mycket god nivå

- förmåga att tillämpa Novias skrivanvisningar i skriftliga arbeten är på en mycket god nivå

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Vitsord 5:

- förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande livssituationer är på en utmärkt nivå

- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken är på en utmärkt nivå

- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är på en utmärkt nivå

- förmåga att tillämpa Novias skrivanvisningar i skriftliga arbeten är på en utmärkt nivå

Förkunskapskrav

Inga