Objektorienterad programmering (3 sp)
Kod: ELA18PR04-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 31.12.2022
Tajmning
01.01.2023 - 26.02.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Susanne Österholm
Grupper
- ELA21-I (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
ELA21D-VIngenjör (YH), el- och automationsteknik, 2021, dagstudier
Smågrupper
- ELA21-I
Lärandemål
Studeranden förstår principerna med objektorienterad programmering och kan producera objektorienterad programkod med:
- klasser och objekt
- statiska variabler, metoder och klasser
- arv
- abstrakta klasser
- interfaces
Studeranden kan hantera data i olika typer av samlingar.
Innehåll
Introduktion till C# och .NET.
Grundläggande programmering med C#:
- Variabler och konstanter.
- Sekvens, alternativval och upprepning.
- Funktioner.
- Arrays.
Objektorienterad kod:
- Klasser och objekt.
- Arv.
- Abstrakta klasser.
- Interfaces.
- Collections.
- Generics.
Undantag.
Filhantering, serialisering.
Övrigt såsom indexers, operator överladdning. trådar, attribut mm.
Tid och plats
våren 2023, Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
material på Moodle
Undervisningsmetoder
föreläsningar, datasalsövningar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
tentamen mars 2023
omtentamen 1 april 2023
omtentamen 2 maj 2023
Förverkligandets alternativa prestationssätt
godkänd tentamen
godkänd portfolio över gjorda uppgifter
Studerandes tidsanvändning och belastning
närundervisning ca 35 h, eget arbete ca 45 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studeranden förstår skillnaden mellan värdetyper och referenstyper.
Studeranden förstår grundprincipen med objektorienterad kod samt kan koda enkla klasser, arv, interfaces mm.
Studeranden kan skriva enkel kod för att hantera data i någon typ av collection.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studeranden kan koda mera avancerad objektorienterad kod samt hantera undantag.
Studeranden kan skriva mera avancerad kod för att hantera data i olika typer av generiska collections.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studeranden kan mångsidigt tillämpa objektorienterad programmering för att lösa programmeringsuppgifter.
Studeranden kan självständigt välja rätt typ av collection samt mångsidigt använda generiska collections,metoder och klasser i sin kod.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
godkänd tentamen
godkänd portfolio
Underkänd (0)
Studeranden uppnår inte kunskaper som motsvarar vitsordet tillfredsställande.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studeranden kan grundläggande producera kod med programmeringsspråket C# som innefattar klasser och objekt.
Studerande kan grundläggande producera kod som hanterar enklare samlingar av objekt.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan producera kod med programmeringsspråket C# som innefattar klasser och objekt, arv och interfaces.
Studeranden kan producera kod som hanterar olika typer av samlingar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studeranden kan producera avancerad kod med programmeringsspråket C# som innefattar klasser och objekt, arv och interfaces.
Studeranden kan producera kod som mångsidigt hanterar olika typer av samlingar.
Förkunskapskrav
Kursen Grunderna i programmering.