Hoppa till innehåll

Objektorienterad programmering (3 sp)

Kod: ELA18PR04-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 31.12.2022

Tajmning

01.01.2023 - 26.02.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i el- och automationsteknik

Lärare

  • Susanne Österholm

Grupper

  • ELA21-I (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)

Grupper

  • ELA21D-V
    Ingenjör (YH), el- och automationsteknik, 2021, dagstudier

Smågrupper

  • ELA21-I

Lärandemål

Studeranden förstår principerna med objektorienterad programmering och kan producera objektorienterad programkod med:
- klasser och objekt
- statiska variabler, metoder och klasser
- arv
- abstrakta klasser
- interfaces
Studeranden kan hantera data i olika typer av samlingar.

Innehåll

Introduktion till C# och .NET.
Grundläggande programmering med C#:
- Variabler och konstanter.
- Sekvens, alternativval och upprepning.
- Funktioner.
- Arrays.
Objektorienterad kod:
- Klasser och objekt.
- Arv.
- Abstrakta klasser.
- Interfaces.
- Collections.
- Generics.
Undantag.
Filhantering, serialisering.
Övrigt såsom indexers, operator överladdning. trådar, attribut mm.

Tid och plats

våren 2023, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

material på Moodle

Undervisningsmetoder

föreläsningar, datasalsövningar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

tentamen mars 2023
omtentamen 1 april 2023
omtentamen 2 maj 2023

Förverkligandets alternativa prestationssätt

godkänd tentamen
godkänd portfolio över gjorda uppgifter

Studerandes tidsanvändning och belastning

närundervisning ca 35 h, eget arbete ca 45 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studeranden förstår skillnaden mellan värdetyper och referenstyper.
Studeranden förstår grundprincipen med objektorienterad kod samt kan koda enkla klasser, arv, interfaces mm.
Studeranden kan skriva enkel kod för att hantera data i någon typ av collection.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studeranden kan koda mera avancerad objektorienterad kod samt hantera undantag.
Studeranden kan skriva mera avancerad kod för att hantera data i olika typer av generiska collections.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studeranden kan mångsidigt tillämpa objektorienterad programmering för att lösa programmeringsuppgifter.
Studeranden kan självständigt välja rätt typ av collection samt mångsidigt använda generiska collections,metoder och klasser i sin kod.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

godkänd tentamen
godkänd portfolio

Underkänd (0)

Studeranden uppnår inte kunskaper som motsvarar vitsordet tillfredsställande.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studeranden kan grundläggande producera kod med programmeringsspråket C# som innefattar klasser och objekt.
Studerande kan grundläggande producera kod som hanterar enklare samlingar av objekt.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan producera kod med programmeringsspråket C# som innefattar klasser och objekt, arv och interfaces.
Studeranden kan producera kod som hanterar olika typer av samlingar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studeranden kan producera avancerad kod med programmeringsspråket C# som innefattar klasser och objekt, arv och interfaces.
Studeranden kan producera kod som mångsidigt hanterar olika typer av samlingar.

Förkunskapskrav

Kursen Grunderna i programmering.