Hoppa till innehåll

Växtnäringshushållning (3 sp)

Kod: NM13VP01-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 22.10.2023

Tajmning

23.10.2023 - 15.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Lärare

  • Paul Riesinger

Lärare

Paul Riesinger

Grupper

  • BE21DA-E
    Agrolog (YH), h21, Bioekonomi, dagstudier
  • BE20DA-E
    Agrolog (YH), h20, Bioekonomi, dagstudier

Lärandemål

Studerande skall känna till hoten mot lantbrukets produktionsresurser och kunna bedöma lantbrukets bidrag gällande olika miljöföroreningar. Studerande skall få inblick i och förstå kauasala samband mellan flöden, balanser och förluster av växtnäring. Studerande skall kunna göra upp fält-, grind- och gårdsbalanser och kunna identifiera risker för växtnäringsförluster. Studerande skall kunna planera produktionssystem och odlingsåtgärder så att risken för växtnäringsförluster minimeras.

Innehåll

Lantbrukets produktionsresurser
Miljöföroreningar och växtnäringsförluster
Växtnäringsflöden och växtnäringsbalanser
Beräkning av gårdsbalans
Växtnäringshushållning - produktionsplanering och odlingsåtgärder
Växtnäringsbalanser (seminarier)

Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen

Tid och plats

Tredje eller fjärde studieåret, period 2.
Campus Ekenäs.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Föreläsningsanteckningar, artiklar.
- MAVI 2008. Näringsbalans.
- Pro Agria 2009. Miljöguide för lantbrukare. Forskning för framåt 25.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Delarna I, II och III. Eget förlag. Karis.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, övningar, diskussioner och seminarier. I kursen ingår gårdsbesök. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Enligt behov.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen inom schemalagd kurstid.
Schemalagda omtentamenstillfällen.

Internationella kontakter

Enligt behov.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inga.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar och laborationer, 32 timmar), egna arbeten (seminariearbete resp. textreferat = 20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar) och repetition inför tentamen (9 timmar). Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.

Periodisering av innehållet

- Lantbrukets produktionsresurser
- Miljöföroreningar och växtnäringsförluster
- Växtnäringsflöden och växtnäringsbalanser
- Beräkning av gårdsbalans
- Växtnäringshushållning – produktionsplanering och odlingsåtgärder
- Växtnäringsbalanser (seminarier)

Tilläggsuppgifter för studerande

Inga.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under minst 80 % av färeläsningstillfällena (inklusive studiebesöken)
Vitsordsskala 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå

Se även tilläggsinformation om bedömningen i kursens plan för förverkligande och på kursens moodlesida

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
Deltagande i fält och vid gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.

Underkänd (0)

Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen. Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.

Förkunskapskrav

Mark I
Mark II
Växtnäring I
Växtnäring II
Växtnäring III

Tilläggsuppgifter

Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida