Marknadsföring (5 sp)
Kod: PRE22MF01-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 03.09.2023
Tajmning
28.08.2023 - 17.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
- Niklas Kallenberg
Grupper
-
PRE22D-VIngenjör (YH), produktionsekonomi, 2022 dagstudier
Lärandemål
Efter godkänd kurs förväntas den studerande kunna
- identifiera, lista och beskriva grundläggande terminologi inom ämnesområdet marknadsföring med fokus på industriell marknadsföring
- förklara skillnaden med produktionsorientering, marknads- och värdeorientering samt kundcentricitet
- behärska marknadsföringsmixens grundelement, 4 P - 5 P - 7 P, ifråga om produkter, tjänster, lösningar och att marknadsföra insikt och ideér
- använda rätt terminologi, synsätt och gängse metodologi då det gäller att samla in data, behandla, tolka och presentera ifråga om
marknadsundersökningar i fält enligt det vetenskapliga arbetssättet
- utföra i team eller självständigt - en marknadsundersökning i fält - innefattande även budget, tidplan och rapportering jämte försvar
- förklara grundläggande om marknadsforskning, marknadsinfo och marknadsföringens juridik
Innehåll
- grundbegrepp och synsätt inom marknadsföringen
- nu gällande forskning och tendenser inom marknadsföring
- marknadsföringens positionering som företagsstrategiskt verktyg, externt, internt
- marknadsföringsmixen detaljerat, ändamål och praktiska handlingar, åtgärdsförslag
- grunderna i personlig försäljning
- marknadsundersökning i praktiken jämte rapportering, kvalitativa och kvantitativa grepp, validitet, reliabilitet, representativitet
- medier, sociala medier, influensing, digitala lösningar som marknadsföringskanaler
- marknadsföringens grundläggande juridik och etik
- genomförande, dokumentation och försvar av en marknadsundersökning
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Försvarliga; Den studerande beskriver teoribildning och begrepp delvis bristfälligt både i tentamen och i övningsuppgifter. I övningsuppgifter, tentamina och i marknadsundersökningen grundar sig svar och handlingsplaner jämte marknadsföringåtgärder på delvis felaktiga härledningar.
Den genomförda marknadsundersöknngen innehåller delvis brister ifråga om validitet och reliabilitet. Marknadsundersökningsrapporten
är delvis undermålig och kräver omarbetning och bearbetning för godkänd prestation.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Goda; Den studerande tillämpar teoribildning och begrepp i både tentamen, övningar och i marknadsundersökningen i det närmaste korrekt. Datainsamling, analyser och åtgärdsförslag bygger på välgrundade argument med teoristöd. Metodkunskapen ifråga om grundläggande marknadsundersökningars genomförande är god. Marknadsundersökningsrapporten är väl strukturerad, saklig, informativ och till mätbar nytta för uppdragsgivaren.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Berömliga; Den studerande beskriver grundläggande teoribildning och terminologi på berömligt sätt. Tentamenssvar, övningsarbeten och marknadsundersökningen har klar teorikoppling med riktig begreppshantering. Härledningar för handlingsplaner är logiska och följdriktiga med motiveringar, jämförelser och riktiga beräkningar. Den studerande presenterar och argumenterar för utvecklingsförslag i sin marknadsundersökningsrapport för uppdragsgivaren. Marknadsundersökningsrapporten är välskriven ifråga om disposition, struktur, språk, design
med avslutande presentation av både teoretiskt och praktiskt bidrag för uppdragsgivaren.
Förkunskapskrav
Grundläggande företagsekonomi