Geometri och vektorer (3 sp)
Kod: BYR22MA02-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 01.01.2023
Tajmning
02.01.2023 - 03.03.2023
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Ekenäs, Raseborgsvägen 9
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
Lärare
- Taina Sjöholm
Grupper
-
BYS22D-EIngenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2022, dagstudier, Ekenäs
-
BYB22D-EByggmästare (YH), h22,dagstudier
Lärandemål
Den studerande
• kan lösa grundläggande geometriska problem
• kan använda den rätvinkliga samt den snedvinkliga triangelns trigonometri
• kan utföra grundläggande vektoroperationer (addition, subtraktion, multiplikation med skalär, skalärprodukt och kryssprodukt)
• känner till de trigonometriska funktionerna och kan lösa motsvarande enkla ekvationer
• kan matematiskt formulera och lösa mera komplicerade problem
• kan använda de i kursen behandlade matematiska verktygen på ett innovativt sätt för att lösa problem i nya situationer
Innehåll
- vinklar och omvandlingar (grader, radianer, gon)
- rätvinklig triangel
- snedvinklig triangel
- areor och volymer
- vektor begreppet (addition, subtraktion, multiplikation med skalär)
- vektorer (fasvinkel och längd, omvandlingar )
- skalärprodukt
- kryssprodukt
- trigonometriska funktioner och ekvationer
Tid och plats
Period 3 läsåret 2022-2023, Raseborg
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material finns i Moodle
https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=7243
Undervisningsmetoder
Flipped Learning, räkneövningar i små grupper
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kontinuerlig utvärdering eller tentamen i slutet av kursen, tidtabell i Moodle.
Omtentamen 31.3.2023 och 21.4.2023
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Det går att delta i vissa delar av kursen virtuellt via Webex.
https://novia.webex.com/join/taina.sjoholm
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp motsvarar ca 80 h arbete
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kontinuerlig utvärdering/Självutvärdering alternativt skriftlig tentamen 0-5
För att studerandes prestation i kursen ska kunna utvärderas enligt kontinuerlig utvärdering/självutvärdering krävs det aktiv närvaro på lektionerna, deltagande i mellanutvärderingarna och redovisning av självutvärderingen. Studerande måste också ta del av allt material i Moodle före det tema som hen skall studera under lektionspasset. I annat fall är den enda möjliga utvärderingsmetoden traditionell skrifrtlig tentamen.
Underkänd (0)
Den studerande uppfyller inte kravet för tillfredsställande kunskaper.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande kan lösa de flesta grundläggande problem som anknyter till kursinnehållet och kompetenserna och förstår hur lösningar framskrider i mera komplicerade problem.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande kan lösa problem från de olika delarna av kursen och även mera komplicerade problem genom att ta modell av exempellösningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande kan tillämpa kursinnehållet och innovativt lösa mera komplicerade problem med hjälp av kursens kompetenser även i nya situationer.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav