Hoppa till innehåll

Bilförsäljning och marknadsföring (2 sp)

Kod: MAP18BI04-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 02.01.2023

Tajmning

02.01.2023 - 12.02.2023

Antal studiepoäng

2 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Undervisningsspråk

  • Svenska

Lärare

  • Rolf Dahlin

Grupper

  • MAP21-B (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
  • MAP20-B (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)

Grupper

  • MAP21D-V
    Ingenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, 2021 dagstudier
  • MAP20D-V
    Ingenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, dagstudier

Smågrupper

  • MAP21-B
  • MAP20-B

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande känna till grunderna i marknadsföring av bilar, hur bilhandeln är uppbyggd, hur samarbetet bör fungera i ett bilhus samt hur konsumentskyddet ser ut i branschen

Innehåll

- Vi bekantar oss med hur bilar marknadsförts genom tiderna.
- Genomgång av de ekonomiska ramarna i ett bilhus
- Konsumetskyddslagen till de delar de är tillämpliga för bilhandeln

Tid och plats

Vårterminen 2023 i Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Materialet består i huvudsak av föreläsarens material som presenteras under kursen samt konsumentlagstiftning.

Undervisningsmetoder

Kursen består av föreläsningar och grupparbeten

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studeranden undersöker också exempel från näringslivet som anknyter till ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

En tent hålls i slutet på kursen

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen förutsätter deltagande i föreläsningarna samt egna projektarbeten som skall utföras.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

50% godkänt i tent samt uppgiften godkänd

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Aktivt deltagande i föreläsningarna samt godkänt grupparbete eller tent

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

- Visat medelgoda kunskaper i tent eller grupparbete

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kunna förklara hur bilhandeln fungerar samt kunna använda sig av konsumentlagstiftningen i konfliktsituationer.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

enligt föreläsarens bedömning och ifall tent används samt utfört grupp- eller enskilt arbete.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

- Tent i slutet på kursen där 50% skall vara rätt.
- Grupparbete bör vara utfört godkänt.

Förkunskapskrav

- Inga