Grafisk programmering (3 sp)
Kod: ELA18DS02-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 16.01.2023
Tajmning
16.01.2023 - 19.03.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Kaj Wikman
Lärare
Ronnie Sundsten
Grupper
- ELA20-I (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
ELA20D-VIngenjör (YH), el- och automationsteknik, h20, dagstudier
Smågrupper
- ELA20-I
Lärandemål
I denna kurs lär sig den studerande hur man skapar 2D och 3D modeller för visualisering. I kursen lär man sig också den bakomliggande matematiken som behövs för att kunna programmera och implementera visuella system.
Innehåll
- 3D matematik
- Visualiseringsverktyg
- Modellering
- Simulationmodellering och programmering
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Förstå visualiserings matematiken för både 2D och 3D.
Kan göra enkla visualiseringar med hjälp av programvara.
Grundkunskaper hur man använder programvara för att design grafiska element. Förstår sig på interaktiva element.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan tillämpa beräkningsmodeller för visualisering.
Kan modifiera och underhålla program för visualisering.
Kan producera nya grafiska element och visualiserings artefakter. Kan skapa interaktiva element via skript eller verktyg.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kan utveckla och förändra beräkningsmodeller för givna problem.
Kan utveckla ny programvara för specifika nya visualiseringsbehov.
Kan konstruera AR/VR baserade grafiska element och programmera nya interaktiva element.
Förkunskapskrav
Alla matematik -och programmeringskurser.