Yrkesetik och professionell interaktion inom social- och hälsovård (4 sp)
Kod: USS22IV04-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
03.03.2023 - 02.04.2023
Tajmning
04.04.2023 - 30.06.2023
Antal studiepoäng
4 op
Andel virtuell undervisning
3 op
Prestationssätt
25 % Kontaktundervisning, 75 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
ÖH23REGUSS-ÅÖppna YH, Regionalt till sjukskötare, 120 sp
Lärandemål
Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team
- kan bemöta klienter/patienter och närstående som sakkunniga på sitt eget liv
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter individuellt från olika kulturer
- förstår betydelsen av sjuk- och hälsovårdens etiska värdegrund
- förstår hållbarhet som etisk princip
Innehåll
Klientens/patientens ställning och rättigheter
Professionell interaktion och kommunikation, dialog
Etiska rekommendationer och principer
Klientens/patientens delaktighet, självbestämmanderätt och autonomi
Professionellt bemötande
Personcentrering som vårdvetenskaplig grund
Olika kulturer, och subkulturer
Olika religioner
Tid och plats
Våren 2023 campus Ekenäs
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Holm, U. 2009. Det räcker inte att vara snäll. Om empati och professionellt bemötande i människovårdande yrke.
Fossum, B (red). 2010. Kommunikation samtal och bemötande i vården.
Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke.
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet.
Scherman, M.H, Runesson, U. (red) 2009. Den lärande patienten.
SHM https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster/lagstiftning.
Sandman L. & Kjellström S. 2018. Etik för vårdande yrken.
Wellman E. 2017. Eri kultturien tuntemus hoitotyössä.
Undervisningsmetoder
Självstudier
Inspelade föreläsningar och PP utan ljud
Workshop
Simulering
Seminarium
Examinationer
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Parrapport, inlämning och seminarium
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Självstudier
Inspelade föreläsningar, PP
Workshop
Simulering
Seminarium
Examinationer
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursstart 2 h
Självstudier 43 h
Föreläsningar och workshops 26 h
Parrapport 30 h
Seminarium 6 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg
Vitsordsskala
H-5
Underkänd (0)
Rapporten fyller inte kriterier för vitsordet 1. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Rapporten svarar endast delvis eller ytligt på de ställda frågorna. Källorna har använts knappt. Rapporten har delvis relevant innehåll. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Rapporten svarar på de ställda frågorna med stöd av relevanta källor. Rapporten har relevant innehåll. Egna reflektioner beskrivs. Rapporten är är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Rapporten svarar mångsidigt och brett på frågeställningarna och baserar på relevanta källor. Egna reflektioner beskrivs väl. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.
Förkunskapskrav
Inget