Läkemedelsbehandling I (5 sp)
Kod: USS22GV02-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 31.08.2023
Tajmning
14.08.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Daniel Nenonen
- Hanna Limnell
Lärare
Daniel Nenonen
Grupper
-
ÖH23REGUSS-ÅÖppna YH, Regionalt till sjukskötare, 120 sp
Lärandemål
Studerande:
- har förståelse hur människans anatomi, fysiologi, och patologi påverkar administreringen av läkemedel, läkemedlets skeden och effekt i organismen vid planering, förverkligande och utvärdering av säker läkemedelsbehandling för olika patientgrupper
- kan redogöra för läkemedelsbehandlingens juridiska grunder och kan servicehandleda
- kan arbeta kostnadseffektivt med tanke på miljö och hållbar utveckling
Innehåll
De vanligaste läkemedelsgrupperna dess användningsområden, verkningsmekanismer och administrering
Medicineringens 5 rätt
Genomförandet av läkemedelsbehandling genom olika administreringssätt
Självmedicinering
Läkemedelsräkning
Grundräknesätt
Avrundning
Romerska talsystem
Ekvationslösning
Omvandlingar
Doseringar
Beräkning av verksamma substanser (tabletter, lösningar)
Dosering med beaktande av patientens kroppsvikt, hudareal
Doseringstabeller
Nomogram
Lagar och styrande dokument i genomförandet av läkemedelsbehandling
Sjukskötarens roll, uppgifter och ansvar i läkemedelsbehandlingsprocessen
Plan för läkemedelsbehandling
Hållbar utveckling
Användning av material, återanvändning och förstörning av läkemedel i social- och hälsovård
Tid och plats
Hösten 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Säker läkemedelsbehandling : Handbok för upprättande av plan för läkemedelsbehandling
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8686-2
Lääketietokanta, Pharmaca Fennica och SFINX lääkeinteraktiot, finns tillänglig på Terveysportti eller
FASS Vårdpersonal http://www.fass.se/LIF/startpage?userType=0
Taam-Ukkonen, M. & Saano S. 2012. Lääkehoidon käsikirja. (Del 1 kap. 1-14) eller
Nordeng, H, et.al. 2014. Farmakologi och läkemedelsandvändning (Del 1 kap. 1-6)
https://medibas-se.ezproxy.novia.fi/
Rekommenderad litteratur:
Koskinen, T., Puirava, A. et.al. 2012. Lääketietoa ammattilaisille.
Nurminen M-L. 2009. ABC om läkemedelsbehandling
Nurminen M-L. 2008. Lääkehoito eller nyare (2011) upplagan
Nurminen M-L. 2003. Lääkehoidon ABC
Persson P. (red.) 2001. Läkemedel och läkemedelshantering för sjuksköterskor
Veräjänkorva O. mfl. 2006. Lääkehoito hoitotyössä.
Lääkeinfo.fi
Medicin 75+
https://www.fimea.fi/web/sv/soktjanster_och_forteckningar/lakemedelsinformation/en_databas_for_medicineringen_av_aldre
Björkman E. & Hagberg M. 2014 (eller äldre). Läkemedelsräkning för sjuksköterskor.
Ernvall S.mfl. 2014 (eller äldre). Läkemedelsräkning.
Ernvall S. m.fl. 2009. Lääkelaskenta.
På Moodle given litteratur
Övrig valbar evidensbaserad litteratur
"För att garantera den kompetens som behövs kan en studiehelhet, kurs, del av kurs eller kurslitteratur vara på annat språk än undervisningsspråket svenska."
Undervisningsmetoder
Hybridutförande
Uppgifterna utförs online i moodle
Kontaktstudier i form av föreläsningar och i läkemedelsräkning i klass, som komplement till detta finns inbandade föreläsningar inom respektive ämne till förfogande.
Självstudier i form av individuella uppgifter och/eller gruppuppgifter, flipped learning (studerande läser in material innan räkneworkshops).
Läkemedelsbehandling 4 sp
Självstudier
Närstudier
Smågruppsarbeten samt inlämningar inför simulation på Moodle
Kliniska oblikatoriska simuleringsövningar med tillhörande förhandsuppgifter.
Läkemedelsräkning 1 sp
Självstudier
Närstudier
Räkneövningar på moodle
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Uppgifter och virtuellt teoritest enligt instruktioner vid kursstart.
Räknetent efter utförda räkneworkshops och test.
Klinisk examination i injektioner i samband med övningar enligt schema
Individuell tentamen och omtentamen i läkemedelshantering enligt schema inom ramen för kursen.
Tentamenstillfälle 1:
11.12
Andra omtentamenstillfället på allmänt omtentamensdatum:
19.1
Tredje omtentamenstillfället på allmänt omtentamensdatum:
9.2
Individuell tentamen och omtentamen i läkemedelsräkning enligt schema inom ramen för kusen.
Läkemedelsräkningstent 1:
13.12
Läkemedelsräkning omtentament 1:
19.1
Omtentamen 2:
9.2
Obligatorisk simulering i smågrupper enligt schema
Alla inlämningar plagiatkontrolleras i Urkund via Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
kursens omfattning 5x27h= 135h
föreläsningar + tenter 10h
moodleuppgifter + självstudier 112h
simuleringar 13h
Tilläggsuppgifter för studerande
Läkemedelsbehandling 4 sp
Aktuell lagstiftning
Etik vid läkemedelsbehandling
Läkemedelsbehandlingsprocessen
Säker läkemedelsbehandling vid olika skeden av läkemedelsbehandlingsprocessen
Läkemedlets skeden i organismen
Olika läkemedelsformer och administrationssätt
Läkemedelsräkning 1 sp
Grundmatematik
Enhetsomvandlingar
Dosering av läkemedel i fast och flytande form
Nomogram
Examensstadga 4 §
"För att garantera den kompetens som behövs kan en studiehelhet, kurs, del av kurs eller kurslitteratur vara på annat språk än undervisningsspråket svenska. "
Alla inlämningar plagiatkontrolleras i Urkund via Moodle.
Alla inlämningar kontrolleras för text genererad med ai liknande programvara.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Individuell tent i Läkemedelsmatematik I (gk/uk) kräver 100% rätt
2. Individuell tent i Lkm behandling I (5/uk)
3. Simulering (gk/uk)
4. Moodleuppgifter (gk/uk)
Kursvitsordet är en helhet av de 4 ovannämda delarna.
Underkänd (0)
Fyller inte kraven på en gk prestation
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Nöjaktig nivå:
Studerandes svara är på en ytlig nivå. Studerande kan beskriva läkemedelsbehandlingsprocess men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar på grundläggande nivå sjukskötarens ansvar och rättigheter i läkemedelsprocessen, egna reflektioner fattas.
Studerande känner svagt till läkemedlens skeden i organismen
Studerande känner svagt till olika läkemedelsformer och administrationssätt
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
God nivå:
Studerande svarar på alla tentens frågor. Studerande kan beskriva läkemedelsbehandlingsprocessen och kan reletera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar sjukskötarens ansvar och rättigheter i läkemedelsprocessen och kan göra egna reflektioner i viss mån.
Studerande känner till läkemedlets skeden i organismen
Studerande känner till olika läkemedelsformer och administrationssätt
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Berömlig nivå:
Studerandes svar är på djupgående nivå i alla tentens frågor. Studerande kan beskriva läkemedelsbehandlingsprocessen och relatera de olika delarna av processsen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt sjukskötarens ansvar och rättigheter i läkemedelsprocessen och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande kan läkemedlets skeden i organismen.
Studerande kan olika läkemedelsformer och administrationssätt
Förkunskapskrav
Inget