Hoppa till innehåll

Vård inom kontexten skol- och studerandehälsovård (6 sp)

Kod: HVV14KH03-3006

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2023 - 28.01.2024

Tajmning

29.01.2024 - 12.05.2024

Antal studiepoäng

6 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

10 - 18

Utbildning

  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Marie Hjortell

Lärare

Marie Hjortell

Grupper

  • UHV20D-V
    Hälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan planera, genomföra, utvärdera och dokumentera klientens/patientens vård inom skol- och studerandehälsovård
- kan identifiera elevers och studerandes resurser och hälsohinder och kan stöda deras hälsa
- kan beakta elevers och studerandes samt deras familjers kulturtillhörighet
- behärskar säker läkemedelshantering och vaccinationsverksamhet inom skol- och studerandehälsovården
- har insikter i att arbeta mångprofessionellt och bilda nätverk för att främja hälsa och välbefinnande hos elever, studerande och deras familjer

Innehåll

Klinisk praktik inom skol- och studerandehälsovård

Tid och plats

Klinisk praktik Hösten 2023 alternativt Våren 2024 enligt individuellt schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

se Moodle

Undervisningsmetoder

Handledd klinisk praktik inom skol- och studerandehälsovård
Praktikseminarium

Studerandes tidsanvändning och belastning

Praktik 40 h/vecka varav 2 h/vecka kan användas för skriftliga övningsuppgifter tillhörande kursen

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd:
Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Följer arbetslistan och håller överenskomna tider
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar planmässigt och har en grundläggande noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter inledningsvis under handledning i riktning mot utökad självständighetsgrad
Har kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på grundläggande och fördjupad nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd:
Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Följer arbetslistan och håller överenskomna tider
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar planmässigt och har en grundläggande noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter inledningsvis under handledning i riktning mot utökad självständighetsgrad
Har kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på grundläggande och fördjupad nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet

Förkunskapskrav

Hälsovårdararbetets utgångspunkter
Hälsofrämjande färdigheter inom familjehälsa
Hälsovårdararbete med skolbarn och unga