Hälsofrämjande vårdarbete i hållbar omgivning (4 sp)
Kod: USS22GV01-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2023 - 07.01.2024
Tajmning
08.01.2024 - 14.04.2024
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Pia Liljeroth
- Jaana-Sofia Tengström
Lärare
Pia Liljeroth
Grupper
-
USS23D-ÅSjukskötare (YH), h23, dagstudier, Åbo
-
UHV23D-ÅHälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till teorier och aktuell forskning om hälsa och hållbar utveckling och kan tillämpa dem i promotivt-, preventivt- och palliativt vårdarbete
- kan identifiera hälsorisker hos patienter och förstår betydelsen av tidigt stöd på individnivå
- kan under handledning planera och förverkliga interventioner som främjar hälsa och funktionsförmåga tillsammans med individer/grupper i interprofessionella team
- har kompetens i vård i olika servicemiljöer inom den hälsofrämjande arbetet
Innehåll
Principer om hälsa och sjukdom, folkhälsa och folksjukdomar
Hållbar vård på lokal och nationell nivå
Hälsodeterminanter
Epidemiologi
Evidensbaserade hälsofrämjande och förebyggande åtgärder, metoder, rehabilitering
Empowerment
Livsstilsfaktorer och deras inverkan på hälsan, handledning i livsstilsfrågor, egenvård och förbindning
Olika servicemiljöer
Etiska frågor inom hälsofostran
Funktionsnedsättningar/hinder, funktionsförmåga, mätmetoder
Artifiell intelligens
Tid och plats
8.1-14.4.2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Obligatorisk kurslitteratur:
Beaglehole, R., Bonita & Kjällström T, 2010. Grundläggande epidemiologi sid 17 - 66 och 147 - 250. Studentlitteratur.
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 56 - 103 (finns som e-bok)
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro.
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Klang & Kneck (red). 2018. Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.
Artiklar och databaser
En av följande böcker i folkhälsovetenskap:
Kauhanen mfl. Kansanterveystiede. 2013. Sanoma Pro. Helsinki.
Pellmer et.al. 2017. Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber.
Svanström, L. 2012. En introduktion till Folkhälsovetenskap. Studentlitteratur
Rekommenderad litteratur:
Andersson, I., Eljertsson, G. 2013. Folkhälsa som tvärvetenskap. Studentlitteratur.
Backman, G. ((ed) 2012. The right to health. Studentlitteratur.
Brulde, B. (red). 2011. Folkhälsoarbetets etik. Lund.
Dahlborg-Lyckhage, E., Lyckhage, G., Tengelin, E. 2015. Jämlik vård. Studentlitteratur.
Eriksson, M. (red) 2015. Salutogenes - om hälsans ursprung. Liber.
Nunes-Ferraz, J., Karlberg, I. 2012. Hälsoekonomi -begrepp och tillämpningar.
Skolin 2018. Näringslära för sjuksköterskor. Teori och praktik. Studentlitteratur.
Studentlitteratur.
Schäfer Elinder, L., Kwak, L. (red) 2014. Evidensbaserat folkhälsoarbete. Studentlitteratur.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Självstudier
Learning café, obligatorisk närvaro
Seminarium, obligatorisk närvaro
Simulering, obligatorisk närvaro
Grupphemtentamen, obligatoriskt deltagande
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Seminarium (1,0 sp) vecka 9, obligatorisk närvaro. Muntlig respons vid seminariumtillfället.
Simulering (0,5 sp) vecka 13, obligatorisk närvaro.
Grupphemtentamen (2,5 sp), inlämning vecka 14, 5.4.2024 kl.16.00. Skriftlig respons på Moodle. Kompletteringar enligt examinators anvisingar.
Studerande använder Novias skrivansviningar i samtliga inlämningsuppgifter.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier 27 h
Föreläsningar samt seminarium 31 h
Simulation inkl förberedande arbete 23 h
Hemtentamen 27 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Seminarium GK/UK
Underkänt:
Prestationen är underkänd om något av följande uppfylls:
- Studerande identiefierar inte de grundläggande aspekterna i uppgiften
- Studerande fungerar inte som en ansvarsfull (bär inte sitt ansvar som) gruppmedlem
- Studerande deltar inte i seminariet
Godkänt (alla kriterier uppfylls):
- Studerande känner till de grundläggande aspekterna och principerna i uppgiftens syfte
- Studerande bär sitt ansvar som gruppmedlem och kan bevisa deltagandet
- Studerande arbetar ansvarsfullt och aktivt kring seminariearbetet och dess framförande
- Studernade deltar aktivt på seminariet
Simulering GK/UK
Underkänt:
Studerande deltar inte i simuleringen eller/ och
Studerande är inte en aktiv deltagare under simuleringen
Godkänt:
Studernade både deltar i simuleringar samt deltar aktivt under simuleringstillfällen
Hemtentamen 1-5:
Skriftlig hemtentamen i par bedöms enligt skalan 0-5. I hemtentamen ska studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter i resursförstärkande metoder i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Studerande ska ta i beakatande hållbarheten i omgivningen. Studerande ska visa kunskaper i handledning av individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt. Studerande visar att hen förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom folkhälsoarbetets kontext.
Komplettering enligt examinators skilda anvisingar.
Försenad inlämning leder att vitsordet sänks med ett steg.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Hemtentamen
I examinationen besvaras alla examinationens delar utgående från få källor, men de olika delarna kan inte relateras till varandra eller texten är på en ytlig nivå. Studerande använder kurslitteratur smalt eller enbart egna reflektioner som grund för sina svar. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Hemtentamen
Studerande svarar på alla examinationens delar utgående från källor men de olika svaren kan inte helt relateras till varandra. Studerande använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt. Studernade använder sig inte av andra evidensbaserade källor. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Hemtentamen
Studerande svarar på djupgående nivå på alla examinationens delar utgående från olika evidensbaserade källor och kan relatera de olika delarna av examination till varandra. Studerande använder systematiskt kurslitteratur, andra evidensbaserade källor samt sina egna reflektioner som grund för sina svar. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.
Förkunskapskrav
Inget