Hoppa till innehåll

Ledarskap och entreprenörskap (4 sp)

Kod: USS21UV02-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2023 - 02.01.2024

Tajmning

03.01.2024 - 09.06.2024

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

75 % Kontaktundervisning, 25 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Michaela Jalava

Lärare

Michaela Jalava

Grupper

  • USS21F-Å
    Sjukskötare (YH), h21, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande:

Känner till grunder i ledarskap och metoder för utveckling inom hälso- och sjukvården

Förstår medarbetarkompetensens och arbetsgemenskapens betydelse

Påvisar kunskap i kvalitetssäkring i vårdarbetet

Kan prioritera arbetsuppgifter

Känner till hälsoteknologins möjligheter inom social- och hälsovård

Kan använda vårdvetenskaplig och tvärvetenskaplig kunskap i beslutsfattande som teamledare

Kan främja patient- och klientsäkerhet

Förstår välfärdsekonomins, kostnadseffektivitets och hållbar utvecklingens betydelse

Kan handleda arbetskollegor och studerande

Känner till sjukskötarens karriärmöjligheter

Inser betydelsen av kontinuerligt lärande

Kan fungera enligt principerna för inre ledarskap i en interprofessionell verksamhetsmiljö

Känner till grunder i företagsamhet och kan verka kostnadseffektivt

Har kännedom om entreprenörskap och företag inom social- och hälsovård

Innehåll

Personcentrering/klientcentrering som grund för ledarskap och organisationsutveckling

Servicehandledning i olika servicesystem

Ledarens ansvarsuppgifter

Ledarskapsteorier

Organisationsmodeller

Inre och yttre företagsamhet

Medarbetarfärdigheter

Teambildning och kollegialitet

Konflikthantering

Kvalitetssäkring

Välfärdsekonomi

Främjande av vårdkvalitet ur olika synvinklar

Utveckling av patient- och klinetsäkerhet

Karriärmöjligheter

Organisationens stödformer för professionell utveckling

Handledning av personal och studerande

Entreprenörskap

Privatisering

Tid och plats

Åbo 3.1-31.5.2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Arbetarskydd:
https://www.tyosuojelu.fi/web/sv
http://www.avi.fi/sv/web/avi/tyosuojelu#.VI63uyuUdaA
http://www.stm.fi/sv/arbetslivet

Boström, A-M, Nordström, G & Wilde-Larsson, B. 2018. Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård. Studentlitteratur, Lund.
Dellve, L. & Eriksson, A: 2016. Hållbart ledarskap: i vardag och förändring. Finns som e-bok http://hb.diva-portal.org/smash/get/diva2:953495/FULLTEXT01.pdf
Ehrenberg, A. & Wallin, L. (red.) 2019. Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling.Kap. 8-11.
Ekman, I. (red.) 2014. Personcentrering inom hälso- och sjukvård. Kap. 5
Fagerström. (red.) 2011. Avancerad klinisk sjuksköterska. Avancerad klinisk omvårdnad i teori och praxis. Kap.19.
Hamrefors. 2009/2014. Kommunikativ ledarskap.
Henrekson Magnus, Stenkula Mikael. 2015 Entreprenörskap - Vad, hur och varför
Hewitt-Taylor, J. Personcentrerad vård i praktiken.2018. Kap. 7-11.
Jacobsen, D.I. 2019. Organisationsförändringar och förändringsledarskap.
Jordan, T. 2015. Konflikthantering i arbetslivet. Gleerups, Malmö.
Jackson et al. 2009. Patterns of knowing – theory for nursing leadership. Nursing Economics 27(3), 149-159.
Kallankari, S. 2019. Muutoksen johtaminen arjessa. Opas sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Kelly, Vottero & Christie-McAuliffe. 2014. Introduction to quality and safety education for nurses.(google scholar)
Khilgren, Engström & Johansson. 2009. Sjuksköterska med uppdrag att leda.
Klinga, C. & Söderhjelm T. 2022. Ledarskap i vård och omsorg-att leda med mod och tillit
Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa.
Larsson. 2008. Mellanchef i vård och omsorg.
Lundin, K. &Sandström, B. 2016. Ledarskap inom vård och omsorg.
Marshall. 2011. Transformational leadership in nursing. From expert clinician to influential leader.(google Scholar)
Norbäck & Targama. 2009. Det komplexa sjukhuset: att leda djupgående förändringar i en multiprofessionell verksamhet.
Nyberg, J. 2010A Caring Approach in Nursing Administration https://ebookcentral.proquest.com/lib/novia-ebooks/detail.action?docID=3039736&query=caring
Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (toim.) 2018. Sosiaali- ja terveysjohtaminen.
Rosengren. 2014. Vårdledarskap - att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg.
Sandberg. 2006. Det goda teamet: om teamarbete, arbetsklimat och samarbetshälsa.
Sveningsson. 2010. Ledarskap.
Stanley, D.2016. Clinical Leadership in Nursing and Healthcare : Values into Action. (google Scholar)
Svedberg. 2012. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Kap. 22.
Suomen Sairaanhoitajat. 2016. Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Fioca, Helsinki.

Undervisningsmetoder

Föreläsning
Självstudier
Simulering
Skriftlig uppgift
Seminarier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Ledarskap 3 sp:
Simulering 22.3, obligatorisk närvaro.
Inlämningsuppgift 21.5, feedback på kursens Moodle sida
Seminarier kring ledarskap enligt inlämningsuppgiften.

Entreprenörskap 1 sp:
Intervju, inlämning. 26.2, feedback på kursens Moodle sida

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier inklusive intervju 88h
Föreläsningar, Seminarium, simulering, 20h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Skriftlig inlämning, bedöms med vitsord 0-5
2. Deltagande i seminarie, bedöms GK/UK
3. Intervju i kursdelen Entreprenörskap, bedöms GK/UK
4. Simulering bedöms enligt GK/UK

Underkänd (0)

Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Texten svarar inte på frågorna i uppgifter
Kurslitteratur används inte
Reflektioner framförs inte
Den tekniska utformningen brister
Uppgiften innehåller inte alla krävda delar

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Frågorna besvaras vagt och smalt
Kurslitteratur refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
Den teoretiska utformningen är nöjaktig

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Frågorna besvaras
Kurslitteraturen används tillämpande
Texten är reflekterande och det finns en analys
Den tekniska utformningen är god

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
Kurslitteraturen analyseras och tillämpas
Reflektionen är analytisk och vetenskaplig
Den tekniska utformningen är berömlig

Förkunskapskrav

Inget