Ledarskap och entreprenörskap (4 sp)
Kod: USS21UV02-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2023 - 02.01.2024
Tajmning
03.01.2024 - 09.06.2024
Antal studiepoäng
4 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
75 % Kontaktundervisning, 25 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Michaela Jalava
Lärare
Michaela Jalava
Grupper
-
USS21F-ÅSjukskötare (YH), h21, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
Känner till grunder i ledarskap och metoder för utveckling inom hälso- och sjukvården
Förstår medarbetarkompetensens och arbetsgemenskapens betydelse
Påvisar kunskap i kvalitetssäkring i vårdarbetet
Kan prioritera arbetsuppgifter
Känner till hälsoteknologins möjligheter inom social- och hälsovård
Kan använda vårdvetenskaplig och tvärvetenskaplig kunskap i beslutsfattande som teamledare
Kan främja patient- och klientsäkerhet
Förstår välfärdsekonomins, kostnadseffektivitets och hållbar utvecklingens betydelse
Kan handleda arbetskollegor och studerande
Känner till sjukskötarens karriärmöjligheter
Inser betydelsen av kontinuerligt lärande
Kan fungera enligt principerna för inre ledarskap i en interprofessionell verksamhetsmiljö
Känner till grunder i företagsamhet och kan verka kostnadseffektivt
Har kännedom om entreprenörskap och företag inom social- och hälsovård
Innehåll
Personcentrering/klientcentrering som grund för ledarskap och organisationsutveckling
Servicehandledning i olika servicesystem
Ledarens ansvarsuppgifter
Ledarskapsteorier
Organisationsmodeller
Inre och yttre företagsamhet
Medarbetarfärdigheter
Teambildning och kollegialitet
Konflikthantering
Kvalitetssäkring
Välfärdsekonomi
Främjande av vårdkvalitet ur olika synvinklar
Utveckling av patient- och klinetsäkerhet
Karriärmöjligheter
Organisationens stödformer för professionell utveckling
Handledning av personal och studerande
Entreprenörskap
Privatisering
Tid och plats
Åbo 3.1-31.5.2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Arbetarskydd:
https://www.tyosuojelu.fi/web/sv
http://www.avi.fi/sv/web/avi/tyosuojelu#.VI63uyuUdaA
http://www.stm.fi/sv/arbetslivet
Boström, A-M, Nordström, G & Wilde-Larsson, B. 2018. Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård. Studentlitteratur, Lund.
Dellve, L. & Eriksson, A: 2016. Hållbart ledarskap: i vardag och förändring. Finns som e-bok http://hb.diva-portal.org/smash/get/diva2:953495/FULLTEXT01.pdf
Ehrenberg, A. & Wallin, L. (red.) 2019. Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling.Kap. 8-11.
Ekman, I. (red.) 2014. Personcentrering inom hälso- och sjukvård. Kap. 5
Fagerström. (red.) 2011. Avancerad klinisk sjuksköterska. Avancerad klinisk omvårdnad i teori och praxis. Kap.19.
Hamrefors. 2009/2014. Kommunikativ ledarskap.
Henrekson Magnus, Stenkula Mikael. 2015 Entreprenörskap - Vad, hur och varför
Hewitt-Taylor, J. Personcentrerad vård i praktiken.2018. Kap. 7-11.
Jacobsen, D.I. 2019. Organisationsförändringar och förändringsledarskap.
Jordan, T. 2015. Konflikthantering i arbetslivet. Gleerups, Malmö.
Jackson et al. 2009. Patterns of knowing theory for nursing leadership. Nursing Economics 27(3), 149-159.
Kallankari, S. 2019. Muutoksen johtaminen arjessa. Opas sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Kelly, Vottero & Christie-McAuliffe. 2014. Introduction to quality and safety education for nurses.(google scholar)
Khilgren, Engström & Johansson. 2009. Sjuksköterska med uppdrag att leda.
Klinga, C. & Söderhjelm T. 2022. Ledarskap i vård och omsorg-att leda med mod och tillit
Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa.
Larsson. 2008. Mellanchef i vård och omsorg.
Lundin, K. &Sandström, B. 2016. Ledarskap inom vård och omsorg.
Marshall. 2011. Transformational leadership in nursing. From expert clinician to influential leader.(google Scholar)
Norbäck & Targama. 2009. Det komplexa sjukhuset: att leda djupgående förändringar i en multiprofessionell verksamhet.
Nyberg, J. 2010A Caring Approach in Nursing Administration https://ebookcentral.proquest.com/lib/novia-ebooks/detail.action?docID=3039736&query=caring
Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (toim.) 2018. Sosiaali- ja terveysjohtaminen.
Rosengren. 2014. Vårdledarskap - att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg.
Sandberg. 2006. Det goda teamet: om teamarbete, arbetsklimat och samarbetshälsa.
Sveningsson. 2010. Ledarskap.
Stanley, D.2016. Clinical Leadership in Nursing and Healthcare : Values into Action. (google Scholar)
Svedberg. 2012. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Kap. 22.
Suomen Sairaanhoitajat. 2016. Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Fioca, Helsinki.
Undervisningsmetoder
Föreläsning
Självstudier
Simulering
Skriftlig uppgift
Seminarier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Ledarskap 3 sp:
Simulering 22.3, obligatorisk närvaro.
Inlämningsuppgift 21.5, feedback på kursens Moodle sida
Seminarier kring ledarskap enligt inlämningsuppgiften.
Entreprenörskap 1 sp:
Intervju, inlämning. 26.2, feedback på kursens Moodle sida
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier inklusive intervju 88h
Föreläsningar, Seminarium, simulering, 20h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Skriftlig inlämning, bedöms med vitsord 0-5
2. Deltagande i seminarie, bedöms GK/UK
3. Intervju i kursdelen Entreprenörskap, bedöms GK/UK
4. Simulering bedöms enligt GK/UK
Underkänd (0)
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Texten svarar inte på frågorna i uppgifter
Kurslitteratur används inte
Reflektioner framförs inte
Den tekniska utformningen brister
Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Frågorna besvaras vagt och smalt
Kurslitteratur refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
Den teoretiska utformningen är nöjaktig
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Frågorna besvaras
Kurslitteraturen används tillämpande
Texten är reflekterande och det finns en analys
Den tekniska utformningen är god
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
Kurslitteraturen analyseras och tillämpas
Reflektionen är analytisk och vetenskaplig
Den tekniska utformningen är berömlig
Förkunskapskrav
Inget