Personaladministration och teamarbete (5 sp)
Kod: SOV13TM03-3009
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2023 - 07.01.2024
Tajmning
08.01.2024 - 05.05.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nadja Suomela
Lärare
Nadja Suomela
Grupper
-
USO21D-VSocionom (YH), h21, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- har beredskap att utföra förmansuppgifter samt leda och utveckla verksamhet inom socialvårdens verksamhetsfält med beaktande av principer som gäller för hållbar utveckling
- har kännedom om ledarfunktioner, teamarbete, administrativa rutiner och förvaltningsprinciper inom det område som representerar studerandes alternativa profilstudier
- har beredskap att leda och motivera personalteam samt hantera konflikter
- har beredskap att granska, reflektera över och utveckla den egna ledarrollen
Innehåll
Ny som chef, ny som ledare
Ledarskapet - om att hitta sina egna värderingar och sitt egna perosnliga ledarskap
Administration och ledarens styrdokument
Kommunikation på arbetsplatsen
Teamarbete
Tema-arbeten och sammanfattning
Tid och plats
Alternativ 1 (dagstudier): Närstudier, övningar och workshops på campus Alere samt på Solgård våren 2024.
Alla närstudier är obligatoriska. Frånvaro kompenseras.
Alternativ 2 (flerformsstudier): Närstudier, övningar, workshops och gästföreläsare på campus Alere enligt följande:
08.01.2024 12.00 - 15.00
16.01.2024 09.15 - 12.15
22.01.2024 13.00 - 16.15
05.02.2024 09.00 - 15.00
Angivna närstudier är obligatoriska. Frånvaro kompenseras. Det självständiga arbetet är mera omfattande.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Lätt, C. (2015) Ny som chef - Ny som ledare. Liber
ELLER
Thylefors, I (2022) Chef och ledarskap inom välfärdssektorn, Natur och kultur
Eide T. och Adland C. (2021) Etikhandboken för socialt arbete. Reflektion, organisation, ledning. Liber kapitel 10 Ledning och etik s. 191-206
Elmholdt, C. m.fl (2015) Ledarskapets psykologi. Att leda medarbetare i en föränderlig värld. Gleerups
Mellner, C. och Aronsson G., Hållbart ledarskap i komplexa organisationer och verksamheter, Socialmedicinsk tidskrift 2/2018.
Velten, J., Tengblad S., och Heggen R. (2018) Medarbetarskap - så får du dina medarbetare att ta initiativ och känna ansvar. Liber. Inledning och sammanfattning s. 8-19
Wolmesjö, M. och Fagerström B. (2020) DIGITALISERING, LEDARSKAP & FÖRÄNDRING I VÄLFÄRDSVERKSAMHETER – På väg mot ett digitaliserat ledarskapande, Högskolan i Borås
Övrigt av kursansvarig anvisat material
Undervisningsmetoder
Alternativ 1 (dagstudier): Föreläsningar, workshops, utvecklingssamtal, gästföreläsare från sociala branschen, litteraturstudier och egen examinationsuppgift individuellt eller i par. Praktiska övningar på Solgård tillsammans med nursingstuderande och reflektionsdagbok. Studerande från USO21D-V studerar i första hand enligt dagstudiealternativet.
Alternativ 2 (flerformsstudier): Se kursens alternativa prestationssätt.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare från sociala branschen deltar.
Praktiska övningar på Solgård i samarbete med nursingstuderande.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Alternativ 1: Som grund för bedömning
- godkänd närvaro vid närstudietillfällena (bedöms med GK) motsvarar 0,5 sp
- godkänd examinationuppgift (bedöms med vitsord 1-5, motsvarar 3 sp)
- godkänt deltagande på Solgård och reflektionsdagbok (bedöms med GK, motsvarar 1,5 sp)
Alternativ 2:
- godkänd närvaro vid närstudietillfällena (bedöms med GK) motsvarar 0,5 sp
- godkänd examinationuppgift (bedöms med vitsord 1-5, motsvarar 4,5 sp
Överenskommelse om deadline för inlämning av examinationsuppgifterna görs vid första närstudietillfället.
Examinationsuppgifter som lämnas in efter överenskommen deadline bedöms med ett vitsord lägre. Eventuella kompletteringar görs vid behov enligt examinators anvisningar. Kompletteringar kan göras högst två gånger.
Internationella kontakter
Samarbete med Nursing-studerande.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Alternativ 2 (flerformsstudier): Det går att delta i kursen enligt flerformsmodellen. Anmälan till flerformsalternativet görs i Moodle senast i samband med första närstudietillfället och är bindande. En studerande som inte gjort någon anmälan antas studera enligt dagstudiealternativet.
Deltagande i anvisade föreläsningar och workshops och utvecklingssamtal. Gästföreläsare från sociala branschen, litteraturstudier och individuell examinatiosnuppgift (mera omfattande).
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen består av 5 sp = 135 h.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Underkänd (0)
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller till arbetslivet och praktiskt ledarskap.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och koppla sina teoretiska kunskaper till arbetslivet och praktiskt ledarskap. Studerande visar engagemang i sin uppgift.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav