Servicehandledning (5 sp)
Kod: SOV22PUF101-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 13.11.2024
Tajmning
11.11.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Luisa Tast
- Lina Nybjörk
Lärare
Lina Nybjörk
Grupper
-
USO22D-VSocionom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-kan i samråd med klienten och hens närstående handleda och koordinera service med beaktande av klientens individuella behov, rättigheter och säkerhet, samt klientprocessen och det sektorövergripande servicesystemet
-kan bedöma klientens behov av service vid olika tidpunkter i livscykeln i interprofessionellt samarbete
-kan verka i digitala verksamhetsmiljöer och kan handleda
klienter i användningen av e-tjänster
-kan klientcentrerat utvärdera och dokumentera
klientarbetet
-bekantar sig med välfärdstjänsternas framtidsutsikter
Innehåll
-bedömning av servicebehov
-klientprocessen
-simulering av klientsituationer
-dokumentering
-klientmöte och arbetssäkerhet
-digitala hjälpmedel och handledningsmetoder
-interprofessionellt samarbete
-aktuell utveckling inom servicehandling
Tid och plats
Föreläsningarna och handledningarna äger rum på Alere.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (red.) (2022). Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Helsingfors: Suomen palveluohjausyhdistys, SPO ry,
Helminen, J. (red.) (2016). Sosiaaliohjaus: Lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsingfors: Edita.
Hujala, A. & Taskinen, H. (red.) Uudistuva Sosiaali- ja terveysala. Tammerfors: Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/123995
Laanterä, S., Saunders, H. (red.) (2020). Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten geneerinen osaaminen. Kirjallisuuskatsaus. St Michel: Kaakkois Suomen ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-253-5
Socialvårdslag 1301/2014.
Vähäkangas, P., Orava, M., Hammar, M. & Kivimäki, B. (2018) Österbottens servicehandledning i skick – Verksamhetsmodeller och nyckeltal för informationsledning Helsingfors: Social och hälsovårdsministeriets rapporter och promemorior https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161288
Av läraren anvisad litteratur under kursens gång.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, workshops, handledningar i praktiken m.m.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Samarbete med arbetslivet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Instruktioner för examinationerna fås på det första kurstillfället.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, gruppuppgifter och eget arbete med examinationsuppgifter.
Närstudier på Alere.
Tilläggsuppgifter för studerande
Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.
Vitsordsskala
H-5
Underkänd (0)
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav